Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evaluace základních škol v projektu Kvalita II Jan Kovařovic a Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II A1 – 1: Evaluace základních škol.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evaluace základních škol v projektu Kvalita II Jan Kovařovic a Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II A1 – 1: Evaluace základních škol."— Transkript prezentace:

1 Evaluace základních škol v projektu Kvalita II Jan Kovařovic a Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II A1 – 1: Evaluace základních škol

2 Malátova 17, Praha 5 tel.: · 1.Základní koncept kvality a evaluace 2.Realizované projekty - využitelná data 3.Srovnání výsledků v projektu PISA a projektu Kvalita I (devítky) 4.Skupiny škol podle indexu socioekon. zázemí a výsledků a vliv vybraných faktorů v jednotlivých skupinách 5.Faktory ovlivňující měřené výsledky (PISA) Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha, SKAV,

3

4 Také ve vzdělávacím systému, jeho jednotlivých prvcích i procesech platí, že mají-li být řízeny, musí být dostatečně monitorovány a dosažené výsledky vyhodnocovány. Monitorování VyhodnoceníŘízení školy žáci učitelé rodiče další partneři absolventi trh práce

5 Monitorování Vyhodnocení Řízení školy školy Podíl žáků a učitelů Kvalifikace učitelů Dovednosti učitelů Další charakteristiky učitelů Charakteristiky žáků Charakteristiky vybavení školy Další charakteristiky školy: velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně-ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy Sledované charakteristiky Výsledky žáků znalostní a dovednostní Uplatnitelnost absolventů na trhu práce (SŚ) Úspěšnost při přechodu na další úroveň vzdělávání Výsledky žáků znalostní a dovednostní Uplatnitelnost absolventů na trhu práce (SŚ) Úspěšnost při přechodu na další úroveň vzdělávání

6 Monitorování Vyhodnocení Řízení Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Výroční zpráva Zlepšování práce školy + Zajištění požadavku rovných příležitostí kombinovat externí evaluaci a vlastní evaluaci školy Obecná tendence: Zvyšování autonomie škol – více evaluace na úrovni školy – s cílem: Charakteristiky školy: Podíl žáků a učitelů, kvalifikace a dovednosti učitelů, charakteristiky žáků, vybavení školy velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně- ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy Charakteristiky školy: Podíl žáků a učitelů, kvalifikace a dovednosti učitelů, charakteristiky žáků, vybavení školy velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně- ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy

7 Interní Školní klasifikační a examinační systémy Přijímací řízení na SŠ Závěrečné a maturitní zkoušky, absolutoria apod. Externí Využití externích nástrojů (Kalibro, Scio, CERMAT apod.) Interní Školní klasifikační a examinační systémy Přijímací řízení na SŠ Závěrečné a maturitní zkoušky, absolutoria apod. Externí Využití externích nástrojů (Kalibro, Scio, CERMAT apod.) HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŽÁKA Interní Výroční zpráva školy Vlastní hodnocení (autoevaluace) školy Externí Užití externích nástrojů (maturitní sondy, ÚIV, Kalibro, apod.) ČŠI Mezinárodní šetření (PISA,TIMMS) Interní Výroční zpráva školy Vlastní hodnocení (autoevaluace) školy Externí Užití externích nástrojů (maturitní sondy, ÚIV, Kalibro, apod.) ČŠI Mezinárodní šetření (PISA,TIMMS) HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŠKOLY Regionální Výroční zpráva kraje Výroční zpráva VRŠI Celostátní Výroční zpráva MŠMT Výroční zpráva ČŠI Mezinárodní Objektivní a srovnatelné mezinárodní průzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS) Regionální Výroční zpráva kraje Výroční zpráva VRŠI Celostátní Výroční zpráva MŠMT Výroční zpráva ČŠI Mezinárodní Objektivní a srovnatelné mezinárodní průzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS) HODNOCENÍ NA ÚROVNI SYSTÉMU Evaluace - shrnutí

8 Měření v českém jazyce, matematice a studijních dovednostech proběhlo v rámci projektu ESF Kvalita I: neobsahuje výsledky za Prahu a Královéhradecký kraj; jsou zobrazena umístění krajů oproti průměru ČR v jednotlivých oblastech měření. ČJMa Studijní dovednosti Úspěšnost podle krajů v měření dovedností v českém jazyce, matematice a ve studijních dovednostech v 9.tř. ZŠ v roce 2006

9 9.tř. ZŠ v roce 2006 Jihočeský, Plzeňský, Liberecký, Vysočina, Olomoucký, Zlínský Maturita nanečisto 2006 Ústecký Moravskoslezský Středočeský Karlovarský Jihomoravský Praha, Pardubický PISA 2006 UL,MS HK,PZ,SC OL,KV VY,JC,PA LB ZL,JM,PH Úspěšnost podle krajů v měření dovedností v projektu PISA, v 9.tř. ZŠ v projektu Kvalita I a Maturitě nanečisto v roce 2006

10

11

12

13 MatematikaČeský jazyk Studijní dovednosti Matematická gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodovědná gramotnost podíl učitelů s kvalifikací pro výuku na daném typu školy 0,4320,4460,445 0,5630,5130,527 podíl učitelů s vysokoškolským vzděláním 0,3420,3450,3530,440,3760,404 nedostatek aprobovaných učitelů matematiky -0,205-0,197-0,217-0,289-0,2-0,257 nedostatek aprobovaných učitelů českého jazyka -0,219-0,244-0,246-0,296-0,199-0,226 podíl nekvalifikovaných učitelů podle výkaznictví ÚIV -0,345-0,328-0,339-0,32-0,328-0,327 nedostatek aprobovaných učitelů přírodovědných předmětů -0,303-0,33-0,306-0,327-0,238-0,293 nedostatek aprobovaných učitelů ostatních předmětů -0,365-0,392-0,424-0,412-0,408-0,428 CERMATPISA Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a kvalifikace učitelů

14 MatematikaČeský jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost Škola nedostatek či nevhodnost počítačových výuk. programů0,250,280,330,32 počet počítačů, které jsou k dispozici pro výuku 0,370,39 0,320,290,30 počet počítačů, které jsou připojeny k internetu 0,550,570,550,500,49 Doma počítač použitelný pro přípravu do školy 0,600,640,630,670,610,62 počítačové výukové programy 0,480,49 0,560,540,52 připojení na internet 0,650,630,680,740,730,72 CERMATPISA Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a dostupnosti počítačů, programů a internetu ve škole a doma

15 MatematikaČeský jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost klasická literatura (např. Čapek, Dostojevskij) 0,510,490,50 0,560,540,58 básnické sbírky 0,660,67 0,750,670,71 knihy použitelné pro přípravu do školy (např. encyklopedie) 0,300,290,340,350,430,41 slovník 0,430,440,430,45 0,44 počet knih v domácnosti 0,77 0,80 0,870,850,87 umělecká díla (např. obrazy, sochy) 0,630,660,640,680,67 Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a kulturní dimenze domácnosti CERMATPISA Není souvislost s vlastnictvím DVD nebo videopřehrávače, videokamery, discmanu nebo přehrávače mp3

16 Známka MatematikaČeský jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost z matematiky -0,56 -,55 -0,70-0,62-0,66 z českého jazyka -0,65 -0,72-0,70-0,72 z cizího jazyka -0,61 -0,69-0,65-0,68 z fyziky -0,44-0,43 -0,56-0,52-0,56 z chemie -0,46-0,45-0,46 -0,57-0,54-0,55 z přírodopisu / biologie -0,30-0,28-0,31 -0,46-0,40-0,45 ze zeměpisu -0,36-0,38-0,40 -0,48 -0,43-0,45 Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a známkami z předmětů CERMATPISA

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34 Malátova 17, Praha 5 tel.: · Seminář k projektu ESF Kvalita II


Stáhnout ppt "Evaluace základních škol v projektu Kvalita II Jan Kovařovic a Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II A1 – 1: Evaluace základních škol."

Podobné prezentace


Reklamy Google