Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErich_Maria_Remarque.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErich_Maria_Remarque."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErich_Maria_Remarque Klíčová slovaprotiválečné romány, ztracená generace PomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityvýklad, frontální vyučování i práce ve skupinách Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas1 vyučovací hodina Velikost1, 84 MB Zdrojeviz Použité zdroje

2 Český jazyk 9 Erich Maria Remarque Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

3 Erich Maria Remarque ( 1898 Německo – 1970 Švýcarsko) - německý spisovatel a dramatik - jeden z nejlepších spisovatelů své doby - jeden z nejznámějších autorů tzv „ztracené generace“ - skutečné jméno – Erich Paul Remark - německý spisovatel a dramatik - jeden z nejlepších spisovatelů své doby - jeden z nejznámějších autorů tzv „ztracené generace“ - skutečné jméno – Erich Paul Remark

4 Život E. M. Remarqua • pocházel z početnější rodiny (měl 2 bratry a 2 sestry) • studoval na učitelském ústavu • v roce 1916 však odchází jako 18letý do 1. světové války • na západní frontě byl však brzy raněn a konec války prožil v lazaretu • účast ve válce měla velký vliv na jeho pozdější literární tvorbu • pocházel z početnější rodiny (měl 2 bratry a 2 sestry) • studoval na učitelském ústavu • v roce 1916 však odchází jako 18letý do 1. světové války • na západní frontě byl však brzy raněn a konec války prožil v lazaretu • účast ve válce měla velký vliv na jeho pozdější literární tvorbu malý Remarque se svými sestrami

5 Návrat z války -po prožitých hrůzách ve válce má po návratu velké problémy začlenit se do normálního života („ztracená generace“) - vystřídal řadu povolání (učitel na základní škole, automobilový závodník, úředník…) - hodně cestoval (Itálie, Švýcarsko, Turecko, Balkán..) -po prožitých hrůzách ve válce má po návratu velké problémy začlenit se do normálního života („ztracená generace“) - vystřídal řadu povolání (učitel na základní škole, automobilový závodník, úředník…) - hodně cestoval (Itálie, Švýcarsko, Turecko, Balkán..) Remarque ve vojenské uniformě

6 Protiválečné zaměření románů • ve svých knihách proto poukazuje na děsivé zážitky a vzpomínky z války • v každém díle zdůrazňuje: - zbytečnost válečného běsnění - ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války - neschopnost vojáků vrátit se do normálního života • ve svých knihách proto poukazuje na děsivé zážitky a vzpomínky z války • v každém díle zdůrazňuje: - zbytečnost válečného běsnění - ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války - neschopnost vojáků vrátit se do normálního života

7 Reakce nacistického Německa na jeho tvorbu • po nástupu nacismu (1933) se kvůli těmto myšlenkám dostal na index zakázaných autorů • v roce 1938 byl zbaven německého občanství • nacisté jej označili za „literárního zrádce“ • jeho knihy byly veřejně páleny • v roce 1939 emigroval do USA, kde získal americké občanství • do Německa se už nevrátil (žil střídavě v USA a ve Švýcarsku) • po nástupu nacismu (1933) se kvůli těmto myšlenkám dostal na index zakázaných autorů • v roce 1938 byl zbaven německého občanství • nacisté jej označili za „literárního zrádce“ • jeho knihy byly veřejně páleny • v roce 1939 emigroval do USA, kde získal americké občanství • do Německa se už nevrátil (žil střídavě v USA a ve Švýcarsku)

8 Dílo • ve svých dílech se věnuje tzv. „ztracené generaci“, do které sám patřil • jeho romány jsou protiválečné a silně protifašisticky zaměřené • ve svých dílech se věnuje tzv. „ztracené generaci“, do které sám patřil • jeho romány jsou protiválečné a silně protifašisticky zaměřené

9 Nejznámější a nejvýznamnější díla • „Na západní frontě klid“ (1929) • „Cesta zpátky“ (1931) • „Tři kamarádi“ (1936) • „Miluj bližního svého“ (1941) • „Vítězný oblouk“ (1946) • „Nebe nezná vyvolených“ (1961) • „Na západní frontě klid“ (1929) • „Cesta zpátky“ (1931) • „Tři kamarádi“ (1936) • „Miluj bližního svého“ (1941) • „Vítězný oblouk“ (1946) • „Nebe nezná vyvolených“ (1961)

10 „Na západní frontě klid“ • nejslavnější autorův román z prostředí 1. sv. války • příběh studenta gymnázia – Pavla Bäumera, který pod psychickým nátlakem okolí (hlavně třídního profesora) je donucen ukončit studium a „dobrovolně“ se přihlásit (spolu s dalšími spolužáky) k výcviku do války • Pavel dopodrobna popisuje hrůzy války, jak ranění umírali, jak při útoku lidé padali a oni přes ně museli běhat, je svědkem mnoha krutých masakrů, bolesti • nejslavnější autorův román z prostředí 1. sv. války • příběh studenta gymnázia – Pavla Bäumera, který pod psychickým nátlakem okolí (hlavně třídního profesora) je donucen ukončit studium a „dobrovolně“ se přihlásit (spolu s dalšími spolužáky) k výcviku do války • Pavel dopodrobna popisuje hrůzy války, jak ranění umírali, jak při útoku lidé padali a oni přes ně museli běhat, je svědkem mnoha krutých masakrů, bolesti

11 • z citlivých chlapců milujících svět se postupně stávají nástroje války, které se snaží přežít, a proto sami zabíjejí • velmi realisticky jsou zde popsány situace v zákopech – zranění, bolest, ubližování, vojenské operace, hlad, zima, smrt… • postupně umírají všichni Pavlovi spolužáci • v létě r umírá poslední Pavlův spolužák-nejlepší kamarád, a proto ho to velmi zasáhne • brzy po něm umírá i Pavel sám – v den, kdy byl na západní frontě vyhlášen klid • z citlivých chlapců milujících svět se postupně stávají nástroje války, které se snaží přežít, a proto sami zabíjejí • velmi realisticky jsou zde popsány situace v zákopech – zranění, bolest, ubližování, vojenské operace, hlad, zima, smrt… • postupně umírají všichni Pavlovi spolužáci • v létě r umírá poslední Pavlův spolužák-nejlepší kamarád, a proto ho to velmi zasáhne • brzy po něm umírá i Pavel sám – v den, kdy byl na západní frontě vyhlášen klid

12 Citace z knihy„Na západní frontě klid“ „Už nejsme žádná mládež. Už nechceme svět brát útokem. Jsme lidé prchající. Prcháme před sebou samými. Před svým životem. Bylo nám 18 let a začali jsme milovat svět a život; a museli jsme na něj střílet. První granát, jenž dopadl, zasáhl naše srdce. Jsme odříznuti od činorodosti, od snažení, od pokroku. Už v to nevěříme; věříme ve válku.“

13 Nominace na Nobelovu cenu • román si ihned získal velký ohlas u čtenářů • jen rok po jejím vydání byl zfilmován hollywoodským režisérem • tehdy 31letému autorovi vynesl nominaci na Nobelovu cenu za mír • román si ihned získal velký ohlas u čtenářů • jen rok po jejím vydání byl zfilmován hollywoodským režisérem • tehdy 31letému autorovi vynesl nominaci na Nobelovu cenu za mír

14 „Cesta zpátky“ • kniha volně navazuje na román „Na západní frontě klid“ • válka končí a ti, co přežili, se vracejí domů • těší se, že zase po letech povedou běžný civilní život, těší se domů a na své blízké • po návratu se zdá vše úplně jiné • nerozumějí si se svými blízkými, přepadá je pocit odcizení, marnosti a zklamání • kniha volně navazuje na román „Na západní frontě klid“ • válka končí a ti, co přežili, se vracejí domů • těší se, že zase po letech povedou běžný civilní život, těší se domů a na své blízké • po návratu se zdá vše úplně jiné • nerozumějí si se svými blízkými, přepadá je pocit odcizení, marnosti a zklamání

15 • zážitky z války je natolik změnily, že už nedokážou žít obyčejný život • jejich rodinné vztahy se rozpadají a oni zjišťují, že cesta zpátky nevede ___________________________ • román „Cesta zpátky“ je příběhem tzv.„ztracené generace“ • vyprávění o lidech, kteří sice válku přežili, ale přesto jsou jejími oběťmi. • zážitky z války je natolik změnily, že už nedokážou žít obyčejný život • jejich rodinné vztahy se rozpadají a oni zjišťují, že cesta zpátky nevede ___________________________ • román „Cesta zpátky“ je příběhem tzv.„ztracené generace“ • vyprávění o lidech, kteří sice válku přežili, ale přesto jsou jejími oběťmi.

16 Ukázka z knihy „Cesta zpátky“ Teď se do toho znovu vložím já. "Zvlčilost? A kdo na tom má vinu? Vy! Vy všichni patříte před náš soud! To jste z nás udělali vy, tou vaší válkou! Zavřete nás rovnou s ním, to bude nejlepší! Hádali jste se o tom, co jste vyhráli, odhalovali jste pomníky padlým, řečnili jste o hrdinství a před odpovědností jste utekli! Vaší povinností bylo, abyste nám pomohli! Ale nechali jste nás na holičkách v nejtěžší době, kdy jsme museli hledat cestu zpátky! Ze všech kazatelen jste to měli nechat kázat, mělo nás to vyprovázet při propouštění do civilu, znovu jste měli říkat :

17 „Všichni jsme se strašně mýlili! Hledejme cestu zpátky společně! Mějte odvahu! Pro vás to bude nejtěžší, protože jste za sebou nezanechali nic, v čem byste našli útočiště! Mějte trpělivost!“ Vaší povinností bylo ukázat nám zase život! Naučit nás zase žít! Ale vy jste se na nás vykašlali! Nechali jste nás na pospas! Měli jste nás naučit zase věřit v dobro, v řád, v obrodu a v lásku! Místo toho jste začali opětovně lhát, štvát a roztáčet mašinérii těch vašich paragrafů. Jeden z nás už na to doplatil. Tady stojí druhý!"

18 Jsme úplně bez sebe. Všechen vztek, všechno roztrpčení a všechno zklamání, jimiž překypujeme, se teď z nás valí ven. V soudní síni zavládne zmatek. Trvá dlouho, než opět nastane aspoň poněkud klid. Všichni vyfasujeme jeden den vězení za nepřístojné chování před soudem a musíme okamžitě opustit soudní síň. I teď bychom si snadno poradili s tím jedním policajtem a dostali se ven; ale nechceme. Chceme s Albertem do vězení. Vycházíme těsně kolem něho, abychom mu ukázali, že jsme všichni s ním. Později se dozvídáme, že byl odsouzen ke třem letům vězení a že trest mlčky přijal.

19 Tři kamarádi • děj románu se odehrává v Německu v období mezi oběma světovými válkami • příběh tří kamarádů, kteří spolu bojovali v 1. světové válce a stali se přáteli na život a na smrt • v poválečném Německu nemají příliš jednoduchý život • kamarádství jim však pomáhá obstát v boji o holé živobytí a dokážou se postarat i o dívku jednoho z nich, když ztratí zaměstnání a později vážně onemocní • děj románu se odehrává v Německu v období mezi oběma světovými válkami • příběh tří kamarádů, kteří spolu bojovali v 1. světové válce a stali se přáteli na život a na smrt • v poválečném Německu nemají příliš jednoduchý život • kamarádství jim však pomáhá obstát v boji o holé živobytí a dokážou se postarat i o dívku jednoho z nich, když ztratí zaměstnání a později vážně onemocní

20 • kamarádství je to jediné dobré, čemu je válka naučila • zjišťují, že právě kamarádství a opravdová, silná láska muže k ženě je to jediné, pro co stojí ještě žít • kamarádství je to jediné dobré, čemu je válka naučila • zjišťují, že právě kamarádství a opravdová, silná láska muže k ženě je to jediné, pro co stojí ještě žít

21 Miluj bližního svého • příběh mladého chlapce, který utíká před nacismem • přijde o rodiče a žije jako psanec • v Praze se seznámí s mladou dívkou • společně odcházejí do Francie a snaží se utéct do Ameriky • příběh mladého chlapce, který utíká před nacismem • přijde o rodiče a žije jako psanec • v Praze se seznámí s mladou dívkou • společně odcházejí do Francie a snaží se utéct do Ameriky

22 Co sis zapamatoval ? (vyber správnou odpověď – někde může být více správných odpovědí) 1. Ve kterém státě se Remarque narodil? a) v USA b) ve Švýcarsku c) v Německu 2. Remarque je přestavitelem tzv.: a) anarchistických buřičů b) ztracené generace c) prokletých básníků 3. Chtěl se jednou stát: a) učitelem b) vojákem c) obchodníkem s automobily 4. Ve svých románech poukazuje hlavně na: a) zbytečnost válek b) problémy chudých lidí c) ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války 5. Který z těchto románů Remarque nenapsal? a) Tři kamarádi b) Noc v Pentagonu c) Miluj bližního svého 1. Ve kterém státě se Remarque narodil? a) v USA b) ve Švýcarsku c) v Německu 2. Remarque je přestavitelem tzv.: a) anarchistických buřičů b) ztracené generace c) prokletých básníků 3. Chtěl se jednou stát: a) učitelem b) vojákem c) obchodníkem s automobily 4. Ve svých románech poukazuje hlavně na: a) zbytečnost válek b) problémy chudých lidí c) ztrátu životních ideálů po návratu vojáků z války 5. Který z těchto románů Remarque nenapsal? a) Tři kamarádi b) Noc v Pentagonu c) Miluj bližního svého

23 6. Který z těchto filmů byl zfilmovaný podle jeho románů: a) Děti kapitána Granta b) Na západní frontě klid c) Kapitán Jexter 7. Které z těchto jeho románů mohly být páleny při nástupu nacismu: a) Tři kamarádi+Vítězný oblouk b) Miluj bližního svého+Nebe nezná vyvolených c) Na západní frontě klid+Cesta zpátky 8. Který z těchto románů byl napsaný v roce 1961: a) Nebe nezná vyvolených b) Cesta zpátky c) Na západní frontě klid 9. Jak se jmenuje v angličtině jeho román Na západní frontě klid: a) All quiet on the western front b) Nothing new in the western front c) In the west is nothing new 6. Který z těchto filmů byl zfilmovaný podle jeho románů: a) Děti kapitána Granta b) Na západní frontě klid c) Kapitán Jexter 7. Které z těchto jeho románů mohly být páleny při nástupu nacismu: a) Tři kamarádi+Vítězný oblouk b) Miluj bližního svého+Nebe nezná vyvolených c) Na západní frontě klid+Cesta zpátky 8. Který z těchto románů byl napsaný v roce 1961: a) Nebe nezná vyvolených b) Cesta zpátky c) Na západní frontě klid 9. Jak se jmenuje v angličtině jeho román Na západní frontě klid: a) All quiet on the western front b) Nothing new in the western front c) In the west is nothing new

24 1O. Za jedno ze svých děl byl Remarque nominován na: a) Nobelovu cenu za literaturu b) Nobelovu cenu za mír c) Oskara 11. Tato cena mu byla navržena za dílo: a) Na západní frontě klid b) Cesta zpátky c) Miluj bližního svého 12. Remarque zemřel ve státě: a) USA b) Švýcarsko c) Německo 1O. Za jedno ze svých děl byl Remarque nominován na: a) Nobelovu cenu za literaturu b) Nobelovu cenu za mír c) Oskara 11. Tato cena mu byla navržena za dílo: a) Na západní frontě klid b) Cesta zpátky c) Miluj bližního svého 12. Remarque zemřel ve státě: a) USA b) Švýcarsko c) Německo

25 Správné odpovědi: 1 c) 7 c) 2 b) 8 a) 3 a) 9 a) 4 a)+c) 10 b) 5 b) 11 a) 6 b) 12 b)

26 Metodické poznámky • str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje • str. 3 – 11 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů • str. 12 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky díla • str. 13 – 15 výklad učitele - seznámení s dalším dílem + zápis do sešitů • str. 16 – 18 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky • str. 19 – 21 výklad - seznámení s dalšími dvěma romány + zápis do sešitů • str. 22 – 25 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (skupinová práce) + následná kontrola • str. 26 – 27 metodické poznámky, zdroje • str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje • str. 3 – 11 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů • str. 12 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky díla • str. 13 – 15 výklad učitele - seznámení s dalším dílem + zápis do sešitů • str. 16 – 18 společná četba ukázky + vyvození hlavní myšlenky • str. 19 – 21 výklad - seznámení s dalšími dvěma romány + zápis do sešitů • str. 22 – 25 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (skupinová práce) + následná kontrola • str. 26 – 27 metodické poznámky, zdroje

27 Použité zdroje • sister/ sister/ • • • • • • front%C4%9B+klid&SearchType=Fulltext front%C4%9B+klid&SearchType=Fulltext • • zpatky.html?utm_source=google&utm_medium=searchppc&utm_content=tituly&utm_camp aign=2010&gclid=CLOgyan7wqwCFSF-mAodJBVyqQ zpatky.html?utm_source=google&utm_medium=searchppc&utm_content=tituly&utm_camp aign=2010&gclid=CLOgyan7wqwCFSF-mAodJBVyqQ • • • • • •


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErich_Maria_Remarque."

Podobné prezentace


Reklamy Google