Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"— Transkript prezentace:

1 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_05 Název DUMu: Česká literatura 13. – 14. století Pro obor vzdělávání: L/51 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum:

2 Literatura 13. a 14. století Používá se latina (především legendy a kroniky) i čeština (lyrika), u vysoké šlechty i němčina Literatura ztrácí výlučně duchovní charakter

3 Významné památky Alexandreida Dalimilova kronika Poč. 14. st.
Úryvky česky, světská epika, vzniká na přelomu 13. a 14. století. Hlavní postavou je makedonský vojevůdce Alexandr Veliký, který je zobrazen jako ideál feudálního panovníka. měla asi 9000 veršů, ale dochována je asi jen 1/3 Poč. 14. st. Neznámý autor Elektronická verze

4 Dalimilova kronika O selské kněžně Boženě - převedeno ze staročeštiny do nové češtiny „Když v postoloprtské stráni lovil Oldřich, znenadání za jednou vsí nad říčkou spatřil selku mladičkou, jak v košili bez oplecka, bosa, umáčená všecka, pere. Byla krásná, milá, Oldřichu se zalíbila, že tvář měla čistou, něžnou. A tak učinil ji kněžnou. Ona kněžna dokonalá Božena se jmenovala. Oldřich nedbal nic, že páni to manželství jemu haní. Řek: "Tak už to v světě chodí, že se z chlapa šlechtic rodí a že sedlák nezřídce za otce má šlechtice.“

5 Řešení: kronika byla zaměřena proti vysoké šlechtě, proti Němcům
Dalimilova kronika „Stříbro poctu rodu vrací, chudý šlechtic jméno ztrácí. Pán i kmán jsou jedna krev, proto potlačte svůj hněv, že jsem si vzal za ženu prostou dívku Boženu. Ve mně každý pána hledá. Na Přemysla na praděda nejdříve však pomyslete, jenž z oráče na knížete povýšen byl. Všichni stejně počati jsme byli v ženě, ač pokládán za šlechtice je ten, kdo má stříbra více. Chci žít s českou selkou skrovnou spíše než s Němkou, s císařovnou. Pouto krve vždy je silné, Němka k Čechům sotva přilne. Vaše utrhačné řeči o hlouposti jenom svědčí. Jak u Němky byste, páni, chtěli prosit o zastání? Čeleď z Němec, z Němec mistři, Němkyně je na koni a mé děti, synci bystří, německy jen švadroní. Vidím, jak zem vadne, chřadne, jak Čech právo nemá řádné." Božena, ta přála právu, ctila lidi všeho stavu. Oldřichu pak selka zdravá dala syna Břetislava.“ zdroj - Na základě předchozí ukázky charakterizujte zaměření kroniky proti vysoké šlechtě, proti Němcům Řešení: kronika byla zaměřena proti vysoké šlechtě, proti Němcům

6 Legendy Vita maior (Větší život) – latinsky, veršovaná legenda o svatém Prokopovi Život svaté Kateřiny - česky, veršovaná

7 Jezu Kriste, ščedrý kněže
Zbraslavská kronika -latinsky český chorál, 14. století, za autora někdy považován Jan Hus Plné znění, notový zápis

8 Doba Karla IV. 1348 založení univerzity
Vzniká odborná literatura v latině Jan z Holešova Bartoloměj z Chlumce (Klaret) Žákovská poezie – satira, psaná česky i latinsky

9 Karel IV. Vita Caroli (Život Karlův) autor Karel IV.
zachytil v něm zážitky z mládí, kdy žil v cizině, a počátky pobytu v Čechách do roku 1340

10 Satiry Hradecký rukopis Obsahuje skladby: Desatero kázanie Božie Satiry o řemeslnících a konšelích Bajka o lišce a čbánu a další

11 Liška a čbán Jakási liška potulujíc se po kraji narazila na opuštěný dům a v něm stejně opuštěný džbán. Zalíbil se jí a tak si ho vzala. Ovšem, co s prázdným džbánem? Když míjela studnu, napadlo ji, že by ho mohla naplnit chladivou vodu. Při pohledu na zrcadlící se hladinu ji totiž napadlo, že má vlastně žízeň.

12 Řešení: Kdo chce mít stále víc, nemá nakonec nic, někdy ani život.
A tak si přivázala džbán na krk a spustila se do studny. Nabrala trochu vody, na uhašení žízně by to stačilo, ale když ten džbán byl tak velký… proč té vody nevzít víc. I nabrala víc. Ale stále byl poloprázdný. Koneckonců, proč ho nenaplnit celý. A tak liška nabírala a nabírala a džbán stále těžknul, až byl plný. V tom okamžiku, se slovy „dosti té hry“, džbán stáhnul lišku do studny a utopil ji. Jaké plyne z této bajky ponaučení? Je platné i dnes? Řešení: Kdo chce mít stále víc, nemá nakonec nic, někdy ani život.

13 ponaučení „Tak sě liška přěmúdřila' svój Život marně ztratila:
ot čbána z hlíny slepeného zbyla liška života svého.“ zdroj-

14 Podkoní a žák Popis žáka:
„Z těch jeden člověk bieše mladý, nejmieše známě brady, na němž sukně šerá, umlená, a k tomu kukla zelená; ta také zedrána bieše. Mošnu na hrdle jmieše, v niž by vložil, což mu třeba, mním, že knihy, také chleba; dešťky jmieše u pasu. Jakž jej viděch při tom času, i jinú k tomu přípravú vše bieše školskú postavú.“ zdroj- Popis podkoního: „Druhý, ten se starší zdáše, vždy sedě bradku súkáše, na němž kabátec úzký, krátký, a dosti zedraný šatky; okasalý tak dvorně, k tomuť bieše obut v škorně: tyť biechu drahně povetšely, avšak okolo děr cely, skrze něž viděti nohy. A také bieše up’al ostrohy, točenku maje na hlavě. Tak, jakž jej sezřech právě, jistěť se mi dvořák zdieše; hřebelce za pasem jmějieše.“

15 Zábavná literatura Rytířské látky: Štilfríd a Bruncvík
Trojánská kronika Cestopisy Jejich četba byla oblíbená, nebyly původem z našeho prostředí Mandevillův cestopis Marca Polo: Million Elektronická verze

16 Jan z Holešova Trojánská kronika - prvotisk

17 Zdroj materiálů: MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, učebnice. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN .

18 Zdroj materiálů: Hypertextové odkazy: Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google