Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruhKomunikace Název materiáluManipulace Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_18(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby01.09.2012 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

2 Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje formy a druhy komunikace. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak správně a vhodně komunikovat v celé sociální sféře a především ve vztahu k pacientům a klientům.

3 Manipulace Nikdo s námi nemůže úspěšně manipulovat, pokud to sami nedovolíme. Manipulace je vlastně ovlivňování druhých prostřednictvím skrytých manévrů, které zasahují bolavá místa, sebevědomí, vyvolávají pocity viny. Andrea Ječmenová 2012

4 Direktivní výchova přesycená EGO stavem kritického rodiče a plná manipulačních pověr produkuje často osobnosti nestabilní s malým sebevědomím a s problémy vystupovat v komunikaci dospěle, sami za sebe, proto je pro takového člověka asertivní komunikace nezvyklá. Takový člověk si při setkání s agresivním partnerem většinou nechá pocity pro sebe, trápí se, cítí se být poražen. K tomu, abychom se takto necítili, je potřeba si nejasné komunikace ověřovat, ptát se, říkat své názory, přestat se důsledků nepříjemné komunikace bát.

5 Váš protějšek je schopen z neverbální komunikace přečíst jak se cítíte, proto jako nejvýznamnější prvek v asertivitě se jeví schopnost naučit se číst pocity a sdělovat je. Často tak ukončíme komunikaci neproduktivní, devalvující, ve které se mnohdy setrvává jen z principu neprohrát, bez ohledu na to, kolik vás to stojí trápení a času.

6 Rozeznáváme několik typů manipulátorů :

7 Vůdce – je, typem, který vždy a za každých okolností musí být první a odvolává se na autority Vychytralec – nejprve naslibuje a pak dodatečně vymýšlí důvody proč domluvě nelze dostát Vyděrač – tvrdí vám, že vás chrání a tímto způsobem jsme mu poslušni – vyžaduje od nás určité ústupky Bezmocný – manipuluje tím, že upozorňuje na své slabosti a tak přesouvá odpovědnosti na ostatní

8 Dobrodinec – ( neodbytný anděl ) neustále nám prokazuje pozitivní úsluhy, oběti o které však my nestojíme, on však po nás požaduje protislužbu. Parazit – předstírá svou fixaci na ostatních, čímž s nimi manipuluje Soudce – (poslední spravedlivý ) vznáší kritiku na ostatní, vyvolává v nich pocit viny, pomáhá jim, aby nezanedbávali své povinnosti Protektor – má své vyvolené, které opečovává, poskytuje jim určitou ochranu a tím si je zavazuje

9 Proti těmto tendencím existuje účinná obrana. Asertivita má ve svém repertoáru obranné techniky, které je možné se naučit. Umožňují bránit se manipulativnímu nátlaku a pacifikovat agresi, aniž se dáme vyprovokovat k agresivní odpovědi.

10 Dovednost gramofonové desky – pouhé a klidné opakování oprávněného požadavku, bez argumentů. Používáme při odmítnutí stále nabízejícího zboží, nebo při reklamaci atd. Nepoužíváme v partnerských vztazích. Negativní aserce – přijímáme určité chyby své osoby, s tím, co je na nás negativního, ale neomlouváme se zbytečně, nevymlouváme se.

11 Negativní dotazování – aktivně podporujeme svého kritika, protože je to pro mě výhodné, alespoň mohu tyto informace využít ve prospěch nás obou, zlepšit vztah. Selektivní ignorování – používá se tehdy, je-li kritika příliš obecná, nevěcná, nekonstruktivní, pokládáme konkrétní otázky a v dotazování pokračujeme do té doby, dokud náš kritik nevysloví konkrétní a jasnou kritiku.

12 Přijatelný kompromis – jestliže respektujeme vlastní práva i práva druhého, téměř zákonitě jsme vystaveni rozporům, které lze řešit jen ústupky obou stran. Ovšem míru toho, kam až jsme ochotni ustoupit, můžeme určit jen každý sám za sebe. Kdybychom ustoupili až tam, kde je ohrožena naše vlastní sebeúcta, nejednalo by se o kompromis, ale o únik.

13 Volné informace – podáváme i nevyžádané informace o sobě, abychom umožnili pokračování v rozhovoru. Nebude- li tomu tak, dostáváme sebe nebo druhého do role vyšetřované osoby, která nám nic nesdělí, pak se dostaví silně nepříjemný pocit u obou osob a snaha z takového rozhovoru utéct. Dovednost otevřených dveří – přiznáme, že kritik má v něčem pravdu, ale zůstáváme tím, kdo sebe sám hodnotí – sebeotevření.

14 Poslední dvě uvedené techniky vytváří důležitou podmínku pro umožnění a zahájení rozhovoru, tedy verbální komunikace. Ten, kdo není schopen vést a rozvíjet rozhovor, si připravuje půdu pro postupné izolování své osoby od okolí. Nepatří sem pouze situace, kdy nevím, jak začít, ale také jak reagovat, nebo co dělat, když mě někdo osloví.

15 Asertivita a sebevědomí

16 V praktických nácvicích se účastníci kurzů učí dávat a přijímat kritiku. Při přijímání kritiky se často objevuje omlouvání, vysvětlování, nebo se setrvává v dlouhých neproduktivních komunikacích, které napadený neukončí často z pocitu, že by prohrál.

17 V takové komunikaci se kříží agresivita s nejistotou, schází nám odvaha vyjádřit svůj pocit, projevujeme se nedostatkem sebevědomí. Zdroj zdravého sebevědomí se získává již od dětství v rodině, ovlivňují ho lidé, kteří vás vychovávali. Ne každý má to štěstí vyrůstat v prostředí, které ho posiluje, kde je dostatek lásky a empatie, kde je možnost se prosadit a tvořit tak své zdravé sebevědomí. Nejistý člověk to má v životě těžší, jeho vnitřní nejistotu okolí vnímá a agresoři na něm mohou uspokojit touhu po převaze.

18 Kontrolní otázky a cvičení 1.Definujte, co znamená manipulace v komunikaci. 2.Jaký člověk je snadnou obětí manipulace? 3.Vyjmenujte typy manipulátorů. 4.Vysvětlete, co jsou obranné techniky a kdy je používáme? 5.Vyjmenujte druhy obranných technik.  Úkol Vyhledejte, kde je možné si obranné techniky v komunikaci nacvičit. Vyhledejte modely manipulativních rozhovorů. Jaké při nich použijeme obranné techniky.  Pracujte s internetovými zdroji.  Písemně zpracujte.

19 Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická."

Podobné prezentace


Reklamy Google