Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v."— Transkript prezentace:

1 Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze

2 Obsah prezentace  Struktura průzkumu  Účastníci průzkumu  Úlohy řešené v rámci průzkumu  Výsledky řešení úloh  Postřehy z dotazníku  Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

3 Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Řešení dvou úloh z mechaniky  Průzkum ve třech krocích 1. Samostatná práce jako domácí úkol 2. Skupinová práce ve třídě 3. Práce s elektronickou sbírkou fyzikalniulohy.cz  Oskenovaná řešení žáků  Vyplnění zpětnovazebního dotazníku Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

4 Struktura průzkumu – dotazník Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo:  Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo:  Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo:  Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení  a) lepší v:  b) horší v:  Další poznámky: Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

5 Účastníci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  2 pražská gymnázia  30 žáků  3 třídy  1. ročník čtyřletého gymnázia  5. a 6. ročník osmiletého gymnázia Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

6 Úlohy řešené v rámci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 1. Nákladní vlak dlouhý 120 m jede rychlostí 30 km/h. Za jak dlouho mine: a) sloup elektrického vedení? b) nástupiště dlouhé 50 m? 2. Osobní vlak dlouhý 60 m jede rychlostí 80 km/h. Za jak dlouho mine nákladní vlak dlouhý 120 m, který jede rychlostí 30 km/h? Vlaky jedou: a) stejným směrem b) opačnými směry.  Úlohy jsou součástí elektronické sbírky fyzikalniulohy.cz Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

7 Výsledky řešení úloh Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Při skupinové práci nebyly problémy  Při samostatné práci problémy spíše se druhou úlohou  Doslovný výklad obrázků  Zaokrouhlování výsledků  Reálnost či správnost výsledků  Kombinování čísel Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

8  Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo:  Nutilo mne to přemýšlet, logicky uvažovat  Dostatek času na řešení, nikdo mne nerušil  Možnost vlastního postupu  Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo:  Možnost prodiskutovat postup a výsledky  Možnost vidět jiné způsoby řešení  Vzájemná pomoc  Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo:  Ověření a porovnání použitého postupu řešení s autorským  Objasnění příkladů, které jsem neuměl spočítat  Osvojení si nového vzdělávacího média než je učebnice Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

9 Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy  a) lepší v:  Možnost popřemýšlet sám v klidu, pak to probrat ve skupině  Donutilo mne to přemýšlet  Neomezené časové možnosti, práce beze stresu  Nutnost spoléhat sám na sebe, na své vědomosti, ne pouhé opisování z tabule  Možnost volby vlastního postupu  b) horší v:  V prvním a druhém kroku nejistota, zda je to správně  Nebyla okamžitá zpětná vazba s učitelem či kontrola s tabulí  V prvním kroku jsem si to musel sám najít a pochopit, nešlo se s někým poradit

10 Shrnutí Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích  Řešení 2 úloh z mechaniky třemi různými způsoby  Samostatně  Ve skupinách  S elektronickou sbírkou  Při skupinové práci nebyly problémy s řešením  Při samostatné práci se žáci potýkali s několika problémy  Žáci hodnotí tento přístup k řešení úloh pozitivně  Uvědomují si i nedostatky této práce (časová náročnost či spolehnutí se sama na sebe) Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

11 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v."

Podobné prezentace


Reklamy Google