Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Paměť Anotace: Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:

2 PAMĚŤ

3 Paměť  Je nejdůležitější vlastnost živých organismů – jak u člověka, tak i zvířet  Díky paměti se vzděláváme, pracujeme, učíme se,dokážeme obstarat potravu, chráníme se před nebezpečím,… zkrátka žijeme

4 Paměť  je soubor psychických procesů a vlastností umožňující osvojení nových poznatků, jejich zapamatování, uchování a vybavení si

5 Složky paměti  1. Zapamatování = uložení do paměti  2. Uchování v paměti  3. Vybavení z paměti toho, co bylo do ní uloženo a uchováno

6 1. Zapamatování  A) neúmyslné – zapamatujeme si něco, aniž bychom o to usilovali  B) záměrné – zapamatujeme si něco, co potřebujeme  - patří sem i mechanické opakování – potřebujeme-li se naučit např. báseň X opakem je logické zapamatování (pochopení logických souvislostí)

7 Výzkumy dokazují, že si zapamatujeme  10% z toho, co slyšíme  15% z toho, co vidíme  20% z toho co současně slyšíme a vidíme  40% z toho o čem diskutujeme  80% z toho co zažijeme  90% z toho co se pokoušíme naučit druhé

8 2. Uchování v paměti  neuchováme v paměti vše – uchováno zůstane to k čemu jsme motivováni, co jsme pochopili, co jsme opakovali, co bylo provázeno citovým prožitkem  to co si chceme zapamatovat, musíme opakovat častěji  zafixované nové poznatky neleží v mysli nečině, ale jsou spojovány s novými skutečnostmi  Pro tuto etapu je příznačný proces zapomínání

9 3. Vybavení z paměti  vzpomínáme na to, co jsme si zapamatovali a co z toho zůstalo v naší paměti uchováno  Vybavený zážitek, učivo…není přesnou kopií původně prožitého, naučeného…  přesněji si vybavíme to, co jsme si zapamatovali mechanicky  znovupoznání – někdy k němu dochází místo vybavení (využití při soutěžích)

10 Zapomínání  = atrofie mozkových stop = vyhasínání dočasných spojů  nejvíc zapomínáme to, co nás nezaujalo, čemu jsme nerozuměli, o čem se domníváme, že nemá význam  nejvíce zapomínáme v prvních hodinách a dnech po osvojení. Celkově nám v naší paměti zůstává 1/6 zapamatovaného  Podstatou zapomínání je, že se mění kvalita zapamatovaného a náš vztah k zapamatovanému

11 Rozpomínání  v případě, kdy se domníváme, že jsme něco zapomněli a jde jen o zapomenutí dočasné, můžeme se rozpomenout  vybavujeme si s čím zapomenutá věc souvisela, ptáme se druhých, hledáme v knihách, ve slovníku apod.  Můžeme si třeba pamatovat stranu, odstavec, obrázek a rozpomínáme se na text  někdo používá mimotechnické pomůcky

12 Typy paměti  1. Paměť zraková, vizuální  2. Paměť sluchová, auditivní  3. Paměť pohybově-motorická  4. Paměť slovně-logická  mechanická x logická paměť  bezděčná x záměrná paměť

13  krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny. Po splnění dílčího úkolu zapomeneme / zalít kytky /  Dlouhodobá paměť – jsou to poznatky, které budeme potřebovat delší dobu nebo trvale / počítání, čtení.. /

14 Reprodukce  = když se zapamatované plně schoduje s reprodukovaným  melodie, básnička, definice, zákon

15 Vlastnosti paměti  děti – zapamatování a vybavení je rychlé, ale stálost zapamatovaného je menší  Staří lidé – zapamatování a pohotovost je menší, vybavení je menší, ale stálost starších zážitků je vyšší

16 Cvičení – auditivní paměť  Vidlička, slunce, lůžko, jehla, bábovka, mýdlo, televizor, škola, borovice, racek, voják, cesta, divadlo, sestra, hřebík, mléko, časopis, tramvaj, prázdniny, moře, maminka

17 Rozvíjení paměti  paměť s rozvíjí a zdokonaluje cvičením a činností  záleží na rozumovém pochopení a na motivaci  ke zlepšení paměti pomáhá dobrý denní režim, řešení kvízů, křížovek apod.

18 Poruchy paměti  Amnesie – ztráta paměti, člověk si nic nepamatuje (úplná, retrográdní aj.)  Hypomnesie – oslabená paměť, při únavě  Hypermnesie – zvýšená výbavnost paměti, po požití kávy, alkoholu

19 Poruchy paměti  Výpadky paměti – není známka choroby, při nervozitě, rozčilení  Chorobná lhavost – tendence si vymýšlet, snaha vyniknout

20 Zdroj  PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN  ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN  ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10."

Podobné prezentace


Reklamy Google