Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc"— Transkript prezentace:

1 Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc

2 F. Capra

3 Klasická vs kvantová fyzika Klasická fyzika 3D geometrický prostor kausalita Nezávislý pozorovatel Kvantová fyzika 4D matematický prostor akauzalita Pozorovatel ovlivňuje pozorovaný děj

4 Wolfgang Pauli ( ) Studoval: Vienna, Munich, Göttingen, Kopenhagen Učil: Hamburg, Zürich, Princeton, Zürich Dopisy jako prostředek pro sdílení filosof. a nábož. idejí

5 Pauli a Jung Setkali se na konci 20. let 20. stol. Pauli se podrobil psychonalýze, kterou vedla Jungova studentka Erna Rosenbaum ( ). Korespondence začíná r. 1932; dvě hlavní témata: A) Paralely mezi analytickou psychologií a kvantovou fyzikou B) analýza Pauliho snů.

6 Interpretace přírody a psyche Originální titul: Naturerklärung und Psyche (1952) Jung, Synchronicita jako princip akauzálních souvislostí (Synchronizität als Princip akausaler Zusammenhänge) Pauli, Vliv archetypálních představ na vytvoření Keplerových přírodovědných teorií (Der Einfluss archetypischer Vorstellungen auf die Bildung naturwissenschaftlicher Theorien bei Kepler)

7 Jungův vliv na Pauliho Pojem archetypu a vztah mezi materiálním a spirituálním principem, tělem a myslí, vědou a náboženstvím. Archetyp = fundamentální struktura, která nereflektovaně působí na lidské jednání a myšlení. Je situován mimo naši vědomou mysl. Pauliho hledání jednotné vědy. Fludd, Kepler a moderní věda: role obrazové representace v procesu vědecké revoluce.

8 Johannes Kepler ( ) Robert Fludd (1574 – 1637)

9

10 Mandala Mandala representuje bytostné, vnitřní, já. Používání mandaly vede k dosažení vyššího stupně bytí, který je charakterizován překonáním psycho-fyzického dualismu. Mandala bývá znázorňována jako kvadratura kruhu = překonání protikladů (v hegelovském smyslu).

11 Geometrická mandala

12 Symbolická mandala

13 Děkuji vám za pozornost


Stáhnout ppt "Fludd,Pauli, Jung a vědecká revoluce 25. Letní filosofická škola (28.6. – 5.7.) Dub nad Moravou Jiří Michalík, Univerzita Palackého, Olomouc"

Podobné prezentace


Reklamy Google