Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

18.1 Státy podle životní úrovně Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Životní úroveň.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "18.1 Státy podle životní úrovně Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Životní úroveň."— Transkript prezentace:

1 18.1 Státy podle životní úrovně Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Životní úroveň je ukazatel, který zahrnuje hmotné /vybavenost domácnosti, výživa/ i nehmotné /vzdělání, zdravotnická péče/ stránky lidského života. Autor: Mgr. Lenka Hrdá Životní úroveň je ovlivněna: hospodářskou úrovní státu přístupem ke vzdělání politickou vyspělostí státukvalitou výživy dostupností lékařské péče

2 18.2 Hospodářská vyspělost států Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Platí vůbec ještě dělení na „ bohatý Sever “ a „ chudý Jih “? OK, ale je to zjednodušené. Dnešní hodnocení států podle stupně hospodářské vyspělosti je prováděno různě. Podle čeho se úroveň posuzuje? Základem je hodnota HDP na 1 obyvatele. HDP = hrubý domácí produkt Tzn. všechny peníze, které stát /lidé/ vydělá za 1 rok, se vydělí počtem obyvatel daného státu /v dolarech/ Čím větší je HDP, tím bohatší je stát Naše dělení: 1.státy s nejvyspělejším tržním hospodářstvím 2.státy středně rozvinuté 3.státy rozvojové 4.státy nejméně rozvinuté Čemu se říká kupní síla?

3 18.3 Státy světa podle HDP Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 1. Státy nejvyspělejší - nejbohatší Poznáš je podle hlavních měst? Stockholm, Washington, Ottawa, Londýn, Paříž, Tokio, Berlín, Řím, Bern, Oslo, Vídeň, Brusel, Canberra 2. Středně rozvinuté nově industrializované země země vyvážející ropu postkomunistické zeměNajdeš je na mapě? Jižní Korea, Hongkong, Malajsie, Bahrajn, Spojené arabské emiráty, ČR, Maďarsko, Polsko 3. Země rozvojové a)země severní Afriky a většiny Asie b)země Latinské Ameriky Egypt, Pákistán, Čína, Indie Bolívie, Honduras 4. Nejméně rozvinuté a)státy v oblasti Sahelu b)některé asijské státy Súdán, Etiopie, Somálsko Bangladéš, Nepál, Kambodža

4 18.4 Státy podle zdravotní péče a vzdělání Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Ukazatele zdraví a výživy obyvatel 1.očekávaná délka dožití, nebo-li střední délka života 2. věkové složení a přirozený přírůstek 3. počet obyvatel na 1 lékaře 4. dostatek příjmu kalorií za den Vzdělávání gramotnost školní docházka podle věku žáků INDEX LIDSKÉHO ROZVOJE /HDI/ měří kvalitu lidského života. Velký globální problém - CHUDOBA !!!!

5 18.5 Procvičování a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Podle následujícího klíče rozděl státy do kategorií hospodářské vyspělosti: 1. nejvyspělejší státy – HDP na 1 obyvatele nad USD 2. středně rozvinuté státy – HDP 6tis.- 30tis. USD 3. země rozvojové – HDP od 2tis.- 6.tis. USD 4. nejméně rozvinuté – HDP do 1000 USD StátHDP v USD Bangladéš1700 Etiopie1000 ČR25600 Kuvajt42900 Singapur62000 Německo35700 Do připravené slepé mapy zakresli různou barvou státy, které už z této kapitoly znáš. Označ správná tvrzení. a)Všechny státy „bohatého Severu“ se nacházejí na sever od rovníku. a)Republika Jižní Afrika patří do zemí „chudého Jihu“. b)Latinská Amerika patří k zemím „bohatého Severu“.

6 18.6 Pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 1.Do středně rozvinutých států patří státy postkomunistické. a) Které státy to jsou? b) Jaké negativní jevy v hospodářství si nesou tyto státy z let před r. 1989? c) S jakými problémy se potýkají dnes? d) Co by se podle tebe mělo změnit, aby tyto státy prosperovaly? V kterých oblastech? 2. Každý rok umírají na světě v důsledku chudoby miliony lidí. Dokážeš vymyslet, jaké jsou příčiny vzniku chudých oblastí? Napoví ti obrázky.

7 17.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography GDP = Gross Domestic Product HDI= Human Development Index A long and healthy life Education index A decent standard of living délka života a zdraví HDP přístup ke vzdělání životní standard Index lidského rozvoje Make couples: GDP= all money that people in the state earn per a year divided by the number of the people in dollars The higher is GDP, the richer is the state. translate

8 18.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Vyber stát, který nepatří mezi nejbohatší: a/ Rakousko b/ Polsko c/ USA d/ Německo 3. Mezi nejchudší státy nepatří: a/ Bangladéš b/ Somálsko c/ Etiopie d/ Egypt 2. Mezi státy Latinské Ameriky nepatří: a/ Brazílie b/ Kolumbie c/ Chile d/ Senegal 4. Přirozený přírůstek je: a/ rozdíl mezi počtem narozených a zemřelých za určitý časový úsek b/ rozdíl mezi počtem zemřelých a narozených za určitý časový úsek c/ růst počtu obyvatel ve světě d/ růst počtu obyvatel v daném státě 1.b 2.d 3.d 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

9 18.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart

10 AutorMgr. Lenka Hrdá Období /2013 Ročník7. ročník Klíčová slovaStáty podle životní úrovně AnotacePrezentace se zabývá určováním hledisek k dělení států podle životní úrovně. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Anotace


Stáhnout ppt "18.1 Státy podle životní úrovně Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Životní úroveň."

Podobné prezentace


Reklamy Google