Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_05-08_Savci - lichokopytníci, sudokopytníci, primáti Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:28. 4. 2014

2 Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s lichokopytníky, sudokopytníky a primáty a s jejich zástupci. Klíčová slova:Lichokopytníci, sudokopytníci, primáti, nosorožec, prase divoké, tur domácí, jelen lesní, lemur kata, přežvýkavci, nepřežvýkavci, opice, poloopice, pavián Druh učebního materiálu:prezentace

3 Lichokopytníci prsty na nohou mají zakončeny kopytem, počet prstů je různý, nejčastěji jeden u koně nebo tři u nosorožce jsou to býložravci váhu těla nese vždy prostřední prst jsou to dobří a rychlí běžci patří sem: kůň domácí, zebra, nosorožec, tapír, osel domácí 1

4 NOSOROŽEC žije v Africe, setkáme se však s nimi i v jihovýchodní Asii na nose mají roh, některé druhy dva rohy tělo kryje velmi silná kůže v přírodě jsou dnes nosorožci ohroženi – jejich rohy bývají, stejně jako kly slonů, častou kořistí pytláků 2

5 Sudokopytníci na Zemi žije asi 220 různých druhů sudokopytníků, přestože jsou velmi rozmanití, mají jeden společný znak – hmotnost těla opírají o dva prsty – třetí a čtvrtý, ostatní prsty na končetinách zakrněly prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky živí se většinou býložravě řadíme je do dvou skupin – nepřežvýkavci a přežvýkavci 3

6 Nepřežvýkavci nepřežvýkavci mají jednoduchý žaludek a potravu nepřežvykují jejich úplný chrup se vyznačuje mohutnými špičáky, které vypadají jako kly můžeme je vidět například u prasete divokého, které žije v našich lesích, je předkem prasete domácího, je všežravec a potravu vyhledává čichem dále sem patří: hroch obojživelný, velbloud jednohrbý, lama guanako 4

7 Přežvýkavci přežvýkavci dostali název podle způsobu zpracování potravy, jsou to býložravci jejich žaludek se skládá ze čtyř částí – potrava se nejdřív hromadí v bachoru, kde je částečně rozložena činností bakterií a prvoků, natrávená potrava se přesune do čepce, odtud je po malých částech zvracena do dutiny ústní, kde je znovu dobře rozžvýkána dokonale mechanicky zpracovaná potrava se vrací zpátky do jícnu a do dalších částí žaludku – knihy a slezu, ve slezu začíná mechanické trávení patří sem: tur domácí, ovce domácí, koza domácí, srnec obecný, jelen lesní, daněk, muflon, los, žirafa

8 JELEN LESNÍ setkáme se s ním v našich lesích samci mají na hlavě parohy, které využívají při bojích o samice i k obraně koncem zimy parohy shazují 5

9 Primáti před mnoha miliony let se vyvinuli z hmyzožravců, do skupiny primátů patří asi 200 druhů savců, většinou se přizpůsobili životu na stromech, žijí v oblastech tropů a subtropů celého světa, kromě Austrálie končetiny primátů jsou velmi pohyblivé a palec se může postavit proti ostatním prstům, drápy na prstech se u většiny změnily v ploché nehty mají velmi dobrý zrak, který jim umožňuje dokonalé prostorové vidění, mozek mají ze všech savců nejlépe vyvinutý často žijí v organizovaných tlupách samice rodí většinou jedno mládě, o které dlouho pečují

10 Poloopice většina druhů poloopic žije nočním způsobem života, v mnoha znacích se poloopice podobají hmyzožravcům mají protažený čenich, velké oči, malý mozek a místo nehtů drápy živí se hlavně hmyzem, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu s poloopicemi se setkáme pouze v pralesích Afriky, na ostrově Madagaskar a v jižní Asii k nejznámějším poloopicím patří lemuři a komby 6

11 LEMUR KATA žije na Madagaskaru je to denní poloopice a živí se hlavně rostlinnou potravou dlouhý pruhovaný ocas mu slouží nejen k pohybu na větvích, ale i k dorozumívání (zdvižený ocas ve vysoké trávě je signalizačním zařízením pro ostatní členy tlupy) 7

12 Opice jsou aktivní ve dne, mají zbrázděný mozek, oči směřující dopředu a jeden pár mléčných bradavek na hrudníku, mají zkrácený čenich, a proto špatný čich jejich tělo kryje srst bez podsady, téměř všechny opice mají na prstech nehty, které někdy připomínají drápy živí se rostlinnou potravu mají v obličeji mimické svaly, dokážou vyjádřit radost, bolest a dorozumívat se patří sem: opice úzkonosé (makakové, kočkodani, paviáni, guerézy), malpy, chápani, vřešťani, opice ploskonosé

13 PAVIÁN má úzkou nosní přepážku mezi nosními otvory, proto se jeho obličej podobá obličeji člověka žije v Africe a Asii 8

14 Opakování Jmenuje hlavní znaky lichokopytníků. Uveďte hlavní rozdíl ve zpracování potravy u nepřežvýkavců a přežvýkavců. Které sudokopytníky chová člověk jako domácí zvířata? Za jakým účelem? Uveďte hlavní rozdíly mezi opicemi a poloopicemi.

15 Použité zdroje: 1.Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zebras.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zebras.jpg 2.Smirolato. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Smirolato.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Smirolato.JPG 3.Giraffe standing. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giraffe_standing.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giraffe_standing.jpg 4.Wild Boar Habbitat 3. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wild_Boar_Habbitat_3.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wild_Boar_Habbitat_3.jpg 5.Red Deer Stag. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_Deer_Stag.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_Deer_Stag.jpg 6.Galago senegalensis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galago_senegalensis.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galago_senegalensis.jpg 7.Ringtailedlemur - 24937. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringtailedlemur_-_24937.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringtailedlemur_-_24937.jpg 8.Olive baboon Ngorongoro. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olive_baboon_Ngorongoro.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olive_baboon_Ngorongoro.jpg


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google