Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v."— Transkript prezentace:

1 Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v Praze

2 Obsah prezentace  Struktura průzkumu  Účastníci průzkumu  Úlohy řešené v rámci průzkumu  Výsledky řešení úloh  Postřehy z dotazníku  Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

3 Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Řešení dvou úloh z mechaniky  Průzkum ve třech krocích 1. Samostatná práce jako domácí úkol 2. Skupinová práce ve třídě 3. Práce s elektronickou sbírkou fyzikalniulohy.cz  Oskenovaná řešení žáků  Vyplnění zpětnovazebního dotazníku Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

4 Struktura průzkumu – dotazník Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo:  Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo:  Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo:  Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení  a) lepší v:  b) horší v:  Další poznámky: Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

5 Účastníci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  2 pražská gymnázia  30 žáků  3 třídy  1. ročník čtyřletého gymnázia  5. a 6. ročník osmiletého gymnázia Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

6 Úlohy řešené v rámci průzkumu Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí 1. Nákladní vlak dlouhý 120 m jede rychlostí 30 km/h. Za jak dlouho mine: a) sloup elektrického vedení? b) nástupiště dlouhé 50 m? 2. Osobní vlak dlouhý 60 m jede rychlostí 80 km/h. Za jak dlouho mine nákladní vlak dlouhý 120 m, který jede rychlostí 30 km/h? Vlaky jedou: a) stejným směrem b) opačnými směry.  Úlohy jsou součástí elektronické sbírky fyzikalniulohy.cz Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

7 Výsledky řešení úloh Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Při skupinové práci nebyly problémy  Při samostatné práci problémy spíše se druhou úlohou  Doslovný výklad obrázků  Zaokrouhlování výsledků  Reálnost či správnost výsledků  Kombinování čísel Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

8  Hlavním přínosem při samostatném řešení úlohy pro mě bylo:  Nutilo mne to přemýšlet, logicky uvažovat  Dostatek času na řešení, nikdo mne nerušil  Možnost vlastního postupu  Hlavním přínosem při skupinové práci pro mě bylo:  Možnost prodiskutovat postup a výsledky  Možnost vidět jiné způsoby řešení  Vzájemná pomoc  Hlavním přínosem při práci s elektronickou sbírkou pro mě bylo:  Ověření a porovnání použitého postupu řešení s autorským  Objasnění příkladů, které jsem neuměl spočítat  Osvojení si nového vzdělávacího média než je učebnice Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

9 Postřehy z dotazníku Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Oproti „běžné“ výuce řešení fyzikálních úloh byl tento způsob učení Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy  a) lepší v:  Možnost popřemýšlet sám v klidu, pak to probrat ve skupině  Donutilo mne to přemýšlet  Neomezené časové možnosti, práce beze stresu  Nutnost spoléhat sám na sebe, na své vědomosti, ne pouhé opisování z tabule  Možnost volby vlastního postupu  b) horší v:  V prvním a druhém kroku nejistota, zda je to správně  Nebyla okamžitá zpětná vazba s učitelem či kontrola s tabulí  V prvním kroku jsem si to musel sám najít a pochopit, nešlo se s někým poradit

10 Shrnutí Struktura průzkumu Účastníci průzkumu Úlohy řešené v rámci průzkumu Výsledky řešení úloh Postřehy z dotazníku Shrnutí  Proveden malý průzkum na dvou pražských gymnáziích  Řešení 2 úloh z mechaniky třemi různými způsoby  Samostatně  Ve skupinách  S elektronickou sbírkou  Při skupinové práci nebyly problémy s řešením  Při samostatné práci se žáci potýkali s několika problémy  Žáci hodnotí tento přístup k řešení úloh pozitivně  Uvědomují si i nedostatky této práce (časová náročnost či spolehnutí se sama na sebe) Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy

11 Děkujeme za pozornost marie.snetinova@mff.cuni.cz dana.mandikova@mff.cuni.cz


Stáhnout ppt "Marie Snětinová, Dana Mandíková Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova v."

Podobné prezentace


Reklamy Google