Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická."— Transkript prezentace:

1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická oblast:Biologie pro střední školy Ročník:2 Dat Anotace:Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s třídou kroužkovců Jméno autora:Mgr. Lenka Payerová

2 KROUŽKOVCI (ANNELIDA)

3  červovitý tvar  svalovina podélná a okružní = peristaltika  Vylučování = metanefridie  Cévní soustava uzavřená  Nervová soustava žebříčkovitá  tělo rozděleno na mnoho stejných článků (opakují se orgány)

4 3 TŘÍDY: MNOHOŠTĚTINATCI MÁLOŠTĚTINATCI PIJAVKY

5 MNOHOŠTĚTINATCI  pouze mořští  tělo často hustě pokryté štětinkami  na každém tělním článku mají PANOŽKY  dýchají žábrami  gonochoristé  vývoj nepřímý (přes larvu) rozdíl

6 MÁLOŠTĚTINATCI ► Bez končetin, ale se štětinkami ► Dýchají celým povrchem těla ► Hermafroditi ► Přímý ontogenetický vývoj

7 STAVBA TĚLA  tělo je zevnitř rozděleno přepážkami na stejnoměrné články  každý článek obsahuje podobné orgány a má stejnou funkci

8 STAVBA TĚLA  na povrchu POKOŽKA : vylučuje KUTIKULU  z pokožky vyrůstají štětinky: 4 páry na každém článku  pod pokožkou vrstva svaloviny (kožně-svalový vak)

9 TRÁVICÍ SOUSTAVA  prostředkem celého těla prochází trávicí trubice  na začátku ústní otvor: silné žvýkací svaly  živí se tlejícími zbytky rostlin, půdou  Mají vápenaté žlázy, které vyrovnávají pH pohlcené půdy

10 DÝCHACÍ SOUSTAVA  dýchá celým povrchem těla Vylučovací soustava  v každém článku dvě nefridie: obrvená nálevka kanálek v následujícím článku

11 CÉVNÍ SOUSTAVA  tělní tekutina proudí v cévách: hřbetní a břišní v každém článku propojeny spojkami  uzavřená

12 NERVOVÁ SOUSTAVA  v každém článku dvě nervové uzliny: navzájem propojené nervovými vlákny  po celém povrchu těla jsou HMATOVÉ a SVĚTLOČIVNÉ BUŇKY (faosomy): rozeznávají světlo a tmu

13 ROZMNOŽOVÁNÍ  pohlavní  hermafroditi  oplozená vajíčka ukládá do kokonu: slizový obal  kokon je vytvářen OPASKEM: několik zduřelých článků pouze dospělé žížaly

14 VÝZNAM  provzdušňování půdy  tvorba humusu  zvyšují úrodnost půdy  ukazatelé znečištění půdy  potrava pro živočichy

15 PIJAVKY  na obou koncích těla PŘÍSAVKY  Chitinové čelisti, svalnatý hltan  Hirudin = zabraňuje srážení krve  živí se dravě nebo sají krev živočichů  převážně vodní  nepravé článkování (zmnožená povrchová segmentace)  ektoparazité

16 ZDROJE Veškeré použité zdroje pocházejí z autorova archívu


Stáhnout ppt "Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická."

Podobné prezentace


Reklamy Google