Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a."— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Finanční gramotnost 5 – volné finance Tematický okruh : Člověk jako občan Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: červen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA028 Soubor : 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA028 Anotace: Základní informace o investování tzv. volných peněz, o formách úspor.

2 Finanční gramotnost-volné finance Volné finance, fyzická investice, investice finanční, úrok, likvidita, bankovní účty, bankovní poplatky

3 Volné finance spotřeba - nákup věcí, které nepotřebujeme, ale chceme je, je jednorázová úspory - jsou pro ekonomiku zásadní, představují kapitál (volné finanční prostředky), které můžeme použít v budoucnosti, vytváří předpoklad k investicím, jsou stěžejní jako způsob „rezervy“ rezerva - finanční prostředky tzv. na horší časy, je stěžejní pro domácnosti jako způsob vytvoření rezervy

4 Fyzické investice V případě, že nepoužijeme volné prostředky na spotřebu, volíme mezi dvěma formami úspor: fyzická investice – např. koupě nemovitosti, uměleckých děl, zlata a jiných kovů, starožitností, mincí atd. Fyzické investice většinou v čase neztrácejí svou hodnotu, naopak jejich cena na trhu stoupá.

5 Investice finanční Druhou možností úspor jsou tzv. investice finanční: do různých fondů termínovaných účtů spořících produktů cenných papírů apod.

6 Úrok, likvidita při rozhodování o finančních investicích zvažuje investor úrok a likviditu úrok - je procentní výnos z vložené investice likvidita - je rychlost proměny investice na hotové peníze. Je-li likvidita vysoká, peníze jsou téměř bez omezení k dispozici, má-li finanční produkt nízkou likviditu, je přeměna na peníze obtížná. je třeba brát v úvahu výši inflace znehodnocující peníze a daň z příjmu uvalenou na výnosy z investice

7 Bankovní účty Nejběžnější formou ukládání volných peněz jsou bankovní účty: běžný účet - krátkodobé uložení peněz s minimálním úrokem, jejich majitel s nimi může kdykoliv nakládat podle libosti spořící účty - nabízejí vyšší úrok, ale peníze není možné vybrat kdykoliv, vklad probíhá jednorázově nebo v pravidelných platbách termínovaný účet – z hlediska úroků je nejvýnosnější, ale manipulace s penězi je nejobtížnější, vklad je jednorázový a výběr je možný jen ve stanovenou dobu Vklady na bankovních účtech jsou v ČR ze zákona pojištěny.

8 Bankovní poplatky při volbě banky a typu účtu je nutné počítat s bankovními poplatky jedná se o poplatky - např. vedení účtu, vklad a výběr v hotovosti na přepážce, výběr z bankomatu, vydání a použití platební karty, internetové nebo telefonické bankovnictví

9 Úkoly: 1.Vyhledejte podrobnosti týkající se ochrany drobných střadatelů v ČR ze zákona od roku 2008 v souvislosti s pojištěním vkladů u bank. 2.Vyhledejte podrobnosti týkající se ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek, která je pořádána v ČR od roku 2005. 3.Jaká rizika a jaké výhody přináší propojení bankovního světa přes internet?

10 Literatura, citace: DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN 978- 80-7358-122-0 HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. ISBN 978-807-3581-633. KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3., upr. vyd. Praha: Eduko, 2012, 179 s. ISBN 978-80- 87204-65-8. ZUBÍKOVÁ, Zdeňka a Renáta DRÁBOVÁ. Společenské vědy v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 188 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-906


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a."

Podobné prezentace


Reklamy Google