Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Název: Romantismus v umění Jméno autora: Mgr. Renata Provázková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: Čeština Klíčová slova: romantismus, individualita, balada, román, poema, krajinomalba, J. Navrátil, A. Kosárek, zámek Hluboká, F. Schubert, R. Wagner, F. Liszt Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Vystihne podstatné rysy period české i světové literatury a umění, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.

3 Metodický list/anotace Prezentace obsahuje základní znaky romantismu jako uměleckého směru a romantického umění. Seznamuje žáky s typickými znaky romantické architektury, malířského a hudebního umění. Prezentace je doplněna o obrazový materiál a několik úkolů pro žáky, kteří na jejich základě dohledávají samostatně informace. Datum vytvoření:

4 Romantismus Romantismus v umění

5 Myšlenkové a umělecké hnutí, literární směr ve všech evropských literaturách 1. pol. 19. stol. – vznik ve Francii Znaky:  klade důraz na city a fantazii, individualitu  obdivuje minulost (gotiku), lidovou slovesnost, přírodu  hlavní hrdina je vyvrženec společnosti (kat, cikán, loupežník), neschopný se přizpůsobit

6  autor se s hlavním hrdinou ztotožňuje  časté téma děl – nešťastná láska (romantický hrdina miluje vysněný ideál, ne skutečnou ženu)  Slovesné druhy: poezie (lyrickoepické básně – balady), román, básnická povídka (poema), dramatická báseň

7 Malířství náměty ze středověkých událostí inspirace hudbou, divadlem, poezií a literaturou inspirace v lidových pověstech a pohádkách domácí příroda (krajinomalba), bitvy a lovy Úkol: Který malíř je autorem obrazu Horská krajina? Dohledejte v jiném informačním zdroji.

8 Obrázek č. 1 Eugène Delacroix - Svoboda vede lid na barikády (La liberté guidant le peuple) 1830

9 Obrázek č. 2 Navrátil Josef, Lesní krajina s děvčetem

10 Architektura inspirace gotickými stavbami (hrady, tvrze) a rytířským středověkem tupé zakončení věží, zubaté cimbuří (vliv anglické gotiky), válcovité, hrotitě zakončené věže se strmými střechami (vliv francouzské) časté používání reliéfních ozdob a monumentální plastiky návrat k přírodě – anglické parky, umělé ostrůvky, zříceniny, altány

11 Zámek Lednice Obrázek č. 4

12 Úkol: Dohledejte v jiných informačních zdrojích alespoň 2 nejvýznamnější světové a české romantické stavební památky a zapište je.

13 Hudba  Tvorba symfonických básní – propojení literatury a umění s hudbou  Německo – Richard Wagner  Rakousko – Franz Schubert, Ferenc Liszt  Polsko Frederick Chopin (čti šopén) Úkol: Dohledejte z jiného informačního zdroje nejznámější autory symfonických básní.

14 Richard Wagner Obrázek č. 5

15 Úkol: Dohledejte alespoň 3 nejznámější opery Richarda Wagnera a zapište je. Uveďte, které jsou doposud nejvíce hranými operami na území Česka.

16 Řešení úkolů Malířství: Adolf Kosárek Architektura: Kostel v Edinburgu, Londýnský parlament, Hluboká, Lednice, Orlík, Žleby, přestavba Karlštejna či Kokořína, dostavba chrámu sv. Víta, zámku Konopiště; Schwarzenberská hrobka v Třeboni, Hrádek u Nechanic Významné symfonické básně: Bedřich Smetana - Má vlast, cyklus symfonických básní Ferenc Liszt– Orfeus, Prométeus, Hamlet Antonín Dvořák - Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat Petr Iljič Čajkovskij - Romeo a Julie Richard Wagner: opery bludný Holanďan, Tristan a Isolda, Parsifal, Prsten Nibelungův aj., nejvíce hrané jsou Bludný Holanďan a Lohengrin

17 Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č.1 AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google