Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_20-08_Ochrana přírody - národní parky v ČR Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s biosférou, s ochranou přírody, s globálními problémy lidstva, s chráněnými krajinnými oblastmi a národními parky v České republice. Klíčová slova:Biosféra, skleníkový efekt, globální problémy, ochrana přírody, Červená kniha, chráněná krajinná oblast, národní park, UNESCO Druh učebního materiálu:prezentace

3 Člověk a biosféra zájem o globální (celosvětové) problémy vzrůstá mezi vědci i politiky od 70. let dvacátého století byla zpracována celá řada projektů a modelů na vytvoření udržitelného rozvoje naší planety jednou z nejvýznamnějších akci byla konference uspořádaná OSN v roce 1992 v brazilském Riu de Janeiro, vědci a politici se pokusili odhalit současné příčiny dnešního stavu biosféry 1

4 měli bychom si uvědomit, že následky energetické krize a důsledky skleníkového efektu musí lidstvo řešit jako celek za účinné podpory každého jednotlivce na základě výzkumů a studií byly stanoveny hlavní problémy lidstva, které označujeme, jak už bylo stanoveno, jako problémy globální jednotlivé problémy jsou vzájemně propojeny tak silně, že nelze odpovědně stanovit jejich pořadí 2

5 Mezi globální problémy lidstva patří: násilí ve světě růst lidské populace a hrozba přelidnění potravinový problém ochrana zdraví obyvatel problémy chudoby zachování druhové rozmanitosti života 3

6 úbytek tropických pralesů a šíření pouští hospodaření s vodou ohrožení půdy znečišťování atmosféry a narušení klimatu špatné hospodaření s přírodními zdroji likvidace odpadu neznalost a ignorace těchto problémů mocnými 4

7 Ochrana přírody podle zákonu č. 114 z roku 1992 je celá příroda, všechny druhy živočichů, rostlin a hub, chráněna, nikdo je nesmí ničit nadměrným sběrem a ničením jejich životního prostředí zvláštní ochrana se vztahuje na druhy ohrožené, na památné stromy a vybraná území, nejohroženější druhy živočichů a rostlin jsou zapsány v tzv. Červené knize na základě mezinárodních úmluv je zakázán obchod s ohroženými druhy rostlin a živočichů 5

8 v zoologii a botanice existuje řada druhů, z nichž mnohé patří mezi ohrožené, např. perlorodka říční, rak říční, čmelák skalní, střevlík zlatolesklý, roháč obecný z rostlin jsou to např. plavuň vidlačka, jalovec obecný, tis červený, upolín evropský, brčál menší, bledule jarní, lilie zlatohlávek, kosatec sibiřský, rosnatka okrouhlolistá, střevíčník pantoflíček, vstavač nachový, vemeník dvoulistý, prstnatec májový 6

9 v našem státě rozlišujeme zvláště chráněná území maloplošná a velkoplošná maloplošná území jsou přírodní rezervace a přírodní památky velkoplošná území jsou chráněné krajinné oblasti a národní parky nejstarší přírodní rezervací v Čechách jsou pralesní porosty v Novohradských horách (Žofínský prales a Hojná Voda), ty byly prohlášeny jako chráněné plochy v r. 1838, o dvacet let později byla zřízena na Šumavě rezervace Boubínský prales, obojí patří mezi nejstarší chráněná území Evropy 7

10 mezi zvláště chráněná velkoplošná území patří národní parky v ČR to jsou: Krkonošský národní park, Národní park Šumava, Národní park Podyjí, Národní park České Švýcarsko mezinárodní organizace UNESCO vyhlašuje na celém světě unikátní velkoplošná území, která se stávají součástí světové sítě chráněných území nazývaných biosférické rezervace, první biosférickou rezervací v naší republice bylo vyhlášeno Třeboňsko 8

11 Použité zdroje: 1.GISS temperature lrg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.Schema sklenikovy efekt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3.Kenyan man 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.Padle kmeny prales polom. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.Group of Margaritifera margaritifera. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Group_of_Margaritifera_margaritifera.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Group_of_Margaritifera_margaritifera.jpg 6.Cis001 kpjas. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7.Dyje2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 8.Červené blato - jezero. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google