Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0111 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhStarověké Řecko – Sochařství II Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Sochařství starověkého Řecka od tzv. druhého klasického období po helénismus, pojmy, styly, hlavní představitelé, jejich díla. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaStarověk, Řecko, sochařství, období klasické, helénismus Datum

2 STAROVĚKÉ ŘECKO - SOCHAŘSTVÍ II

3 Úvod Výukový materiál Starověké Řecko – Sochařství II obsahuje informace o povaze řeckého sochařství tzv. druhého klasického období až období helénistického. Cílem prezentace je seznámení studentů se sochaři a sochami pozdní fáze řecké antiky. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Druhé klasické období (4. stol. př. n. l.) Následky peloponéské války (431 – 404 př. n. l.) Úpadek městských států, společenské změny Narůstající realismus, překonávání idealismu Zájem o duševní stavy a emoce Zájem o stáří Zjemnělost lidských postav a tváří Tendence ke vzniku podobizny

5 Skopás Cca 390 – 330 př. n. l. Z ostrova Paru Složité emoce Práce s mramorem Mausoleum v Halikarnassu Tančící Mainada Cca 350 př. n. l. Římská kopie

6 Práxitelés Cca 390 – 320 př. n. l. Athéňan Nový estetický ideál Klidné rozpoložení soch Proslavil se nahou variantou Afrodíty Knidské Afrodíté Knidská Cca 340 př. n. l. Římské kopie

7 Apollón Sauroktonos Cca 350 př. n. l. Římská kopie Něžnost až zženštilost Hermés s Dionýsem Cca 340 př. n. l. Římská kopie

8 Lýsippos Činný v 2. pol. 4. stol. př. n. l. Sochař Alexandra Makedonského Přesnost a pečlivost provedení Nový kánon (hlava je osminou těla) Uvolněný kontrapost Duševní stav v obličeji Tvorba podobizen Závěr klasického období Erós napínající luk 2. pol. 3. stol. př. n. l. Římská kopie

9 Apoxyomenos Cca 320 př. n. l. Římská kopie podle bronzového originálu Atlet stírající si z těla olej a písek Prototyp nového kánonu Dovršení řeckého klasického sochařství

10 Odpočívající Hermés Cca 320 př. n. l. Římská kopie

11 Alexandr Makedonský 2. pol. 4. stol. př. n. l. Římská kopie Aristoteles 2. pol. 4. stol. př. n. l. Římská kopie

12 Helénistické období (3. – 1 stol. př. n. l.) Trojí směřování sochařství Realismus přechází až v naturalismus Návraty ke klasice 5. a 4. století Tzv. helénistické „baroko“ a „rokoko“ Rozšíření tématiky Umírání, erotické motivy, výjevy z lidového života Prolínání s orientálními vlivy

13 Nejvýznamnější helénistické sochy Níké Samothrácká Afrodíté (Venuše) Mélská Laokoon Diův oltář v Pergamu

14 Níké Samothrácká Cca 190 př. n. l. 245 cm, mramor Nalezena 1863 na Samothráce Snad vítězný pomník Vliv na historismus 19. století

15 Venuše Mélská Cca 100 př. n. l. 203 cm, mramor 1802 objevena na ostrově Mélu Ideál ženské krásy

16 Laokoon 2. pol. 1. stol. př. n. l. 240 cm, mramor Římská kopie Nalezen 1506 v Římě

17 Pergamonský oltář Pergamon (Malá Asie) 180 – 160 př. n. l. – oslava vítězství nad Gally 110 m dlouhý reliéfní vlys, výška postav 2,3 m Gigantomachie, činy Teléfovy Tzv. helénistické „baroko“

18 Pergamonský oltář – část vlysu s gigantomachií

19 Půdorys oltáře Místo původního umístění

20 Další příklady helénistického sochařství Umírající Gal římská kopie Opilá stařena římská kopie

21 Otázky a úkoly Která událost vyvolala tzv. druhé klasické období? Čím je druhé klasické období charakteristické. Jmenujte představitele a díla tohoto období. Vysvětlete pojem helénismus. Jaké jsou projevy helénistického sochařství? Jmenujte představitele a díla tohoto období. Vyhledejte na internetu významná světová muzea a najděte jejich fondy řeckého sochařství.

22 POUŽITÉ ZDROJE 1. Skopas – Tančící mainada: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Skopas_menade_pushkin.jpg 2.Práxitelés – Afrodíté Knidská – nahá varianta: [cit ] 3.Práxitelés – Afrodíté Knifská – oděná varianta: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/0/0a/Knidische.jpg 4.Práxitelés – Apollón Sauroktonos: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Apollo_Saurocton_Louvre.jpg?uselang=de 5.Práxitelés – Hermés s Dionýzem: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/0/03/Hermes_Praxiteles.jpg 6.Lysippos – Erós napínající luk: [cit ] 7.Lysippos – Apoxyomenos: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Apoxyomenos_Pio-Clementino_Inv1185.jpg?uselang=de 8.Lysippos – Odpočívající Hermés:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Resting_Hermes_MAN_Napoli_Inv5625_n02.jpg?uselang=de [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Resting_Hermes_MAN_Napoli_Inv5625_n02.jpg?uselang=de 9.Lysippos – busta Alexandra Makedonského: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/AlexandreLouvre.jpg?uselang=de 10.Lysippos – Aristoteles: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Aristoteles_Louvre.jpg?uselang=de 11.Níké Samothrácká: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Nike_of_Samothrake_Louvre_Ma2369.jpg 12.Venuše Mélská: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Venus_de_Milo_Louvre_Ma399.jpg 13.Venuše Mélská – detail hlavy: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Venus_de_Milo_Louvre_Ma399_n6.jpg

23 14.Laokoon: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Laocoon_Pio-Clementino_Inv jpg 15.Pergamonský oltář – celek: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Berlin_-_Pergamonmuseum_-_Altar_01.jpg 16.Pergamonský oltář – vlys s gigantomachií: _Pergamonaltar_02-03.jpg [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Pergamonmuseum_-_Antikensammlung_- _Pergamonaltar_02-03.jpg 17.Původní místo oltáře: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Pergamonaltar_T%C3%BCrkei.jpg 18.Umírající Gal: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Dying_gaul.jpg 19.Opilá stařena: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Bebada2.jpg?uselang=nl


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google