Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Biskupské gymnázium a Základní škola Bohosudov [5]

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Biskupské gymnázium a Základní škola Bohosudov [5]"— Transkript prezentace:

1

2 Biskupské gymnázium a Základní škola Bohosudov [5]

3 Autor:Mgr. Věra Pavlátová Anotace:Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Biologie, Biologie živočichů. Žák se věnuje stavbě a funkci kroužkovců. Materiál obsahuje obrázky, odkazy, úkoly a aktivity. Očekávaný výstup dle ŠVP: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák charakterizuje kroužkovce a jejich zástupce. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci expozice i fixace, délka aktivity je na 1 až 2 vyučovací hodiny. Žák, naplňuje zde KK k řešení problémů, k učení, komunikativní. Gymnaziální. 16 - 17 let, 6. třída = sexta / II. ročník KLIKNĚTE NA F 5

4  Říše: živočichové (Animalia)  Podříše: Eumetazoa  Nadoddělení: trojlistí (Triblastica)  Oddělení: prvoústí (Protostomia)  Kmen: kroužkovci (Annelida) o Podkmen: bezopaskovci (Aclitellata) o Třída: mnohoštětinatci (Polychaeta)  Podtřída: bloudivci  Podtřída: sedivci o Podkmen: opaskovci (Clitellata) Třída: máloštětinatci (Oligochaeta) Třída: pijavice (Hirudinea) [5] [6]

5 U kroužkovců je vytvořena tělní dutina coelom, která je složena ze dvou váčků pravidelně vyplňujících články těla (polymerní tělní dutina). [1] 1. + 2. metanefridie 3. kutikula 4. okružní svaly 5. podélné svaly 6. peritoneální membrána 7. střevo 8. břišní céva 9. břišní nervová páska 10. coelom

6 Tělo kroužkovců se skládá ze stejných článků (kromě zakončujících), jde tedy o stejnoměrné článkování = homonomní segmentaci. [3]

7 [2] 1.střevo 2.řasa tyflosolis 3.štětinky 4.kutikula 5.krevní oběh 6.příčná svalovina 7.podélná svalovina 8.septum (přepážka) 9.sběrný kanálek 10.metanefridie 11.nervová páska

8  Na povrchu pružná proteinová kutikula  Kožně svalový vak s podélnou a okružní svalovinou umožňuje peristaltický pohyb  Trávicí soustava: ústní otvor  hltan  žvýkací žaludek  žláznatý žaludek + střevní řasa tyflosolis (zvětšuje povrch pro vstřebávání)  řitní otvor  Vylučovací soustava: metanefridie  Cévní soustava uzavřená  Nervová soustava je gangliová žebříčkovitého typu (také psána jako provazcovitá s tělními uzlinami; u starobylých skupin žebříčkovitá)

9 Mají tvar obrvené nálevky, kdy jednou stranou je metanefridie otevřena na povrch těla (otvorem zvaným nefroporus – č. 9), zatímco druhá strana (nefrostom – č. 10) ústí do coelomové dutiny. Stáčení do kliček zvětšuje povrch metanefridií. [2] [4]

10  Mají končetiny parapodia  Dýchají žábrami  Gonochoristé  Nepřímý vývin přes plovoucí obrvenou larvu trochoforu  Zachovalá žebříčkovitá NS  Krevní barvivo chlorokruorin [7] [9] [10] parapodium žábry štětinky hmatový výběžek

11 [8]

12 [27][28] 1 - nervová destička (ganglium) 2 - apikální svazek brv 3 - prototroch (věnec brv) 4 - paratroch (věnec brv) 5 – coelom 6 - řitní otvor 7 - metanefridie 8 - žaludek 9 - ústní otvor plovoucí obrvená larva přilbovitého tvaru

13 [10] Nereidka hnědá = různobarvá Měří 20 cm, má 4 oči, žije v mořích Evropy a Severní Ameriky. Je dravá. [16] [15]

14 [11] [12] Palolo zelený Měří 30 cm, žije na korálových útesech Tichého oceánu. Má zvláštní způsob rozmnožování, během kterého se uvolňují od těl zadečky napěchované pohlavními buňkami a dojde k oplození. Larvy se pak vyvinou ve vodě. Domorodci pokládají zadečky palola za velkou lahůdku. Přední části těla palola zůstávají ukryty v útesech a po čase dorůstají. Celý rozmnožovací proces je ovládán fázemi Měsíce.

15 Afroditka plstnatá – říká se jí mořská housenka. Měří 18 cm a žije při pobřeží evropských moří. Má ploché tělo hustě porostlé dlouhými štětinami, které jsou na bocích pestře zbarveny. [13] [14]

16 Rournatec vějířový žije ukrytý v pružné schránce, ze které vysunuje jen barevné zpeřené tykadlovité výběžky. [17] [18]

17 ODKAZY NA VIDEA:  http://www.youtube.com/watch?v=UuApLH8 rlwY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=UuApLH8 rlwY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=UuApLH8 rlwY&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=OrKJMIXy GUA http://www.youtube.com/watch?v=OrKJMIXy GUA http://www.youtube.com/watch?v=OrKJMIXy GUA  http://www.youtube.com/watch?v=YmFCkV WNUmY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=YmFCkV WNUmY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=YmFCkV WNUmY&feature=related

18  Jsou bez končetin, ale se štětinkami (4 páry na článku)  Dýchají celým povrchem těla  Hermafrodité – vajíčka kladou do opasku, který svlékají za vzniku kokonu  Přímý vývin [19]

19 Žížala obecná  Na přední části má hmatový prstík  Žije v půdě  Pohybuje se peristalticky, provzdušňuje půdu  Rozkládá organickou hmotu, vytváří humus [20] Ú.: K čemu slouží opasek?

20 Žížala hnojní  V půdě se vyskytuje výjimečně.  Velmi se jí daří v kompostu, hnoji a v hnijící vegetaci. [21] [22] Měří 6 – 10 cm.

21 Nitěnka obecná  Žije zavrtaná v bahně, odkud vyčnívá jen její zadní konec, kterým dýchá.  Je červená díky hemoglobinu.  Používá se jako krmivo pro rybičky. [23]

22 ODKAZY NA VIDEA:  http://www.youtube.com/watch?v=37Jl2Tcd biQ http://www.youtube.com/watch?v=37Jl2Tcd biQ http://www.youtube.com/watch?v=37Jl2Tcd biQ  http://www.youtube.com/watch?v=VjIE_rLls ew&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=VjIE_rLls ew&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=VjIE_rLls ew&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=zn9kh7M aFQQ nitěnky http://www.youtube.com/watch?v=zn9kh7M aFQQ http://www.youtube.com/watch?v=zn9kh7M aFQQ  http://www.youtube.com/watch?v=XOZnD4N QJ5Y&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=XOZnD4N QJ5Y&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=XOZnD4N QJ5Y&feature=related

23  Nepravé článkování  Ztráta štětinek  Příústní a koncové přísavky  Některé jsou ektoparazité  Ve slinných žlázách hirudin proti srážení krve [24]Ú.: Co je to ektoparazit?

24 Pijavka lékařská  Je až 15 cm dlouhá  Vyskytuje se vzácněji  Dříve se používala v lékařství k „pouštění žilou“ – ke zlepšení krevního oběhu  Někde se používá i dnes [25] Ú.:Proč se o některých lidech říká, že jsou pijavice? 

25 Pijavka koňská  Žije dravě  Živí se drobnými bezobratlými živočichy  Žije i v ČR ve stojatých vodách  Pohybuje se střídavým přichycováním přísavek [26] DALŠÍ ZÁSTUPCI PIJAVIC: Chobotnatka rybí – cizopasí na těle ryb, má výrazné přísavky. Hltanovka bahenní – žije pod kameny i ve znečištěných vodách, loví drobné vodní živočichy.

26 ODKAZY NA VIDEA:  http://www.youtube.com/watch?v=aLRb2 ynf2ks http://www.youtube.com/watch?v=aLRb2 ynf2ks http://www.youtube.com/watch?v=aLRb2 ynf2ks  http://www.youtube.com/watch?v=SxZbzZ5R E40&feature=related terapie http://www.youtube.com/watch?v=SxZbzZ5R E40&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=SxZbzZ5R E40&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=- kGyaH0fsK0 http://www.youtube.com/watch?v=- kGyaH0fsK0 http://www.youtube.com/watch?v=- kGyaH0fsK0  http://www.youtube.com/watch?v=fmwd- 19p300&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=fmwd- 19p300&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=fmwd- 19p300&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=Lq_jyxHL -AM&feature=related terapie (7 min.) http://www.youtube.com/watch?v=Lq_jyxHL -AM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Lq_jyxHL -AM&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=Ur6FFWY 6boI http://www.youtube.com/watch?v=Ur6FFWY 6boI http://www.youtube.com/watch?v=Ur6FFWY 6boI

27 ODKAZY NA VIDEA:  http://www.youtube.com/watch?v=4Ghq_hL N1uM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=4Ghq_hL N1uM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=4Ghq_hL N1uM&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=ld2ER3Lr kiY&feature=related nápad, jaké typy prezentací jsou schopni žáci vytvořit - zpestří se tím výuka  http://www.youtube.com/watch?v=ld2ER3Lr kiY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=ld2ER3Lr kiY&feature=related

28  Co je to coelom?  Co je to homonomní segmentace?  Jaký typ nervové soustavy mají kroužkovci?  Jaký typ vylučování mají kroužkovci?  Charakterizujte stavbu těla a zástupce mnohoštětinatců.  Charakterizujte stavbu těla a zástupce máloštětinatců.  Vysvětlete funkci opasku u žížal.  Charakterizujte stavbu těla a zástupce pijavic.  K čemu slouží hirudin?

29  Mnohoštětinatci  Metanefridie  Septum  Chlorokruorin  Nitěnka obecná  Chobotnatka rybí  Výrazné přísavky  Přepážka článků  Polychaeta  Máloštětinatci  Vylučovací soustava  Krevní barvivo Ú.: Jaký je rozdíl v dýchání mnohoštětinatců a máloštětinatců?

30 1.Název vylučovacího ústrojí u kroužkovců. 2.Jiným slovem stejnoměrné (článkování). 3.Máloštětinatec, potrava pro rybičky. 4.Tělní dutina kroužkovců. 5.Střevní řasa u kroužkovců. 6.Proteinový pokryv těla. 7.Dravý mnohoštětinatec. 8.Název končetin u mnohoštětinatců (množné číslo). 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

31 1.METANEFRIDIE 2.HOMONOMNÍ 3.NITĚNKA 4.COELOM 5.TYFLOSOLIS 6.KUTIKULA 7.NEREIDKA 8.PARAPODIA Ú.: Vysvětlete tajenku a rozdělte ji na jednotlivé třídy.

32 1. KRADENIE 2. OP LOLA 3. TOD AFRIKA 4. CENO ARTUR 5. ALŽÍŽA 6. KINA TĚN 7. JA KVAPI 1. NEREIDKA 2. PALOLO 3. AFRODITKA 4. ROURNATEC 5. ŽÍŽALA 6. NITĚNKA 7. PIJAVKA ŘEŠENÍ KLIKNĚTE

33  Máloštětinatci  Coelom  Tyflosolis  Parapodia  Nereidka  Hirudin  Proti srážení krve  Končetiny  Oligochaeta  Střevní řasa  Mnohoštětinatec  Tělní dutina Ú.: Jaký je rozdíl v segmentaci máloštětinatců a pijavic?

34 1.Obojetník jiným názvem. 2.Proteinový pokryv těla. 3.Název larvy mnohoštětinatců (CH v jednom políčku). 4.Název přepážky článků u kroužkovců. 5.Pestrý mnohoštětinatec = mořská housenka. 6.Název způsobu pohybu u kroužkovců. 7.Název vylučovacího ústrojí u kroužkovců. 8.Název tělní dutiny u kroužkovců. 9.Mnohoštětinatec se zvláštním způsobem rozmnožování. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.

35 1.HERMAFRODIT 2.KUTIKULA 3.TRO CH OFORA 4.SEPTUM 5.AFRODITKA 6.PERISTALTICKÝ 7.METANEFRIDIE 8.COELOM 9.PALOLO Ú.: Vysvětlete tajenku a vyjmenujte zástupce.

36  Kroužkovci  Pijavice  Homonomní segmentace  Trochofora  Palolo zelený  Hemoglobin  Krevní barvivo  Obrvená larva  Annelida  Mnohoštětinatec  Hirudinea  Rovnoměrné článkování těla Ú.: Jakým způsobem fungují u kroužkovců metanefridie?

37  Dýchám celým povrchem těla.  Měřím 6 až 10 cm.  Mám přímý vývin a opasek.  Daří se mi na kompostu. [21] Žížala hnojní ŘEŠENÍ KLIKNĚTE

38  Mám nepravé článkování těla.  Parazituji pomocí přísavek.  Využívají mě při terapiích. [25] Pijavka lékařská ŘEŠENÍ KLIKNĚTE

39  Mám hodně štětinek.  Vyvíjím se nepřímo přes larvu.  Domorodci si pochutnávají na mém zadečku.  Můj vývin řídí Měsíc. [11] Palolo zelený ŘEŠENÍ KLIKNĚTE

40 Mnohoštěti- natci MáloštětinatciPijavice Článkování Typický znak Vylučování Dýchání Cévní soustava Nervová soustava Pohlavní soustava Vývin Látka v krvi Zástupci

41 Mnohoštěti- natci MáloštětinatciPijavice Článkovánístejnoměrné nepravé Typický znakparapodiaštětinkypřísavky Vylučovánímetanefridie Dýchánížábrycelý povrch Cévní soustavauzavřená Nervová soustava gangliová žebříčkovitého typu Pohlavní soustava gonochoristéhermafrodité Vývinnepřímýpřímý Látka v krvichlorokruorinhemoglobinhirudin Zástupci nereidka, palolo, afroditka, rournatec… žížala, nitěnka, potočnice… pijavka, chobotnatka, hltanovka…

42 12 7 3456 14 20 2625 19 13 8 1615 1211109 22 26 21 1817 30 24 29 23 28 Rournatec vějířový ŘEŠENÍ KLIKEJTE NA VYBRANÁ ČÍSLA

43  Pomůcky: žížala, filtrační papír, lupa, delší zkumavka či trubička, pinzeta, tmavý papír, lampička či baterka  Žížalu přeneste na filtrační papír. Pozorujte vnější stavbu těla, způsob pohybu. Úkoly: Proč je slyšet šustění a jak se nazývá typ pohybu žížaly?  Polovinu zkumavky obalte černým papírem. Do neobalené části vložte žížalu a rozsviťte nad ní lampičku či baterku. Jakou vlastnost jste zpozorovali? Žížalu vraťte zpět do přírody.  Otázky: U žížaly se projevuje regenerační schopnost. Proč ale při přetržení dorůstá jen část s opaskem? Proč při delším dešti vylézají žížaly na povrch? Který typ půdy má nejvíce humusu?

44  SMRŽ, J.; HORÁČEK, I.; ŠVÁTORA, M. Biologie živočichů pro gymnázia. 1. vyd. Praha : Fortuna, 2004. ISBN 8071689092.  ČABRADOVÁ, V.; HASCH, F. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň : Fraus, 2003. ISBN 807238211X.  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 1.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Annelid_Cross-sect_02.png  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oligochaeta_anatomy.svg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 3.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nerr0328.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metanefridie_Lumbricus_terrestris.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 5.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haeckel_Chaetopoda-edit.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 6.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Borstenwurmer_des_Meeres.png  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 7.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nephtys_hombergii.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 8.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polychaeta_anatomy_cs.svg

45  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 9.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polychaeta,_nervous_system.svg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 10.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis_pellagica.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Palolo00.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 12http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_good_catch_of_palolo_nps_gov.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 13http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aphrodita_aculeata_(Sea_mouse).jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aphrodita_aculeata_1.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 15.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis_small.gif  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 16.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 17.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spirographis.JPG  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 18.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spirographis_Spalanzanii.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 19.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oligochaete_GLERL_1.jpg

46  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 20.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Regenwurm1.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 21.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redwiggler1.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 22.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eisenia_fetida_on_compost_bin.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 23.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:What_is_this_life_form%5E_Tubifex_tubif ex,_apparently_-_geograph.org.uk_-_564329.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 24.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leech_blutegel.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 25.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sucking_leech.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 26.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HaemopisSanguisuga.jpg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 27.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trocofora.svg  [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 28.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:P._lamarckii_trocophora_immunofluoresc ence.JPG


Stáhnout ppt "Biskupské gymnázium a Základní škola Bohosudov [5]"

Podobné prezentace


Reklamy Google