Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:"— Transkript prezentace:

1 Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP: ------------ Tematická oblast: Mediální výchova Název vzdělávacího materiálu: Vliv a nebezpečí médií. Diskuse o mediálním obsahu, účinku mediálního obsahu, nastolování témat, zesilující, znecitlivující, potvrzující účinek mediální zprávy. Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-8SY-MV Ročník: sekunda šestiletého gymnázia Datum odučení vzdělávacího materiálu: 22.11.2012 Jméno autora: PhDr. Ivana Syrovátková

2 Vliv a nebezpečí médií

3 Mediální obsahy Publikum hledá mediální obsah, který ho zajímá Tvůrci médií si naopak zjišťují, co publikum zajímá, a obsah svých prací přizpůsobí Tím publikum ovlivní a často získají na svou stranu, aniž by si toho byl člověk vědom

4 Zamysli se: Jaká témata dnes média často řeší? Jsou to převážně zajímavá a vhodná témata? Myslíš, že mají vliv na čtenáře a posluchače? Bavíte se mezi sebou s kamarády o tématech, která nastolují média? Jaký vliv na vás typická mediální témata mají? Pozorujete ho na sobě a jak?

5 Účinky mediálních obsahů Zesilující účinky - věc, o které se hodně mluví, nabývá na významu, tedy i bezvýznamná nebo málo významná věc/osoba… Potvrzující účinek - zde využito našich nedokonalých informací, které nám média „potvrdí“ a tím se pro nás stanou pravdou, nám tím ale zkreslují pohled na věci kolem nás

6 Znecitlivující účinek využití teorie:“…jsi-li dlouho vystavován určitým podnětům, pak si na ně zvykneš a budeš je považovat za normální, př. kruté záběry z havárií a konfliktů, vysoké počty mrtvých, zohavená těla, nahota, opilci…“ dnes mizí řada původních společenských tabu… Nastolování témat média určují, které otázky mají být v dané době důležité a nutí nás je poslouchat, řešit, mnohdy jsou ale palčivější témata, jen mediálně méně působivá

7 A náš závěr? „Tištěná kultura, kultura slova může lhát. Obrazová kultura může manipulovat. Lež je všechno, co mění fakta. Manipulace je všechno, co mění vědomí. Nehledejme v nových médiích pravdu, hlede jme v nich svobodu myšlení, rozhodování. Odolat náporu lží lze jen s dostatkem informací. Odolat náporu manipulace lze jen s dostatečnou zkušeností a cvikem. Dnešní média nás neinformují, ale formují. Budeme-li chtít, můžeme my formovat budoucí média.“ (http://alvarova.com/cv/clanky/media-jsme-my-aneb-od-informaci-k-in-formaci.php)

8 Přečti a zamysli se: „Žiji v době vlády informací, a vím, že pravdivé informace mají cenu zlata. Tím spíše, že je není lehké objevit, neboť je musíme hledat pod záplavou těch laciných, podbízivých, zavádějících, lživých a podvodných…“ „Je potřeba pátrat, porovnávat a nakonec dospět k vlastnímu názoru, což není nic jednoduchého, neboť se musíme naučit nepřijímat pozlacené "rádobypravdy", nenechat se přitom obalamutit, naopak sami přemýšlet a v případě potřeby se nechat poučit zasvěceným znalcem…“ „Není tedy od věci, když požaduji, aby média plnila své poslání, podávala objektivní a nezkreslené informace a následně mi zprostředkovala různé pohledy na ně a jejich různá hodnocení v případných komentářích. Bude pak jenom na mně, k jakému názoru dospěji…“ „Jsem přesvědčena, že nejsem sama, kdo nechce být ohlupován…“ (Eliška Portešová, internetové noviny Neviditelný pes) –Kde je tedy hlavní chyba? Proč nás může řada médií „krmí“ polopravdami nebo nepravdami? Jak to, že si to mohou dovolit? (Hledej podstatu problému, jde bohužel jen o velmi jednoduchou odpověďa článek ji obsahuje.)

9 Shrnutí informací a odpověď na otázku Můžeme si za to sami, protože nás řada médií „krmí“ tím, co sami chceme slyšet a vidět, aby si tím zajistila odbyt a sledovanost. Je smutnou realitou, že jen malá část z nás by uvítala celostránkovou analýzu události, takže pro noviny by byla jen zbytečnou zátěží. Někteří novináři a redaktoři rezignovali a řídí se názorem: "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej." Problém je i v majitelích médií. Majitel novin nebo televizního kanálu si jistě může určit, co se u něj bude psát nebo vysílat. Možná, že se někteří novináři nechají korigovat, „podplatit“ nebo se podřizují legislativně prosazované korektnosti a politickému tlaku na to, aby lidé "viděli a slyšeli správně". (E.Portešová)

10 Zdroje informací J.POSPÍŠIL, L.ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Computer media, 2009. ISBN 9788074020223 http://neviditelnypes.lidovky.cz/media-informace-a-manipulace-d1l- /p_spolecnost.asp?c=A101111_102501_p_spolecnost_wag http://umlaufoviny.com/Liberec/CAJ/texty/vliv_medii.pdf http://alvarova.com/cv/clanky/media-jsme-my-aneb-od-informaci-k-in-formaci.php


Stáhnout ppt "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:"

Podobné prezentace


Reklamy Google