Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2  LÉONU WERTHOVI  Odpusťte, děti,že jsem věnoval tuto knihu dospělému! Mám závažnou omluvu: ten dospělý je můj nejlepší přítel. Mám ještě jednu omluvu: ten dospělý dovede všechno pochopit, dokonce i knihy pro děti. A mám ještě třetí omluvu: ten dospělý bydlí ve Francii, trpí tam hladem a zimou. Velice potřebuje, aby ho někdo potěšil. Nestačí-li tyhle všechny omluvy, rád věnuji knihu dítěti, kterým kdysi ten dospělý byl. Všichni dospělí byli nejdříve dětmi. (Ale málokdo se na to pamatuje.) Opravuji své věnování:  LÉONU WERTHOVI, KDYŽ BYL MALÝM CHLAPCEM

3  Víte, kdo byl Léon Werth?  Co se o něm z předmluvy dozvídáme?  Proč je tedy nakonec věnování pozměněno?

4  Tak jsem žil sám a neměl jsem nikoho, s kým bych si mohl opravdu popovídat. Tu se mi jednou před šesti lety v poušti na Sahaře porouchal motor. Něco se v něm polámalo. A poněvadž jsem neměl s sebou mechanika ani cestující, chtěl jsem se do té nesnadné opravy pustit sám. Byla to pro mne otázka života a smrti.  Měl jsem pitnou vodu sotva na týden.  První večer jsem tedy usnul v písku, na tisíc mil od jakékoliv obydlené končiny. Byl jsem opuštěnější než trosečník na voru uprostřed oceánu. Dovedete si proto představit, jaké bylo mé překvapení, když mě na úsvitě probudil zvláštní hlásek:  "Prosím pěkně…nakresli mi beránka…"  "Cože?"  "Nakresli mi beránka…"  Vyskočil jsem, jako by do mne hrom uhodil. Dobře jsem si protřel oči. Pozorně jsem se podíval a spatřil jsem prazvláštního človíčka, který si mě vážně prohlížel.  Toto je jeho nejlepší portrét, jaký se mi podařilo později nakreslit.

5  Kdo je autorem kresby malého prince?  Popište okolnosti, za kterých se vypravěč setkává s hlavní postavou knihy.

6  Má kresba ovšem není zdaleka tak půvabná jako model. Ale za to já nemohu. Dospělí mě odradili od malířské kariéry, když mi bylo šest let, a proto jsem se nenaučil kreslit nic jiného než zavřené a otevřené hroznýše. Udiveně jsem se díval na ten zjev. Považte jen, že jsem byl na tisíc mil od jakéhokoliv obydleného kraje. A můj človíček nevypadal, jako by zabloudil ani jako by byl na smrt unavený nebo vyhladovělý, polomrtvý žízní nebo na smrt vylekán. Vůbec nevypadal jako dítě ztracené v poušti, na tisíc mil od nějakého obydleného kraje. Když jsem konečně byl schopen promluvit,řekl jsem mu:  "Ale … co tu děláš?"  A tu mi docela tiše, jako něco nesmírně vážného, opakoval:  "Prosím pěkně … nakresli mi beránka…„

7  (…)  Poněvadž jsem nikdy nekreslil beránka, nakreslil jsem mu jednu z těch dvou kreseb, které jsem uměl. Obrázek zavřeného hroznýše. A užasl jsem, když jsem slyšel, jak mi ten človíček odpovídá: ,,Ale ne! Já nechci slona v hroznýši. Hroznýš je moc nebezpečný a slon zabere hodně místa. U mne doma je všechno malinké. Potřebuji beránka. Nakresli mi beránka."  Tak jsem tedy kreslil.  Díval se pozorně a pak řekl:,,Ne! Tenhle je už moc nemocný. Udělej mi jiného."  Nakreslil jsem tento obrázek:  Můj přítel se mile, shovívavě usmál: ,,Ale podívej se… to není beránek, to je beran. Má rohy…"  Tak jsem kresbu znovu předělal.

8

9  On ji však zase odmítl jako ty předcházející:„Ten je moc starý. Já chci takového, aby dlouho žil."  A tu, protože jsem ztratil trpělivost a protože jsem spěchal, abych se co nejdřív pustil do rozebrání motoru, načmáral jsem tuhle kresbu:  A prohlásil jsem: ,,To je bedýnka. Beránek, kterého chceš, je uvnitř."  Ale byl jsem velice překvapen, když se obličej mého malého soudce rozzářil. ,,Právě tak jsem to chtěl! Myslíš, že ten beránek bude potřebovat hodně trávy?" ,,Proč?" ,,Protože u mne doma je všechno malinké…" ,,Jistě to postačí. Dal jsem ti docela malého beránka." Sklonil se nad kresbu. ,,No, není tak moc malý…Jé, podívej se, on usnul…"  A tak jsem se seznámil s malým princem.

10

11  Proč je letec tak překvapen setkáním s malým princem?  Dokážete zdůvodnit, proč malý princ vyžaduje kresbu beránka?  Z jakého důvodu není s kresbami spokojen?  Proč se mu nakonec zalíbí obrázek obyčejné bedýnky? Doplňující otázky: 1. Zařaďte autora do kontextu světové literatury. 2. Co víte o jeho životě? Dejte je do souvislosti s knihou Malý princ. 3. O jaký literární žánr se jedná? 4. Vybavíte si, s kým se malý princ setkal? 5. Dokážete popsat jeho planetku? 6. Měl nějaké zvíře?

12 Pojmenujte postavy na obrázcích a blíže je charakterizujte.

13

14

15

16

17

18  Léon Werth – novinář, umělecký kritik, spisovatel, básník, autor knihy: Saint- Exupéry, jak jsem ho poznal; blízký přítel Exupéryho.  Z předmluvy se dozvídáme to, že Werth je nejlepším přítelem spisovatele, že má pochopení pro dětské knížky, bydlí ve Francii a trpí hladem a zimou, potřebuje, aby ho někdo potěšil (pozn. Werth byl židovského původu, ukrýval se za války na své chatě v lesích, kde skutečně fyzicky i psychicky strádal).  Závěr předmluvy je pozměněn proto, aby se dětský čtenář nehněval, věnuje jej tedy svému příteli Léonovi, když byl ještě malým dítětem.

19  Autorem kresby malého prince, stejně jako všech ostatních kreseb v knize, je Antoine de Saint-Exupéry.  Letec ztroskotal uprostřed pouště (na Sahaře), jelikož se mu porouchal motor. Druhý den ráno, když se probudil, uslyšel zvláštní hlas, který jej požádal o to, aby mu nakreslil beránka. Pak uviděl zvláštní postavu, která představovala malé dítě, malého prince.

20  Letec je překvapen, za jakých okolností se setkává s malým princem, který nevypadá ztracený, unavený, hadový či žíznivý, ač se nachází uprostřed pouště.  Malý princ se dožaduje kresby proto, ab navázal kontakt s letcem, aby upoutal jeho pozornost, aby si měl s kým popovídat.  Zpočátku není s kresbami spokojen – beránek se mu zdá příliš starý, není spokojen s rohy, protože to naznačuje, že je beran dospělý.  Letec se tedy rozhodne nakreslit bedýnku a tvrdí malému princi, že beránek, kterého chtěl nakreslit, je uvnitř bedýnky. Malý princ je zcela spokojen, protože si může uvnitř představit přesně toho beránka, kterého chtěl.

21  Antoine de Saint-Exupéry ( ) – francouzský spisovatel, letec a reportér, řadíme jej do světové literatury 1. poloviny 20. století.  Civilním povoláním letec zahynul při jednom z průzkumných letů, který se měl uskutečnit nad Francií, i v knize se malý princ setkává s postavou letce.  Literární žánr knihy – alegorická filozofická pohádka  Na svém putování po planetkách se malý princ setkává s králem, lampářem, pijanem, domýšlivcem, businessmanem a zeměpiscem.  Planetka, kterou malý princ obývá, nese název B 612. Nachází se na ní sopky (nečinné), které pravidelně vymetá, květina, o kterou pečuje, stromy baobaby, které musí vytrhávat, aby jimi nebyla celá planetka porostlá.  Na planetě Zemi se setkává s liškou, která jej žádá o to, aby si ji ochočil, na základě toho se z nich mohou stát přátelé.

22  Obrázek č. 1 – Businessman: neustále počítá hvězdy, které považuje za svůj majetek, za celých 54 let, kdy obýval tuto planetku, byl z počítání vyrušen jen třikrát, a to chroustem, revmatem a malým princem.  Obrázek č. 2 – Král: sedí na svém trůnu, je oblečen do hermelínového pláště, který pokrývá celou jeho planetu, malý princ byl jeho jediným poddaným.  Obrázek č. 3 – Domýšlivec: chtěl, aby mu malý princ lichotil.  Obrázek č. 4 – Lampář: obývá nejmenší planetku, na které se nachází pouliční svítilna, kterou musí neustále rozsvěcovat a zhášet (každou minutu), stěžuje si malému princi, že nemá ani chvíli na odpočinek.  Obrázek č. 5 – Pijan: vysvětluje malému princi, že pije proto, aby zapomněl na to, že se stydí za to, když pije.  Obrázek č. 6 – Zeměpisec: zapisuje do obrovské knihy moře, veletoky, města, hory, oceány, pouště, apod., ale sám neví, co se na jeho planetě nachází.

23  ODAHA, Tomáš. V noci jsem snil, že jsem motýlem [online] [cit ].

24  Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová v Havířově.


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google