Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě"— Transkript prezentace:

1 Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě
Integrované dopravní systémy Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě Jan Kotík Jan Šimůnek ČSAD SVT Praha, s.r.o. ROPID

2 Obsah prezentace Současná legislativní podpora
Národní dopravní standard (NDS) elektronických systémů plateb a odbavení cestujících (EOC) a technického nosiče dat (TND) Postupné kroky k dosažení NDS Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT Nová verze rezervačního a prodejního systému AMSBUS 4 Postup standardizace v České asociaci organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD) Obsah standardizace Dopravní aplikace pro EOC Závěr – stanoviska ke skutečné realizaci NDS

3 Současná legislativní podpora
Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících K § 7 tohoto zákona vyšlo nařízení vlády, kterým se stanoví obecné požadavky a postupy pro zajištění propojitelnosti elektronického systému plateb a odbavení cestujících (EOC) Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ), do kterého v roce 2010 vedle JŘ letecké, železniční, autobusové dopravy byly začleněny všechny jízdní řády MHD Tato legislativní podpora je pouze výchozí základnou pro dosažení skutečné interoperability v rámci IDS i mezi nimi 3

4 Národní dopravní standard elektronických systémů plateb a odbavení cestujících a technických nosičů dat NDS umožní Cestujícím pouze s jedním TND např. Bezkontaktní čipovou kartou (BČK) se odbavit ve všech IDS Dopravcům pouze s jedním vybavením EOC, odbavit cestující ve všech IDS Dodavatelům EOC a TND znát předem požadované jejich technické parametry Provozovatelům IDS nezávislost na dodavatelích EOC a TND, získat většinu statistických údajů pro optimalizaci dopravní obslužnosti a objektivní podklady pro poskytování dotací dopravcům Významným způsobem omezit prostor pro korupci v této oblasti 4

5 Postupné kroky nutné k dosažení NDS
Navrhnout a schválit NDS - návrh základních technických parametrů EOC a TND byl již zpracován sdružením pro dopravní telematiku (SDT) a předán MD ČR, měl by sloužit všem odběratelům EOC a TND k tomu, aby byli schopni v budoucnu akceptovat NDS s minimálními technicko- ekonomickými problémy Vybudovat tzv. Centrální prvek, sloužící k propojení krajských a městských IDS (např. ke správě black listů, aplikací, SAM modulů, seznamů zařízení) včetně certifikační laboratoře pro ověřování parametrů datových struktur TND a zařízení systému EOC a přitom vycházet z existujících evropských zkušeností a platných technických norem ISO a tak zajišťovat dlouhodobě udržitelný rozvoj NDS 5

6 Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT - charakteristika
Propojitelnost mezi všemi druhy doprav se podařila nejlépe vyřešit v IDS Libereckého kraje (tzv. IDOL) Vlastní BČK OPUSCARD určená zejména pro dopravní aplikace Nejširší uplatnění nejen ve veřejné dopravě má plzeňská karta, která prostřednictvím elektronické peněženky (EP) je využívána i pro jiné platby a další účely, (zakoupení vstupenek na kulturní akce, do ZOO, bazénu, knihoven, škol) Unikátní záležitostí je využití NFC technologie. Mobilní telefon jejím prostřednictvím funguje jako BČK. NFC zajišťuje komunikaci telefonu s karetními terminály a kromě jiných běžných funkcí zastane také roli EP 6

7 Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT - technologie
Hlavní technologické komponenty systému BČT Vybavení vozidel pro odbavení cestujících s EP, časovými kupóny na BČT Systémy dopravce pro sběr a vyhodnocování dat Z předprodeje (kanceláře, předprodejní automaty) Z vozidel Centrální systémy IDS Card management (může být i decentralizován) Zúčtovací systém Kromě vlastního zúčtování i komponenta zabezpečení systému (distribuce seznamu zakázaných karet, kontrola případného zneužití BČT apod.) SVT vyvinulo CARDS EXCHANGE Systém plní uvedené požadavky Zúčtovává elektronické peněženky i jízdenky Umí se vyrovnat se ztrátou informací v odbavovacích systémech Nyní je použit v pěti regionech 7

8 Nová verze rezervačního a prodejního systému
ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 V ostrém provozu od 1. května 2011 Prodej jízdenek na spoje jedoucí od 1. června 2011 Nový eShop pro nákup jízdenky přes internet s možností výběru sedadel (www.e-jizdenka.cz) Během dubna školení pro cca 700 uživatelů Nová login jména, přístupová práva a certifikáty pro každé pracoviště AMSBUS 4 je celkově uživatelsky přívětivější a přináší řadu výhod jak pro dopravce, tak pro prodejce Nový eShop usnadňuje nákup jízdenek pro cestující Platební karty na ÚAN Praha Florenc (kromě VISA, MasterCard) nově American Express Možnost automatického propojení s dalšími předprodejními systémy (STUDENT AGENCY, ČD) 8

9 Nová verze rezervačního a prodejního systému
ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Výhody pro dopravce a prodejce Intuitivní dispečerský program s řadou nových funkcí Automatický přenos jízdních řádů z informačních systémů IDOS (www.idos.cz) a Cestovné poriadky (www.cp.sk) Snadnější obsluha prodejního systému Nová funkce vedoucí kanceláře - povoluje prodeje ve svých kancelářích a má přehled o všech transakcí u svých pokladních. 9

10 Nová verze rezervačního a prodejního systému
ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Nový eShop pro cestující Prodej jízdenek na spoje jedoucí od 1. června 2011 Komfortnější, přehlednější a snáze ovladatelný Možnost výběru konkrétního sedadla v autobuse Dosavadní prokliky z vyhledávačů jízdních řádů (www.jizdnirady.cz, Možnost customizace pro dopravní společnosti 10

11 Nový e-Shop pro cestující
Nová verze rezervačního a prodejního systému ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Nový e-Shop pro cestující 11

12 Postup standardizace v České asociaci organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD)
Příprava organizační struktury a funkce ČAOVD při tvorbě národního dopravního standardu Návrh obsahu standardů – TND, dopravní aplikace, jednotlivé prvky OIS ve vozidle, komunikační protokol Provoz standardů – proces standardizace a certifikace Práce na dopravní aplikaci pro TND Elektronická jízdenka Dopravní „zásobník“ Časová jízdenka průkazka 12

13 certifikační laboratoř
Návrh organizační struktury Pracovní skupiny Realizační tým Koordinační skupina ČVUT Uživatelé objednatelé ČAOVD, AKČR dopravci SD ostatní SMO Dodavatelé SDT Legislativa zajištění právní závaznosti, smlouvy … sjednocení a definice požadavků ……. Dodavatelé OIS sjednocení a popis technologie Dodavatelé EOC Certifikace příprava metodiky a podmínek certifikace certifikační laboratoř

14 Obsah standardizace - popis
Číselníky (IDS, dopravců, zastávek, zón, pásem, odbavovací terminály…) – potřeba především při spojování dat od více dopravců pro další zpracování (např. zastávkové informační systémy, internet apod.) Vstupní a výstupní data pro odbavovací terminály (struktura, formát …) – jednodušší příprava a zpracování dat pro zařízení od různých dodavatelů, pro jednotné zpracování dat – clearing, umožnění konkurenčního prostředí, nezávislost na jednom dodavateli… Technický nosič elektronických aplikací (bezkontaktní čip v kartě, telefonu …) – zajištění vzájemné kompatibility nosičů s různými odbavovacími terminály 14

15 Obsah standardizace - popis
Dopravní aplikace (elektronická jízdenka, zásobník jízdenek, dopravní peněženka, průkazka …) – jednotná struktura, zajištění požadovaných funkcí při odpovídající bezpečnosti Jednotlivé prvky OIS ve vozidle (palubní počítač, zařízení pro výdej jízdenek, označovače, informační tabla …) – možnost použití ve více dopravních systémech i bez úprav, jednoznačné definování potřebných funkcí pro dodavatele zařízení i objednatele … Komunikační protokol (mezi jednotlivými prvky ve vozidle) – jednodušší výměna jednotlivých zařízení ve vozidle i od různých dodavatelů - zajištění konkurenčního prostřed… 15

16 Dopravní aplikace pro EOC
Současný stav elektronických aplikací na BČK „Malé“ dopravní peněženky - přes 95% Časové jízdenky, výjimečně jednotlivé jízdenky Ostatní aplikace (parkování, služby apod.) jsou minoritní Dopravní aplikace pro TND Elektronická jízdenka – společná aplikace pro všechny systémy EOC, slouží jako nosič záznamu a nepotřebuje clearing. Dopravní „zásobník“/ dopravní peněženka – pro konkrétní IDS, město. Její použití jinde je závislé na zapojení do společného clearingu. Peníze zůstávají u dopravce Minimální náklady na transakci Časová jízdenka – pro konkrétní IDS, město. Průkazka na slevu, bezplatnou přepravu apod. 16

17 Příklad - Dopravní aplikace na TND
Možnost umístění aplikace na libovolný bezkontaktní čipový nosič Elektronická peněženka Prodejní automat Aplikace … Průkazka Vozidlo Časové kupóny Zásobník jízdenek – dopravní peněženka Předprodej Jednorázová jízdenka IDS územní platnost čas cena … DOPRAVNÍ APLIKACE 17

18 Stanoviska ke skutečné realizaci NDS
Závěr Stanoviska ke skutečné realizaci NDS Jednoznačnou podporu vyjádřily AKČR, SD, ČAOVD, SDT Stanovisko MD ČR ze dne Prioritou je navrhnout a schválit NDS EOC i TND Dohodnut návrh složení řídící komise (MD, SDT, AKČR, ČAOVD, SD, SDP, SMO ČR) Další krok – MD oficiálně jmenuje členy komise FD ČVUT projevila konkrétní zájem navrhnout NDS včetně vybudování certifikační laboratoře Přihláška do programů vědy a výzkumu ALFA, BETA a TIP Zatím neúspěšně 18

19 DĚKUJEME ZA POZORNOST závěr
Jan Kotík Jan Šimůnek ČSAD SVT Praha, s.r.o. ROPID 19


Stáhnout ppt "Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě"

Podobné prezentace


Reklamy Google