Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"— Transkript prezentace:

1 Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0111 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Starověké Řecko – Sochařství II Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Sochařství starověkého Řecka od tzv. druhého klasického období po helénismus, pojmy, styly, hlavní představitelé, jejich díla. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Starověk, Řecko, sochařství, období klasické, helénismus Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

2 STAROVĚKÉ ŘECKO - SOCHAŘSTVÍ II

3 Úvod Výukový materiál Starověké Řecko – Sochařství II obsahuje informace o povaze řeckého sochařství tzv. druhého klasického období až období helénistického. Cílem prezentace je seznámení studentů se sochaři a sochami pozdní fáze řecké antiky . Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Druhé klasické období (4. stol. př. n. l.)
Následky peloponéské války (431 – 404 př. n. l.) Úpadek městských států, společenské změny Narůstající realismus, překonávání idealismu Zájem o duševní stavy a emoce Zájem o stáří Zjemnělost lidských postav a tváří Tendence ke vzniku podobizny

5 Skopás Cca 390 – 330 př. n. l. Z ostrova Paru Složité emoce
Práce s mramorem Mausoleum v Halikarnassu Tančící Mainada Cca 350 př. n. l. Římská kopie

6 Práxitelés Cca 390 – 320 př. n. l. Athéňan Nový estetický ideál
Klidné rozpoložení soch Proslavil se nahou variantou Afrodíty Knidské Afrodíté Knidská Cca 340 př. n. l. Římské kopie

7 Hermés s Dionýsem Apollón Sauroktonos Cca 340 př. n. l. Římská kopie
Něžnost až zženštilost

8 Lýsippos Činný v 2. pol. 4. stol. př. n. l.
Sochař Alexandra Makedonského Přesnost a pečlivost provedení Nový kánon (hlava je osminou těla) Uvolněný kontrapost Duševní stav v obličeji Tvorba podobizen Závěr klasického období Erós napínající luk 2. pol. 3. stol. př. n. l. Římská kopie

9 Apoxyomenos Cca 320 př. n. l. Římská kopie podle bronzového originálu
Atlet stírající si z těla olej a písek Prototyp nového kánonu Dovršení řeckého klasického sochařství

10 Odpočívající Hermés Cca 320 př. n. l. Římská kopie

11 Alexandr Makedonský 2. pol. 4. stol. př. n. l. Římská kopie Aristoteles 2. pol. 4. stol. př. n. l. Římská kopie

12 Helénistické období (3. – 1 stol. př. n. l.)
Trojí směřování sochařství Realismus přechází až v naturalismus Návraty ke klasice 5. a 4. století Tzv. helénistické „baroko“ a „rokoko“ Rozšíření tématiky Umírání, erotické motivy, výjevy z lidového života Prolínání s orientálními vlivy

13 Nejvýznamnější helénistické sochy
Níké Samothrácká Afrodíté (Venuše) Mélská Laokoon Diův oltář v Pergamu

14 Níké Samothrácká Cca 190 př. n. l. 245 cm, mramor
Nalezena 1863 na Samothráce Snad vítězný pomník Vliv na historismus 19. století

15 Venuše Mélská Cca 100 př. n. l. 203 cm, mramor
1802 objevena na ostrově Mélu Ideál ženské krásy

16 Laokoon 2. pol. 1. stol. př. n. l. 240 cm, mramor Římská kopie
Nalezen 1506 v Římě

17 Pergamonský oltář Pergamon (Malá Asie) 180 – 160 př. n. l. – oslava vítězství nad Gally 110 m dlouhý reliéfní vlys, výška postav 2,3 m Gigantomachie, činy Teléfovy Tzv. helénistické „baroko“

18 Pergamonský oltář – část vlysu s gigantomachií

19 Půdorys oltáře Místo původního umístění

20 Další příklady helénistického sochařství
Umírající Gal římská kopie Opilá stařena římská kopie

21 Otázky a úkoly Která událost vyvolala tzv. druhé klasické období? Čím je druhé klasické období charakteristické. Jmenujte představitele a díla tohoto období. Vysvětlete pojem helénismus. Jaké jsou projevy helénistického sochařství? Vyhledejte na internetu významná světová muzea a najděte jejich fondy řeckého sochařství.

22 POUŽITÉ ZDROJE 1. Skopas – Tančící mainada: [cit ] 2. Práxitelés – Afrodíté Knidská – nahá varianta:   [cit ] 3. Práxitelés – Afrodíté Knifská – oděná varianta: [cit ] 4. Práxitelés – Apollón Sauroktonos: [cit ] 5. Práxitelés – Hermés s Dionýzem: [cit ] Lysippos – Erós napínající luk: [cit ] 7. Lysippos – Apoxyomenos: [cit ] 8. Lysippos – Odpočívající Hermés:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Resting_Hermes_MAN_Napoli_Inv5625_n02.jpg?uselang=de [cit ] 9. Lysippos – busta Alexandra Makedonského: [cit ] 10. Lysippos – Aristoteles: [cit ] 11. Níké Samothrácká: [cit ] 12. Venuše Mélská: [cit ] 13. Venuše Mélská – detail hlavy: [cit ]

23 14. Laokoon: http://upload. wikimedia
14. Laokoon: [cit ] 15. Pergamonský oltář – celek: [cit ] 16. Pergamonský oltář – vlys s gigantomachií: [cit ] 17. Původní místo oltáře: [cit ] 18. Umírající Gal: [cit ] 19. Opilá stařena: [cit ]


Stáhnout ppt "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"

Podobné prezentace


Reklamy Google