Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_20 Název materiálu Česká opera II. Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 6.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření

2  Vzdělávací obor: Hudební výchova  Tematický okruh: Česká opera II.  Určeno pro: 6. ročník  Anotace: Tento materiál přibližuje žákům informace o původu opery, jejím vývoji, operních skladatelích různých období a k jejich díle.

3 Č ESKÁ OPERA II.

4 ANTONÍN DVOŘÁK (1841 – 1904)  zakladatel české národní hudby  představitel českého romantismu  považován za tvůrce americké národní hudby  jeden z nejhranějších skladatelů na světě  narozen v Nelahozevci U Kralup nad Vltavou  na přání otce se vyučil řezníkem  hrál na housle, violu, klavír a varhany  působil jako violista v Prozatimním divadle pod vedením Bedřicha Smetany Obr. 1

5 ANTONÍN DVOŘÁK  r se stal ředitelem národní konzervatoře v New Yorku  inspirace v černošské a indiánské hudbě VLASTNÍ RUKOPIS OPERY  DIMITRIJ  ARMIDA  JAKOBÍN  ČERT A KÁČA  RUSALKA  KRÁL A UHLÍŘ Obr. 2

6 RUSALKA Vodníkova dcera Rusalka je ale smutná, protože se zamilovala do prince, který často přichází k jezeru. Rusalka se touží stát člověkem a získat tak lidskou duši, aby mohla být svému milému stále nablízku. Vodník ji ale před světem lidí varuje. Chvilkové váhání provází Rusalčin zpěv Měsíčku na nebi hlubokém. Rusalka si ale své rozhodnutí nedá vymluvit, a vodník ji tedy pošle za ježibabou, protože ona je jediná, kdo může Rusalce pomoci. Ježibaba souhlasí, že Rusalku promění v lidskou dívku, a žádá si za to nemalou cenu – v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se navěky bludičkou. Princ na lovu přijíždí opět k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 1. DĚJSTVÍ

7 RUSALKA Na zámku jsou v plném proudu přípravy na princovu svatbu s Rusalkou. Přijíždí i cizí kněžna. Princ podlehne její vyzývavosti a smyslnosti, tolik odlišné od Rusalčiny chladné krásy, a začne se jí dvořit. Vodník zpovzdálí sleduje Rusalčino trápení (árie Celý svět nedá ti, nedá) i přípravy na svatební obřad (slavná polonéza a svatební sbor Květiny bílé po cestě). Rusalka se bojí o svou lásku a utíká pro radu k vodníkovi. Ten ji vybízí, aby o svou lásku bojovala, ale už je pozdě. Princ zcela podlehl kouzlu exotické kněžny a Rusalku zavrhuje. Vodník slibuje pomstu. 2. DĚJSTVÍ

8 RUSALKA Rusalka se vrátila ke svému jezeru. Je teď bludičkou lákající poutníky do bažin a naříká nad svým osudem (árie Necitelná vodní moci). Ježibaba jí nabízí radu – pokud zabije toho, kdo jí ublížil, stane se opět vodní vílou. Rusalka však odmítá, protože stále prince miluje. Ale ani princ není šťastný. Exotická kněžna ho odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. Ta se zjevuje, ale varuje jej – její polibek mu přinese smrt. On však nechce bez ní dál žít a vrhá se v její smrtící objetí. Vodník smutně oznamuje Rusalce, že oběť je marná - Rusalka neprolila princovu krev a zůstane navždy bludičkou, ta princovi v posledních slovech opery všechno za jeho lidskou lásku promíjí. 3. DĚJSTVÍ

9 RUSALKA MĚSÍČKU NA NEBI Obr. 3

10 LEOŠ JANÁČEK (1854 – 1928)  český hudební skladatel, hudební teoretik, učitel, folklorista, publicista  zakladatel varhanické školy a konzervatoře v Brně  inspiraci nacházel v moravské lidové písni, v jejích nápěvech (Slovácko, Lašsko)  studoval rytmiku a intonaci řeči  oženil se se svojí 16- tiletou žákyní  nejvíce se proslavil po světě operou JEJÍ PASTORKYŇA Obr. 4

11 VLASTNÍ RUKOPIS JANÁČKOVY OPERY JEJÍ PASTORKYŇA VÝLETY PANA BROUČKA PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY VĚC MAKROPULOS Z MRTVÉHO DOMU Obr. 5

12  drama o 3 dějstvích se odehrává ve mlýně, kde žije Kostelnička se svoji schovankou Jenůfou  Jenůfin snoubenec Števa se vrací z odvodu - neodvedený, ale opilý. Kostelnička prohlásí, že si Jenůfu smí vzít jen tehdy, pokud se rok neopije. Števův bratr Laco, který Jenůfu miluje, zraní ze žárlivosti po vyslechnutí Števova opileckého vyznání Jenůfě tvář. JEJÍ PASTORKYŇA 1. DĚJSTVÍ

13  Chystá se svatba Jenůfy s Lacem. Lidé ale objeví v ledu zamrzlé dítě a Kostelnička se přiznává k hrůznému činu. Kostelnička je zatčena, Jenůfa jí však odpouští. Jenůfa a Laco odcházejí spolu vstříc nejisté budoucnosti.  Kostelnička ukrývá těhotnou Jenůfu. Snaží se přemluvit Števa, aby si Jenůfu s dítětem, které je jeho, vzal. Ten odmítá. Laco Jenůfu miluje a chce se s ní oženit. Kostelnička však dítě utopí a Jenůfě i Lacovi namlouvá, že zemřelo v době Jenůfčiny nemoci. JEJÍ PASTORKYŇA 2. DĚJSTVÍ 3. DĚJSTVÍ

14 JENUFA Obr. 6

15 BOHUSLAV MARTINŮ (1890 – 1959)  světově proslulý český hudební skladatel moderny 20. století  vynikající houslista, stálý člen České filharmonie  působil ve Francii a v Americe OPERY  TŘI PŘÁNÍ  HRY O MARII  ŽENITBA  ŘECKÉ PAŠIJE  ARIADNA Obr. 7

16 ŘECKÉ PAŠIJE Obr. 8

17  OBR. 1  OBR. 2 < 2.jpg >  OBR. 3  OBR. 4  OBR. 5 < zmizeleho.jpg >  OBR. 6  OBR. 7  OBR. 8  CHARALAMBIDIS, Alexandros, Lukáš HURNÍK, Zbyněk CÍSAŘ a Jiří Pilka DALIBOR MATOŠKA. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN  OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google