Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Michail Alexandrovič Šolochov. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Michail Alexandrovič Šolochov. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail."— Transkript prezentace:

1 Michail Alexandrovič Šolochov

2 NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail Alexandrovič Šolochov TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

3 Anotace Materiál slouží k výuce o spisovateli M. A. Šolochovovi a práci s jeho texty. K odkrytí správných odpovědí k textu jsou použity animace počátku (vklínit) Materiál je doplněn o hypertextový odkaz na video ukázku z Tichého Donu Prezentace je doprovázena studentským referátem na základě četby knihy Osud člověka

4 Život 1905 – 1984 Pocházel z kraje na Donu, jemuž věnoval značnou část své tvorby (občanská válka atd.) 1922 odešel do Moskvy Vstoupil do Komunistické strany, byl členem vedení Svazu sovětských spisovatelů Byl také poslancem 1960 mu byla udělena Leninova cena 1965 získal Nobelovu cenu za celoživotní dílo Obr. 1 Zajímavosti: -Už od r. 1926 se stěhuje do vesnice Vjošenskaja na Donu, kde prožije zbytek života - za 2. sv. v. byl válečným dopisovatelem novin Pravda Zajímavosti: -Už od r. 1926 se stěhuje do vesnice Vjošenskaja na Donu, kde prožije zbytek života - za 2. sv. v. byl válečným dopisovatelem novin Pravda

5 Dílo Jeho prvotinami byly drsně realistické až naturalistické povídky z období občanské války na Donu: ◦ Donské povídky ◦ Azurová step Proslavil se 4dílným románem Tichý Don: ◦ Život donských kozáků během 1912 – 1922 ◦ Hl. hrdina = Grigorij Melechov – váhá mezi kozáckými tradicemi a touhou po revoluci ◦ Tragédie člověka, na něhož doléhají dějiny Obr. 2 - Román Tichý Don ceněn díky šíři záběru, vystihnutí psychologie davu - střet názoru bílých a rudých - Román Tichý Don ceněn díky šíři záběru, vystihnutí psychologie davu - střet názoru bílých a rudých Video

6 Ukázka Tichý Don Sto sáhů od říčky Grigorij dohonil šedého koně, cválajícího dlouhými skoky a vyrovnávaje se s ním, vykřikl: „Sehni se Ksjušo! Sehni se níž!" Axiňja přitahovala uzdu a naklánějíc se dozadu, klesala na stranu, Grigorij ji musel podepřít, aby se nezřítila s koně. „Jsi raněna? Kam tě zasáhli?! Mluv přece...!"chraptivě vykřikl Grigorij. Mlčela a stále s větší tíhou naléhala na jeho rámě. Grigorij ji zády tiskl k sobě a lapaje po dechu šeptal: „Propánaboha! Aspoň slůvko! Co je s tebou?" Ani slůvko ani sten však neuslyšel z úst mlčící Axiňji. Dvě versty za vsí Frigorii prudce odbočil z cesty, zajel ke strži, seskočil s koně, vzal Axiňju do náruče a opatrně ji položil na zem. Svlékl jí teplou kazajku, roztrhl na prsou lehkou kartounovou blůzku a košili, nahmatal ránu. Střela zasáhla Axiňju do levé lopatky, rozdrtila kost, šikmo prolétla hrudníkem a vyšla pod pravou klíční kostí. Zkrvavenýma, třesoucíma se rukama vytáhl Grigorij z torny u sedla svou čistou košili s obvazem. Nadzdvihl Axiňju, opřel jí záda o své koleno a začal obvazovat ránu, marně se pokoušeje zastavit tryskající krev na prsou. Útržky košile a obvaz rychle černaly a promokaly. Krev vytékala i z Axiňjiných otevřených úst, klokotala a bublala jí v hrdle. A najednou si Grigorij, ztuhlý zděšením, uvědomil, že je všemu konec, že to nejstrašnější, co ho mohlo potkat v životě, se již stalo...

7 Otázky 1. Popište situaci z ukázky. ◦ Grigorij se svou milenkou narazili na hlídku, které se pokusili ujet, ona je ale střelena a nepřežije 2. Charakteristika hl. postavy z ukázky. ◦ Zoufale se snaží zachránit Axiňju, nemůže uvěřit, že je mrtvá, do poslední chvíle ošetřuje její zranění, má strach 3. Jazykové a stylotvorné prostředky: ◦ Spisovný jazyk, přímá řeč, větné ekvivalenty, zvolací věty, apoziopeze, kumulace sloves (černaly a promokaly, klokotala a bublala, atd.)

8 Osud člověka Novela 1957 Vystavěno jako rozhovor autora s hl. hrdinou – bývalý voják a řidič Andrej Sokolov, který vypráví svůj životní příběh Nejprve šťastný domov a rodina, posléze povolán na frontu, upadl do německého zajetí, prošel si peklem ve fašistických táborech Šťastně přežije a po návratu zjišťuje, že jeho žena a dcery jsou mrtvé (bomba, nálety), snaží se setkat se svým synem, jenž je rovněž ve válce, ten bohužel padne při dobývání Berlína

9 Osud člověka Zůstává sám, zdrcen osudem, dokud nenajde chlapce Váňu, jenž přišel o rodinu, Andrej se ho ujme Prvky schematismu: bezvadnost ruského vojáka, odpor ke zrádcům komunismu, hrdina obyčejný dělník Na druhou stranu: závažné existenciální otázky Filmové zpracování – z roku 1959 Obr. 3 Citát: „Ne, nejen ve snu pláčou dospělí a z válečných let prošedivělí chlapi. Pláčou, i když bdí, a tehdy je nejdůležitější - obrátit se v pravé chvíli. Tehdy je nejdůležitější - neranit srdce dítěte, ať neuvidí, jak se po tvém líci kutálí horká, chlapská slza... " Citát: „Ne, nejen ve snu pláčou dospělí a z válečných let prošedivělí chlapi. Pláčou, i když bdí, a tehdy je nejdůležitější - obrátit se v pravé chvíli. Tehdy je nejdůležitější - neranit srdce dítěte, ať neuvidí, jak se po tvém líci kutálí horká, chlapská slza... "

10 Ukázka Byla to neklidná noc. Ven nás nepouštěli, na to nás velitel eskorty upozornil, hned když nás po dvou zaháněli do kostela. A jako naschvál musel z našich jeden tuze pobožný za svou potřebou. Držel se, držel, ale pak se rozbrečel: „Nemůžu poskvrnit chrám Páně! Jsem přece věřící, jsem křesťan! Co mám dělat, kluci?“ Ale znáš naše, to je cháska. Jedni se řehtají, druzí nadávají, třetí mu udělují všelijaké vtipné rady. Všechny nás rozveselil, ale celá ta šlamastika skončila tuze špatně, začal bouchat na dveře a prosit, aby ho pustili ven. No a vyprosil si - fašista ho pokropil ze samopalu přes celou šíři dveří, zastřelil toho pobožnůstkáře a ještě tři naše a jednoho těžce zranil, ten k ránu umřel.

11 Otázky 1. Popište situaci z ukázky. ◦ Zajetí, tragikomická situace, veselí je vystřídáno krutou realitou smrti 2. Doložte na textu, že se jedná o dialog hl. hrdiny s vypravěčem. ◦ Ale znáš naše, to je cháska. – 2. os. sg. 3. Jazykový rozbor ukázky. ◦ Spisovný jazyk (prvky hovorovosti: šlamastika, cháska), přímá řeč

12 Citace Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit. 26.3.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sholokhov-1938.jpg Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. databazeknih.cz [online]. [cit. 26.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.databazeknih.cz/dalsi-vydani/tichy-don-ii-61986 ŠOLOCHOV, Michail Alexandrovič. Tichý Don [online]. [cit. 26.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.postreh.com/phprs/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009052601 Obr. 3: NEZNÁMÝ AUTOR. bookfan.eu [online]. [cit. 26.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.bookfan.eu/kniha/89399/Osud- clovekahttp://www.bookfan.eu/kniha/89399/Osud-cloveka ŠOLOCHOV, Michail Alexandrovič. Osud člověka [online]. [cit. 26.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.postreh.com/phprs/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009052601


Stáhnout ppt "Michail Alexandrovič Šolochov. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail."

Podobné prezentace


Reklamy Google