Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího."— Transkript prezentace:

1 genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta ) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Pohlavní rozmnožování rostlin Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat rodozměnu výtrusných rostlin, osvojit si nové pojmy, popřípadě si je zopakovat. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2

3  Mechorosty – mechy, hlevíky, játrovky  Kapraďorosty – prutovky, plavuně, přesličky, kapradiny

4  1. Výtrus neboli spora je na rozdíl od semene jednobuněčný útvar.  2. Výtrus je haploidní buňka (obsahuje pouze jednu sadu chromozómů). Semeno je oproti tomu diploidní (triploidní) útvar, viz semenné rostliny.  3. Výtrus vzniká meiotickým dělením, kdežto semeno splynutím pohlavních buněk.  4. Výtrus je součástí gametofytu, semeno je sporofytem.  5. Výtrus neobsahuje mnoho zásobních látek.

5  Haploidní – mající jednu sadu chromozómů (n): výtrusy, pohlavní buňky  Diploidní – mající 2 sady chromozómů (2n): semeno, tělní buňky člověka  Rodozměna (metageneze) – zvláštní životní cyklus výtrusných rostlin, hub a některých jednobuněčných organismů. Typické je střídání mnohobuněčných stádií gametofytu a sporofytu.  Gametofyt – haploidní generace při rodozměně (metagenezi)  Sporofyt – diploidní generace při rodozměně (metagenezi)  Pelatka (antheridium) – samčí pohlavní orgán výtrusných rostlin  Zárodečník (archegonium) – samičí pohlavní orgán výtrusných rostlin  Spermatozoid – bičíkatá samčí pohlavní buňka  Zygota – diploidní buňka vzniklá splynutím pohlavních buněk

6

7 1. Haploidní výtrus dopadá na zem 2. Klíčí v prvoklíček (n) 3. Z prvoklíčku vyrůstá mechová rostlinka (n) se samičími či samčími pohlavními orgány 4. Ze samčího pohlavního orgánu – pelatky - je kapkou vody přenesen spermatozoid do samičího zárodečníku, kde je vajíčko (n) 5. Obě haploidní buňky splývají v diploidní zygotu (začíná fáze sporofytu) děj označujeme jako oplodnění 6. Vyrůstá sporofytický štět s tobolkou 7. Uvnitř tobolky dochází k meióze (redukční dělení) a vznikají haploidní výtrusy (začíná fáze gametofytu) 8. Po vyschnutí výtrusů se tobolka otvírá a spory mohou zahájit nový cyklus

8 Foto:

9 1. Haploidní výtrus dopadá na zem 2. Klíčí v prokel (n), který nese samčí i samičí pohlavní orgány 3. Z pelatky je pomocí kapky vody přenesen spermatozoid na zárodečník, kde dochází k oplodnění. Vzniká zygota. Začíná fáze sporofytu (2n). 4. Z prokelu vyrůsta mladá rostlinka s úplnou sadou chromozómů 5. Rostlina se čím dál více diferencuje. U bylin vzniká oddenek, z něhož vychází kořeny a listy mající funkci vyživovací (trofofyly), rozmnožovací (sporofyly) nebo spojují obě funkce (trofosporofyly) – ty jsou nejčastější u kapradin. Listy jsou spirálovitě stočené (circinátní vernace). 6. Buďto na spodině listů (kapradiny) nebo ve speciálních koncových klasech ze sporofylů (přesličky, plavuně) vyrůstají výtrusnice. 7. Uvnitř výtrusnice dochází k meióze (redukční dělení) a vznikají haploidní výtrusy (začíná fáze gametofytu) 8. Po vyschnutí výtrusů se výtrusnice otvírá a spory mohou zahájit nový cyklus

10 1. Diploidní znamená: a) že má buňka jednu sadu chromozómů b) že má buňka dvě sady chromozómů c) že je buňka ve fázi sporofytu d) že je buňka ve fázi gametofytu 2. Spora je: a) zárodek b) pohlavní buňka c) výtrus

11 3. Při metagenezi u mechů vzniká sporofyt: a) splynutím haploidních výtrusů b) splynutím haploidních gamet c) splynutím diploidních gamet d) splynutím diploidních pohlavních buněk 4. Uvnitř výtrusnice probíhá: a) mitotické dělení a vznikají spory b) mitotické dělení a vznikají pohlavní buňky c) meiotické dělení a vznikají spory

12 5. List mající vyživovací funkci je: a) trofofyl b) sporofyl c) trofosporofyl 6. Tento test byl: a) velmi těžký b) brnkačka

13  Obr. 1: čmelák: Obr. 1: čmelák: Obr. 1: čmelák:  Obr.2: rašeliník: Obr.2: rašeliník: Obr.2: rašeliník: elin%C3%ADk_II.jpg elin%C3%ADk_II.jpg  Obr. 3: kapradina: Obr. 3: kapradina: Obr. 3: kapradina:  Obr. 4 a 5: životní cykly: Obr. 4 a 5: životní cykly: Obr. 4 a 5: životní cykly: text přeložen autorem prezentace text přeložen autorem prezentace  Obr. 6 -9: kapraďorosty: - otevřená galerie - list - list - kupky - kapraď samec - prokel - přeslička rolní


Stáhnout ppt "Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího."

Podobné prezentace


Reklamy Google