Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r. 1945  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r. 1945  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace."— Transkript prezentace:

1  Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Poválečná světová próza – Velká Británie Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT 4.48

2 VY_32_INOVACE_LIT Prezentace slouží k představení poválečné anglické prózy podle charakteru tvorby jednotlivých představitelů. Uvádí a charakterizuje hlavní literární témata a skupiny: válečné téma, člověk v totalitní společnosti, tzv. rozhněvaní mladí muži, univerzitní román, románový experiment, katolická tvorba, detektivka aj.

3 VY_32_INOVACE_LIT. 4.48

4  Téma války James CLAVELL – Král Krysa (autentické zážitky) Patrick RYAN – Jak jsem vyhrál válku (anglický humor, satira, zfilmováno) VY_32_INOVACE_LIT Obr. 1Obr. 2

5  Člověk v totalitní společnosti George ORWELL (1903 – 1950) Redaktor BBC během 2. sv. války Dílo: alegorická bajka Farma zvířat, parodie totalitní diktatury román 1984 (1984)– utopie o vládě diktatury a zneužití moci VY_32_INOVACE_LIT Obr. 3

6  Rozhněvaní mladí muži (50. léta) - Nesouhlas s novým „alžbětinským“ věkem (blahobyt, konzum, konzervativní morálka - Nový typ antihrdiny – skeptický mladý intelektuál s kritickým postojem ke společnosti, osobní rebelie často končí kompromisem Autoři: John WAIN – román Pospíchej dolů (1953) Úkol: Přečti si ukázku v čítance a odhadni další vývoj postavy. Jak se tento mladý rebel rozhodne? John BRAINE – romány Místo nahoře, Život nahoře John OSBORNE – drama Ohlédni se v hněvu VY_32_INOVACE_LIT. 4.48

7  Univerzitní román (campus novel) - intelektuální vrstvy společnosti Autoři: Kingsley AMIS – Šťastný Jim (1954), humoristický bestseller zesměšňující snobský život profesorů na anglických univerzitách David LODGE – Hostující profesoři (satira na univerzitní poměry) Úkol: Přečti si ukázku a zhodnoť, jaký obraz univerzitního života je v tomto románu předložen. Co se patrně stalo předmětem kritiky v tomto románu? VY_32_INOVACE_LIT. 4.48

8  Katolická tvorba Graham GREENE (1904 – 1991) - Tvorba politická (boj proti totalitním režimům a potlačování lidských práv), katolická (mravní a náboženská dilemata) Dílo: román Tichý Američan – politický román zasazený do diplomatického prostředí Vietnamu 50. let (zákl. teze: naivní idealismus působí katastrofální činy) - zfilmováno VY_32_INOVACE_LIT Obr. 4

9  románový experiment (navázání na tradice modernismu) - dominantní zájem o způsob vyprávění, nikoli o příběh samotný - William GOLDING (1911 – 1993) - - účastník vylodění Spojenců v Normandii - - Nobelova cena za literaturu (1983) - Dílo: Pán much (1954) – románová antiutopie (sám autor žánrově vymezuje jako fables – báje, pověsti, legendy, mýty) - - zlo implicitně přítomné v člověku - - tři roviny vyprávění: 1. epická (příběh), 2. morální, 3. alegorická a symbolická (ostrov = svět) - - zfilmováno (1963) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48

10 John FOWLES (1926 – 2005) - autor světových bestsellerů (syntéza tradice a experimentu, literární triviality a postmoderních postupů) Dílo: romány Sběratel (1963) - vztah mezi únoscem a obětí román Francouzova milenka (1969) - do tradičního příběhu z viktoriánské Anglie zařazeny sociologické sondy o soudobé společnosti, autorské komentáře o fiktivnosti příběhu a vývoji postav, nabízí různé verze zakončení románu (tzv. metaromán) - oba romány zfilmovány VY_32_INOVACE_LIT Obr. 5 Obr. 6

11  Kulturní pluralismus (autoři z bývalých kolonií) Salman RUSHDIE - indického původu – střetávání dvou kultur: islámské a evropské - prolínání prvků orientálních, experimentálních a postupů magického realismu - román Satanské verše (1989) – bez podrobné znalosti koránu značně obtížná - obviněn ze zneuctění koránu, muslimský duchovní Chomejní uvalil islámskou klatbu (fatwu) VY_32_INOVACE_LIT Obr. 7

12  Anglická detektivka Agatha CHRISTIE P.D. JAMESOVÁ Dick FRANCIS  Science – fiction Arthur C. Clarke  Fantasy J.R.R. TOLKIEN C.S. LEWIS  Povídky, knihy pro děti Roald DAHL VY_32_INOVACE_LIT  Populární žánry

13 Shrnutí: Kterého britského autora vybereš, pokud budeš naladěn na … 1) odlehčený, humorný pohled na 2. sv. válku 2) zkoumání specifik muslimského světa 3) dobrou anglickou detektivku 4) satiru na univerzitní profesory 5) postmoderní román s výraznou dějovou zápletkou 6) temnou vizi totalitního režimu 7) románový antiutopický experiment 8) diplomatické prostředí ve Vietnamu 50. let VY_32_INOVACE_LIT. 4.48

14 ZDROJE: Josef Soukal a kol.;Literatura pro IV. ročník gymnázií;SPN;1.vydání;2005; ISBN X Josef Soukal a kol.; Čítanka pro IV. ročník gymnázií; SPN; 1. vydání; 2004; ISBN Věra Martinková a kol.;Čítanka 4;TRIPOLIA; 2. přepracované vydání; 2001; ISBN VY_32_INOVACE_LIT Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: w-240-h-354.jpghttp://www2.bookfan-static.eu/images/cover/book/2/4/2/2/8/Sberatel-John-Fowles--- w-240-h-354.jpg Obr. 7:


Stáhnout ppt " Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r. 1945  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google