Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mediální pokrytí eurovoleb Michal Kolmaš, Lidové noviny & IPS FSV UK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mediální pokrytí eurovoleb Michal Kolmaš, Lidové noviny & IPS FSV UK."— Transkript prezentace:

1 Mediální pokrytí eurovoleb Michal Kolmaš, Lidové noviny & IPS FSV UK

2 Obsah 1, Obecné předpoklady 2, Studie mediálního pokrytí voleb do EP 2009 ▫Metodologie, zjištění 3, Porovnání s letoškem 4, Nastínění praxe redakční práce

3 Obecné předpoklady a šířené info EP - druhořadé volby O EU není v médiích zájem Pokud ano, tak o negativní aspekty Média jsou proto euroskeptická

4 Mediální studie Cíl: prověřit mediální pokrytí voleb do EP v roce 2009 Najít odpověď na otázky: -jaký je prostor pro téma voleb do EP mezi ostatními politickými tématy? -jaký je obraz evropských kampaní - o jakých událostech média referují a v jakém kontextu? -jaká dílčí témata převažují - protievropská, proevropská, národní, jiná? -co je v médiích "tématem voleb" (incentivem mobilizace většiny voličů? -jakou roli hrají lídři a jakou strany (kdo se objevuje v titulcích, v perexu, kdo je nositelem zprávy)?

5 Mediální studie Na příkladě 400 novinových článků (MfD, LN, Právo) a cca 420 televizních reportáží (ČT, Nova, Prima) z období max půl roku před volbami a klíčovým slovem EP Nerovnoměrné zastoupení (v tisku): ObdobíCelkemLedenÚnorBřezenDubenKvěten Počet článků

6 Tisk – 1. období (leden 2009) Malý prostor pro eurovolby, nebyly totiž rozjeté kampaně (12 čl. ze 100, zbytek většinou kritika procedur EU) Převažovala národní a protievropská témata (Topolánkův projev, ČSSD truck) Neprobíhala mobilizace voličů – pouze 2 komentáře „pojďte k volbám“ Prostor dostávali lídři, ne strany – Bobošíková, Čunek, Březina, Topolánek

7 Tisk – 2. období (duben 2009) Stále malý prostor – stejně článků, ale více k volbám (60%) Nejčastěji o financování EP a poslanců ▫„Europoslanci? Vysmátí důchodci“ – MfD, titulka, Ale už méně negativních – kvantitativně stejně, nicméně kvalitativně stále více (výš) Důraz zejména na dvě největší strany – ODS, ČSSD

8 Tisk – období 3 (květen 2009) Radikální nárůst zpráv – a i výš v novinách – cca 3 týdny před volbami už zhruba 1 článek denně, zhruba od 3.6. i na titulkách Nejčastější úhly – finance a kandidáti (často netradiční – Železný, Bobo) Dílčí témata – sliby (regiony), nezájem, negativní obraz – např. „Čeští europoslanci: za 4“ – K. Šaf.). Často ale neutrální články Incentivy: Havel: Důležitost. Paroubek: Sociální stát na Evr. Úrovni. Topol.: rozvolnění EU Strany v pozadí, prostor lídři, Klaus

9 Tisk – příklady titulků „Čeští politici nemají v EU nejlepší pověst“ Mladá fronta DNES ~ str. 02 ~ Východní Morava_ (ner)_ Evropské volby? Jen vnitropolitický klacek Mladá fronta DNES ~ str. 12 ~ Názory_ Karel Steigerwald_ Komunisté se bojí Horákové Mladá fronta DNES ~ str. 02 ~ Události a politika_ ONDŘEJ ŠŤASTNÝ_ Předvolební nervozita socialistů Mladá fronta DNES ~ str. 01 ~ Titulní strana_ ONDŘEJ ŠŤASTNÝ_ Politickou kulturu nevymýšlejí masy Mladá fronta DNES ~ str. 03 ~ Kraj Hradecký_ _ Schröder přijel za Paroubkem a odsoudil vajíčka Mladá fronta DNES ~ str. 02 ~ Události a politika_ (as)_ ODS vyšachovala z voleb Proska Mladá fronta DNES ~ str. 01 ~ Kraj Plzeňský_ JAROSLAV NEDVĚD_ Tajemník zrušil úřední den kvůli volbám Mladá fronta DNES ~ str. 01 ~ Kraj Karlovarský_ (zed)_ Klaus označil volby do EP za zbytečné polovolby Právo ~ str. 10 ~ Ze zahraničí_ (ČTK, zr)_

10 Tisk – předvolební titulky Malé strany se volbami baví Lidové noviny ~ str. 02 ~ Téma_ ač_ Zemědělci budou blokovat hypermarkety Lidové noviny ~ str. 16 ~ Byznys/firmy_ čtk, eko_ „Klaus souhlasí s Libertas.cz“ Lidové noviny ~ str. 02 ~ Téma_ čtk_ Vajíčka Paroubkovi nepomohla Lidové noviny ~ str. 01 ~ Titulní strana_ LUKÁŠ DOLANSKÝ_ Eurosocialisté lákají na sex bez ponožek Lidové noviny ~ str. 08 ~ Svět_ ČSSD ztrácí preference Lidové noviny ~ str. 02 ~ Téma_ LUKÁŠ DOLANSKÝ

11 Televize - obecně Celkem 421 zmínek, často v neatraktivních časech (Studio 6) Jasně převládlo zpravodajství ČT – o polovinu více prostoru než Nova, Prima ObdobíCelkemLedenÚnorBřezenDubenKvěten (do 6.6.) Počet reportáží

12 Televize Leden-březen – málo zmínek, výhradně ČT, která kvůli nutné objektivnosti a priori nehodnotila Volby se začaly zmiňovat v dubnu – start kampaní, průzkumů

13 Televize – příklad upoutávky osoba Na podporu automobilového průmyslu se zruší všechny rychlostní limity... osoba na ochranu pracovních míst se Evropa uzavře dovozu zboží... osoba jízda autem bude v pracovních dnech zakázána... osoba v rámci boje proti recesi bude zrušena daň z příjmu... osoba otcové musí zůstat doma nejméně dva roky... osoba kvůli klimatickým změnám bude energie výlučně jaderná. osoba A co bude doopravdy v zítřejších zprávách? O tom rozhodnete vy v Evropských volbách 2009.

14 Televize - předvolební Oproti tisku méně výrazný nárůst zájmu Pouze speciál OVM – tři díly Tématy negativní kampaně ODS, ČSSD, ale i humoristická kampaň SZ (Jacques): ▫Vladimír KEBLŮŠEK, redaktor Z trapasu Kateřiny Jacques o neznalosti biomasy si v klipu dělají legraci zelení. Navíc střílí i do prezidenta, který se změnil v kohouta. Místo lidí se v klipu baví zvířata. klip Strany zelených Já budu volit Stranu zelených. klip Strany zelených A vždyť ta Káťa ani neví, co je biomasa, tak jak chce vést masy?

15 Televize - předvolební Prostor zejména stranám, ne tolik kandidátům Vajíčková aféra Příklad: Události : ▫Cirkus na kolečkách. Přezdívka, kterou Evropskému parlamentu jen tak nikdo neodpáře. Za víc než pět miliard korun ročně se stěhuje mezi Bruselem a Štrasburkem. Mnoho lidí nad tím kroutí hlavou a kritizuje ho za to. Jeho poslanci ale mezitím ovlivňují životy skoro půl miliardy lidí.

16 Televize - shrnutí Slabý zájem, až od dubna (kvůli kampaním) Média referovala o kampaních s dopadem na Čechy – náhubkový zákon, předsednictví – neutrální kontext A priori negativní přístup, ale i snaha o neutralitu (kvůli ČT) Incentiva k mobilizaci: přemrštěné platy, byrokracie Oproti tisku osoby v pozadí

17 Shrnutí Nedá se říci, že by zájem o EP – zejména v tisku – byl v předvolebním období výrazně slabý Rovněž se nedá říci, že by šlo pouze o negativní přístup, ALE často vycházel z negativní pozice pro zaujetí (zejména TV) Zároveň kvalitativně rozdílné – negativní články výše, pozitivní níž (např. zlevnění roamingu, liberalizace trhu s elektřinou, atd.) EP často zaměňován za EU jako celek (ODS: rozvolníme unii)


Stáhnout ppt "Mediální pokrytí eurovoleb Michal Kolmaš, Lidové noviny & IPS FSV UK."

Podobné prezentace


Reklamy Google