Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0306 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhVrcholná renesance v Itálii - sochařství Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby sochařství ve vrcholně renesanční Itálii. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaVrcholná renesance, sochařství, Florencie, Řím, Michelangelo, Cellini, Giambologna Datum

2 VRCHOLNÁ RENESANCE V ITÁLII - SOCHAŘSTVÍ

3 ÚVOD Výukový materiál Vrcholná renesance v Itálii – sochařství obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách sochařství v 16. století ve Florencii a Římě. Cílem prezentace je seznámení studentů s díly Michelangelovými, Celliniho a Giambologni. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Základní teze Sochařství rané renesance – realismus Sochařství rané renesance – realismus Sochařství vrcholné renesance – idealismus Sochařství vrcholné renesance – idealismus Ideální dokonalost – snaha o překonání přírody Ideální dokonalost – snaha o překonání přírody Zobrazování tělesné a duchovní krásy a síly Zobrazování tělesné a duchovní krásy a síly

5 Role antiky pro sochařství vrcholné renesance 1506 – nalezení Laokoonta nedaleko Říma 1506 – nalezení Laokoonta nedaleko Říma 1. stol. n. l., římská mramorová kopie řec. originálu 1. stol. n. l., římská mramorová kopie řec. originálu Podle Michelangela nejlepší socha všech dob Podle Michelangela nejlepší socha všech dob Doba římského „objevování“ antické minulosti Doba římského „objevování“ antické minulosti Apollón Belvedérský Apollón Belvedérský př. n. l., římská mramor. kopie řec. originálu př. n. l., římská mramor. kopie řec. originálu Pokládán za nejlepší sochu před nalezením Laokoonta Pokládán za nejlepší sochu před nalezením Laokoonta Mladistvá postava – římská představa antického ideálu Mladistvá postava – římská představa antického ideálu

6 Laokoon 1. stol. n. l. 1. stol. n. l. Římská kopie Římská kopie Vatikánská muzea Vatikánská muzea

7 Apollón Belvedérský 2. pol. 2. stol. př. n. l. 2. pol. 2. stol. př. n. l. Římská kopie Římská kopie Vatikánská muzea Vatikánská muzea

8 Michelangelo Buonarroti ( ) Učení v dílně Domenica Ghirlandaia Učení v dílně Domenica Ghirlandaia Studia v Medicejské akademii Studia v Medicejské akademii Znalost antických sbírek rodu Medici Znalost antických sbírek rodu Medici Střídavě pobyt ve Florencii a Římě Střídavě pobyt ve Florencii a Římě Sochař, architekt, malíř, básník Sochař, architekt, malíř, básník Rané dílo: David, Vatikánská pieta Rané dílo: David, Vatikánská pieta Zralé dílo: Náhrobek Julia II., Medicejské náhrobky Zralé dílo: Náhrobek Julia II., Medicejské náhrobky Pozdní dílo: Dómská pieta, Pieta Rondanini Pozdní dílo: Dómská pieta, Pieta Rondanini

9 Jacopino del Conte Michelangelo Buonarroti Kolem 1535 Kolem 1535

10 Michelangelo Buonarroti David Výška cca 4 m, mramor Výška cca 4 m, mramor Sebevědomý měšťan Sebevědomý měšťan Politický symbol florentské republiky Politický symbol florentské republiky Vyjádření humanistických ctností Vyjádření humanistických ctností Oduševnělost Oduševnělost Odvaha Odvaha Síla Síla Kontrapost Kontrapost Netradičně bez Goliáše Netradičně bez Goliáše Porušený mramorový blok Porušený mramorový blok Galleria dell´Academia, Florencie Galleria dell´Academia, Florencie

11 Michelangelo Vatikánská Pieta Mramor Mramor 1. italská pieta 1. italská pieta Mládí Marie = čistota Mládí Marie = čistota Signatura na šerpě Signatura na šerpě Jediné signované dílo Jediné signované dílo Svatopetrský chrám Svatopetrský chrám

12 Náhrobek Julia II. Poč. 16. stol. – povolání Michelangela do Říma Poč. 16. stol. – povolání Michelangela do Říma 1505 – předložen monumentální plán mauzolea 1505 – předložen monumentální plán mauzolea Spojení čtyřiceti soch a bronzových reliéfů na architektuře Spojení čtyřiceti soch a bronzových reliéfů na architektuře 1513 – smrt Julia II. – redukce plánu náhrobku 1513 – smrt Julia II. – redukce plánu náhrobku 1516 – dokončeni Otroci a Mojžíš 1516 – dokončeni Otroci a Mojžíš 1517 – další redukce náhrobku 1517 – další redukce náhrobku 1542 – konečná redukovaná verze jen s Mojžíšem 1542 – konečná redukovaná verze jen s Mojžíšem Otroci nakonec nezačleněni do náhrobku Otroci nakonec nezačleněni do náhrobku V současné době v Louvre V současné době v Louvre Umístění náhrobku – chrám sv. Petra v řetězech Umístění náhrobku – chrám sv. Petra v řetězech

13 První verze náhrobku (1505) Druhá verze náhrobku (1513)

14 Třetí verze náhrobku (1516)Pátá verze náhrobku (1532)

15 Michelangelo Buonarroti Náhrobek Julia II

16 Michelangelo Buonarroti Mojžíš Mramor Mramor Součást náhrobku Julia II. Součást náhrobku Julia II. Vyjádření smutku a hněvu Vyjádření smutku a hněvu Rohy Rohy

17 Michelangelo Umírající otrok Svázaný otrok Mramor Mramor Louvre Louvre

18 Náhrobky Medicejských Dva náhrobky v Nové sakristii San Lorenzo Dva náhrobky v Nové sakristii San Lorenzo Určeny pro Lorenza a Giuliana de´Medici Určeny pro Lorenza a Giuliana de´Medici Umístění na vnitřních stěnách kaple Umístění na vnitřních stěnách kaple Náhrobky umístěny symetricky proti sobě Náhrobky umístěny symetricky proti sobě Giulianův náhrobek – alegorie Dne a Noci Giulianův náhrobek – alegorie Dne a Noci Lorenzův náhrobek – alegorie Jitra a Večera Lorenzův náhrobek – alegorie Jitra a Večera

19 Náhrobek Giuliana de´Medici Náhrobek Lorenza de´Medici

20 Náhrobek Lorenza de´Medici – Večer a Jitro

21 Michelangelo Buonarroti Dómská či Florentská Pieta Mramor Mramor Nedokončená – „nonfinito“ Nedokončená – „nonfinito“ Složitá skupina čtyř osob Složitá skupina čtyř osob Nikodém – Michelangelova tvář Nikodém – Michelangelova tvář Zamýšlena jako umělcův náhrobek Zamýšlena jako umělcův náhrobek Museo dell´ Opera del Duomo Museo dell´ Opera del Duomo

22 Michelangelo Buonarroti Pieta Rondanini 1552/ / Mramor Mramor Zcela vertikální pieta Zcela vertikální pieta Nedokončená Nedokončená Poslední Michelangelovo dílo Poslední Michelangelovo dílo Castello Sforcesco (Milán) Castello Sforcesco (Milán)

23 Benvenuto Cellini ( ) Zlatník a sochař ve Florencii Zlatník a sochař ve Florencii Vlastní životopis, básně na téma sochařství Vlastní životopis, básně na téma sochařství Hl. díla: Slánka Františka I., Perseus Hl. díla: Slánka Františka I., Perseus Giovanni da Bologna zv. Giambologna ( ) Původem z Nizozemí, učení v Antverpách Původem z Nizozemí, učení v Antverpách Italská studijní cesta – zůstal ve Florencii Italská studijní cesta – zůstal ve Florencii Figura serpentinata – spirálovité pojetí soch Figura serpentinata – spirálovité pojetí soch Hl. díla: Merkur, Únos Sabinky Hl. díla: Merkur, Únos Sabinky

24 Benvenuto Cellini Slánka Františka I Ebenové dřevo ové zlato Ebenové dřevo ové zlato Motivy Země a Moře Motivy Země a Moře Uměleckohistorické muzeum ve Vídni Uměleckohistorické muzeum ve Vídni

25 Benvenuto Cellini Perseus Bronz Bronz Perseus s hlavou Medúzy Perseus s hlavou Medúzy Určeno pro Piazzu della Signoria Určeno pro Piazzu della Signoria Pro pohled ze všech stran Pro pohled ze všech stran Loggia dei Lanzi Loggia dei Lanzi

26 Giambologna Únos Sabinky Mramor Mramor Romulus unáší Sabinku Romulus unáší Sabinku Dole poražený Sabiňan Dole poražený Sabiňan Figura serpentinata Figura serpentinata „Barokní“ patos „Barokní“ patos Loggia dei Lanzi Loggia dei Lanzi

27 Giambologna Merkur Bronz Bronz Spirálovitý pohyb kolem své osy Spirálovitý pohyb kolem své osy Louvre Louvre

28 OTÁZKY A ÚKOLY V čem jsou základní rozdíly mezi ranou a vrcholnou renesancí? V čem jsou základní rozdíly mezi ranou a vrcholnou renesancí? Které dvě antické sochy byly přímým zdrojem inspirace vrcholně renesančních sochařů? Které dvě antické sochy byly přímým zdrojem inspirace vrcholně renesančních sochařů? Jmenujte příklady raného, vrcholného a pozdního díla Michelangela Buonarrotiho. Jmenujte příklady raného, vrcholného a pozdního díla Michelangela Buonarrotiho. Vysvětlete pojem „nonfinito“. Vysvětlete pojem „nonfinito“. Jmenujte hlavní díla Benvenuta Celliniho a Giovanniho da Bologna. Jmenujte hlavní díla Benvenuta Celliniho a Giovanniho da Bologna. Vysvětlete pojem „figura serpentinata“. Vysvětlete pojem „figura serpentinata“.

29 POUŽITÉ ZDROJE 1.Laokoon: [cit ] 2.Apollón Belvedérský: Clementino_-_Vatican_%281%29.JPG?uselang=de [cit ] Clementino_-_Vatican_%281%29.JPG?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/0_Apollon_du_Belv%C3%A9d%C3%A8re_-_Cortile_Ottagono_-_Museo_Pio- Clementino_-_Vatican_%281%29.JPG?uselang=de 3.Jacopino del Conte – Michelangelův portrét: [cit ] 4.Michelangelo – Vatikánská Pieta: [cit ] 5.Michelangelo – David: [cit ] 6.První verze náhrobku Julia II.: [cit ] 7.Druhá verze náhrobku Julia II.: [cit ] 8.Třetí verze náhrobku Julia II.: [cit ] 9.Pátá verze náhrobku Julia II.: [cit ] 10.Michelangelo – Náhrobek Julia II.: [cit ] 11.Michelangelo – Mojžíš: [cit ] 12.Michelangelo – Umírající otrok: [cit ] 13.Michelangelo – Svázaný otrok: [cit ] 14.Náhrobek Giuliana de´Medici: _Tomb_of_Giulino_de_Medici.jpg?uselang=de [cit ] _Tomb_of_Giulino_de_Medici.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Life_of_Michael_Angelo%2C_1912_- _Tomb_of_Giulino_de_Medici.jpg?uselang=de 15.Náhrobek Lorenza de´Medici: _Monument_of_Lorenzo_de_Medici.jpg?uselang=de [cit ] _Monument_of_Lorenzo_de_Medici.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Life_of_Michael_Angelo%2C_1912_- _Monument_of_Lorenzo_de_Medici.jpg?uselang=de

30 16.Náhrobek Lorenza de´Medici – Ráno: [cit ] 17.Náhrobek Lorenza de´Medici – Večer: [cit ] 18.Dómská Pieta: [cit ] 19.Pieta Rondanini: [cit ] 20.Benvenuto Cellini – Slánka Františka I.: [cit ] 21.Benvenuto Cellini – Perseus: [cit ] 22.Giambologna – Únos Sabinky: [cit ] 23.Giambologna – Merkur: [cit ]


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google