Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konference dopravní psychologie 1 / 24 Posuzování psychologických aspektů v procesu výběru na pozici - řidič specialista v AČR Mgr. Vochozková Lucie Ústřední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konference dopravní psychologie 1 / 24 Posuzování psychologických aspektů v procesu výběru na pozici - řidič specialista v AČR Mgr. Vochozková Lucie Ústřední."— Transkript prezentace:

1 Konference dopravní psychologie 1 / 24 Posuzování psychologických aspektů v procesu výběru na pozici - řidič specialista v AČR Mgr. Vochozková Lucie Ústřední lékařsko- psychologické oddělení Ústřední vojenská nemocnice – Vojenská fakultní nemocnice Praha

2 Posuzujeme a provádíme: způsobilost uchazečů o vstup k AČR způsobilost adeptů, kteří se hlásí k AZ způsobilost VZP pro účast v misích stupeň ohroženosti PTSD po návratu z mise periodické vyšetření způsobilost pro různé funkce v AČR dopravně psychologická vyšetření Konference dopravní psychologie 2 / 24

3 Spolehlivost řidiče je tvořena: a)spolehlivost fyzická / zdravotní b)spolehlivost psychická c)spolehlivost odborná Konference dopravní psychologie 3 / 24

4 Psychické předpoklady řidiče: a)Intelektový potenciál b)Osobnostní vlastnosti c)Výkonnost Konference dopravní psychologie 4 / 24

5 OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI Standardní metodou jsou DOTAZNÍKY Diagnostika osobnosti v konkurzních podmínkách končí určitou klasifikací Toto prostředí je tedy examinační, což může vést klienta k tomu, aby vytvořil co nejžádoucnější obraz o sobě Konference dopravní psychologie 5 / 24

6 OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI Avšak málokterý klient si dokáže přesněji představit jaký obraz o sobě by měl vytvořit Někdy jednotlivé dimenze osobnosti které by měly ukazovat jedním směrem, jdou proti sobě Výsledkem je člověk který se potí, je tenzní se zrychleným dýcháním, bez jediného příznaku emoční lability v dotazníku Konference dopravní psychologie 6 / 24

7 Jaké jsou rizikové vlastnosti a projevy osobnosti u řidiče: Emoční labilita Snížená autoregulace Impulsivita Nepřiměřená odezva na situační vlivy Nízká anticipace/předjímání Sociální exhibicionismus Zvýšená úzkost Úzkostnost, vnitřní napětí a tenze Spoléhání na náhodu, riskování Konference dopravní psychologie 7 / 24

8 Žádoucí charakteristiky řidičů: Spíše technický typ Zájem o motorismus Zkušenosti Vysoká míra emocionální stability, emoční zralosti Trpělivost Týmový duch Extraverze Nízká úroveň aspirace Sebevědomí, zdravá dominance Soběstačnost, rozhodnost v krizových situacích Zodpovědnost Předvídavost Nízká tendence k rizikovému chování Vyšší míra frustrační tolerance Konference dopravní psychologie 8 / 24

9 PŘÍSTROJOVÉ METODY údaje objektivní úzký vztah k hodnocení pozorovatelných znaků v chování jistota závěru s vysokým stupněm pravděpodobnosti podrobné ukazatele kvality výkonu v psychické zátěži ověření zda získané výsledky jsou projevem nízkých schopností, nebo jde-li o negativní vliv emocí na výkonnost Konference dopravní psychologie 9 / 24

10 PŘÍSTROJOVÉ METODY posoudit aktuální stav vyšetřovaného jedince interpretace v závislosti na ostatních výsledcích tesových a dotazníkových metod Konference dopravní psychologie 10 / 24

11 Přístrojovými metodami měříme: rozhodovací procesy v podmínkách časové zátěže psychomotorické tempo odolnost vůči monotonii schopnost podávat výkon ve vymezeném čase výkonovou motivaci selektivní pozornost emoční stabilitu a odolnost v časově modelované zátěži schopnost adaptovat se na zátěž tohoto typu změnu ve výkonu při zvýšené mentální zátěži stupeň odolnosti vůči zátěži Konference dopravní psychologie 11 / 24

12 Periferní vnímání je méně ostré, hůře se zde rozlišují detaily a barvy, zvláště při snížené viditelnosti pomáhá orientaci v prostoru, upozorňuje na nebezpečné objekty, které se mají přesunout do centrálního vidění detekuje pohyb, uplatňuje se např. při odhadu rychlosti utlumeno stresem, při snížené viditelnosti, již při hladině 0,2 promile alkoholu, u seniorů a lidí citlivých na oslnění Konference dopravní psychologie 12 / 24

13 Periferní vnímání Řidiči s vyšší praxí dokážou přijmout více informací z periferie než řidiči začátečníci. Psychologická metoda měření PV sleduje rozdělení pozornosti a zpracování informací přicházejícího z celého zorného pole. Tedy, zda-li zvýšeným příjmem informací v centrálním poli nedochází k výraznému podceňování objektů z periferie. Konference dopravní psychologie 13 / 24

14 Získáme-li shodné nebo analogické informace jak z metod dotazníkových tak i výkonových v zátěži a z pozorování i diagnostického rozhovoru, můžeme si být svým závěrem jisti. Jestliže ke shodě nedochází, je třeba lépe hledat v anamnéze a prohlubovat klinické interview a případně volit projektivní techniky k možnosti číst z hlubších vrstev osobnosti Konference dopravní psychologie 14 / 24

15 PROJEKTIVNÍ TECHNIKY Na projektivní techniku jsou často kladeny požadavky, které nemůže splnit proto, že byla zkonstruována pro jiné účely upozorňuje na otázku, kterou jsme si opomněli položit než aby dávala odpověď, kterou očekáváme Konference dopravní psychologie 15 / 24

16 Rozhovor Výkonové testy NQ S, TOPP, DCS, TKP, DT, AKP, WMT, TIP, kostky, OTIS, VIT, VKI, periferní vidění Osobnostní testy a dotazníky Sparo, OD 1, Zulliger, NEO, TVP, N 70, dotazník řidiče Konference dopravní psychologie 16 / 24

17 1.1. – 30.9. 2012 bylo vyšetřeno 1604 řidičů (MO) Vojáci z povolání (periodické vyšetření řidičů) Uchazeči o vstup do Armády ČR (způsobilý jako VZP) Aktivní zálohy Občanští zaměstnanci (periodické vyšetření řidičů) Konference dopravní psychologie 17 / 24

18 ZÁVĚR VYŠETŘENÍ u 1604 vyšetřených: 288 (18%) se závěrem UQ 1226 (76,4%) řidičů se závěrem QL 2 90 (5,6%) řidičů se závěrem QL 1 Konference dopravní psychologie 18 / 24

19 Z celkového počtu 90 řidičů QL 1 87 uchazečů o vojáka z povolání 2x aktivní záloha 1x občanský zaměstnanec – řidič 6 (6,6%) uchazečů bez řidičského oprávnění 13 (14,4%) řidičů s praxí do 1000 km 41 (45,5%) řidičů s praxí do 20 000 km 16 (18%) řidičů s praxí do 100 000 km 14 (15,5%) řidičů s praxí 100 000 km a více Konference dopravní psychologie 19 / 24

20 Konference dopravní psychologie 20 / 24

21 Hlavní důvody pro (pouze) QL 1: důvodpočetprocenta výkon4752,2 intelekt44,4 výkon + intelekt1112,2 potřebují max. QL 133,3 osobnost1213,4 osobnost + výkon910 řidičský dotazník44,4 CELKEM90100%

22 Konference dopravní psychologie 22 / 24

23 Konference dopravní psychologie 23 / 24

24 Konference dopravní psychologie 24 / 24 Děkujeme za pozornost a hlavně ……. jezděte opatrně


Stáhnout ppt "Konference dopravní psychologie 1 / 24 Posuzování psychologických aspektů v procesu výběru na pozici - řidič specialista v AČR Mgr. Vochozková Lucie Ústřední."

Podobné prezentace


Reklamy Google