Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_01_Realismus ve francouzském malířství TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Je doplněna o motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Tématem výkladu je realismus se zaměřením na francouzské malířství – jeho vznik, zařazení, hlavní znaky, představitelé a názorné ukázky jejich děl. Výklad je doplněn v závěrečné části o úkoly pro aktivní zapojení žáků a jejich motivaci (viz snímky číslo 28 až 40). Žáci odpovídají na několik otázek k tématu (viz snímek číslo 29), poslední úkol je praktický (kresba karikatury spolužáka). Kliknutím na žluté šipky v tabulce se dostanou na snímek se zadáním nebo jeho řešením a zpět na snímek s úkoly. Na tuto prezentaci tematicky navazuje realismus v evropském malířství. Materiál může být použit i k samostatnému studiu žáků. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními znaky a představiteli realismu v umění 19. století a na základě praktických činností učivo upevnit

3 REALISMUS VE FRANCOUZSKÉM MALÍŘSTVÍ

4 MALÍŘSTVÍ

5 Úvod lat. realis = skutečný, věcný
nejprve se rozvíjel ve Francii a poté se rozšířil do Anglie, Německa, Ruska a do českých zemí časová chronologie: počátky → 40. léta 19. stol. vrchol 50. – 60. léta 19. stol. → akademismus význam slova realismus 1855 – výstava Le réalisme – G. Courbet zobrazování všednosti – každodenní skutečnosti

6 Znaky realismu: zobrazuje skutečnost pravdivě, bez příkras, zobrazuje skutečně existující věci a jevy zavrhuje romantickou obrazotvornost, náladovost a snění objektivní přístup ke skutečnosti na rozdíl od subjektivního přístupu romantismu proti víře v boha staví vědu nezlomná víra v pokrok ve vědě, technice a společenském vývoji materialistický pohled na svět realisté vyznávali kult věcí, materiálního faktu neusiluje o malebnost, ale o pravdu zobrazuje přítomnost, nikoliv minulost témata čerpá z venkova a prosté skutečnosti zobrazuje obyčejné unavené lidi

7 Gustave Courbet (1819 – 1877) francouzský malíř
zakladatel a vůdčí postava francouzského malířského realismu 19. století narodil se v Ornans v rodině statkáře výstava roku 1855 → „Le realisme“ Realismus – 40 obrazů snažil se zachytit skutečnost v její syrové podobě bez jakéhokoliv přikrášlování lidskou postavu maloval podle živého modelu vycházel se skicáky do přírody a na základě přímého pozorování zachytil konkrétní část skutečnosti v řadě kresebných i barevných studií výsledné obrazy však stále ještě maloval v ateliéru za vlády Pařížské komuny byl jejím členem a předsedou umělecké komise pověřené zabezpečit umělecké sbírky před poškozením 1

8 Autoportrét s černým psem
1841 2

9 Pohřeb v Ornans 3

10 Štěrkaři 1849 4

11 Setkání (Dobrý den, pane Courbete)
1854 5

12 Ateliér Skutečná alegorie sedmi let mého uměleckého a morálního života
1855 6

13 Barbizonská škola skupina francouzských malířů zaměřených na krajinomalbu Barbizon vesnice na okraji fontainebleauského lesa (asi 1830 až 1870) přechod od romantismu k realismu malba v plenéru „na vzduchu“ francouzsky en plein air 7. Théodore Rousseau: Barbizonská krajina (kolem 1850)

14 Théodore Rousseau francouzský malíř
(1812 – 1867) francouzský malíř zakladatel a hlavní představitel barbizonské školy v roce 1848 se trvale usadil v Barbizonu, kam předtím dojížděl pouze na krátké pobyty náměty pro svá díla čerpal zejména z jeho okolí 8. Duby, ( )

15 Jean-François Millet (1814 – 1875)
nejstarší syn chudého sedláka – zachycoval život venkovanů bez okázalosti, v souladu s přírodou vůdčí představitel barbizonské školy zůstal zde do konce života a dosáhl vrcholu svého díla, i když se až do poloviny 60. let stále potýkal s existenčními problémy 9

16 Sběračky klásků 1857 10

17 Anděl Páně 1857 11

18 Camille Corot patří k největším krajinářům světového malířství
(1796 – 1875) patří k největším krajinářům světového malířství zpočátku ovlivněn klasicismem ideální krajina s mytologickou stafáží intimní krajinomalba umění postihnout nejjemnější nuance přírodního osvětlení mlžný stříbřitý opar 12

19 Ville d’Avray 13

20 Žena s perlou Katedrála v Chartres
14 1830 15

21 Most v Mantes 16

22 Honoré Daumier (1808 – 1879) francouzský malíř, sochař, grafik a kreslíř už ve svých třinácti letech začal pracovat jako poslíček soudního vykonavatele v Justičním paláci → první kresby soudniček naučil se litografii a začal kreslit politické karikatury → terčem jeho satiry bylo francouzské měšťáctví obrazy „na jeden zátah“ záliba v Rubensovi (kopie) „Michelangelo 19. století“ vynikající karikaturista → La Caricature, La Charivari Michelangelo 19. stol. - prudké kontrasty světla a stínu, dramatické stupňování děje, dynamický rukopis 17

23 Victor Hugo Gargantua 1831 19 1849 18

24 Povstání 1848 20

25 Rodina na barikádách Herci na scéně
1848 21 22

26 Břemeno Pradlena 1863 23 1860 24

27 KONEC

28 INTERAKTIVNÍ ČÁST

29 Interaktivní úkoly pro žáky:
Doplňující úkoly pro aktivní zapojení žáků a jejich motivaci. Některé náměty úkolů pro práci s internetem – buď bezprostředně ve třídě, nebo jako domácí úkol. Číslo úkolu Číslo snímku Úkol pro žáky 1 51 Prohlédněte si obrázek G. Courbeta Štěrkaři a uveďte alespoň 3 typické znaky realismu, které ilustruje ŘEŠENÍ 2 53 Procvičte si paměť! 3 Který malíř období realismu se proslavil svými karikaturami? 4 60 Jaká kritéria musí splňovat karikatura? 5 internet Zjistěte na internetu, jak vznikl název karikatura. 6 praktický Nakreslete karikaturu svého spolužáka.

30

31 Řešení úkolu 1 námětem je práce a obyčejní lidé
zobrazuje skutečnost pravdivě, bez příkras zavrhuje romantickou obrazotvornost, náladovost a snění objektivní přístup ke skutečnosti na rozdíl od subjektivního přístupu romantismu neusiluje o malebnost, ale o pravdu zobrazuje přítomnost, nikoliv minulost…

32 2. úkol – poznáte dílo na obrázku?

33 Jean-François Millet - Sběračky klásků

34 Gustave Courbet - Ateliér

35 Camille Corot – Žena s perlou

36 Gustave Courbet - Setkání (Dobrý den, pane Courbete)

37 Honore Daumier - Pradlena

38 Honore Daumier

39 PRONIKAVOST POZOROVÁNÍ
4. úkol - řešení PRONIKAVOST POZOROVÁNÍ EXPRESIVNÍ NADSÁZKA ABSTRAHUJÍCÍ ZKRATKA

40 5. úkol – řešení http://www.rozhlas.cz/regina/slova/_zprava/85340
Odkaz na internetovou stránku s informacemi:

41 Citace: G. Courbet – Foto: NADAR. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Courbet – Autoportrét s černým psem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Courbet – Pohřeb v Ornans: VANGOGHO. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: G. Courbet – Štěrkaři: WEB GALLERY OF ART. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Courbet – Setkání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: G. Courbet – Ateliér: AUTOR NEUVEDEN. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: T. Rousseau – Barbizonská krajina: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: T. Rousseau – Duby: AUTOR NEUVEDEN.  ommons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: J. F. Millet – Foto: NADAR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: J. F. Millet – Sběračky klásků: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: J. F. Millet – Klekání: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C. Corot – Foto: NADAR. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C. Corot – Ville d’Avray: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C. Corot – Žena s perlou: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C. Corot – Katedrála v Chartres: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

42 Citace: C. Corot – Most v Mantes: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _WGA5296.jpg H. Daumier – Foto: NADAR. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí PD-ART. na WWW: H. Daumier – Victor Hugo: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: H. Daumier – Gargantua: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: H. Daumier – Povstání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: H. Daumier – Rodina na barikádách: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _On_The_Barricades_(Family_On_The_Barricades)_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=de H. Daumier – Herci na scéně: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Scene_from_a_Comedy_-_WGA05959.jpg?uselang=de H. Daumier – Břemeno: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _WGA5953.jpg?uselang=de H. Daumier – Pradlena: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

43 Tento materiál je určen k interaktivní výuce.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google