Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146."— Transkript prezentace:

1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. XI Identifikátor: VY_32_INOVACE_Sada XI _ Př, DUM č.8 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Název: Kapraďorosty Autor: Ing. Andrea Hojková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Andrea Hojková

2 Název: Kapraďorosty Autor: Ing. Andrea Hojková Stručná anotace: Prezentace je určená k výkladu učiva. Popisuje žákům stavbu, rozmnožování, význam a výskyt kapraďorostů. Dále seznamuje s významnými druhy plavuní, přesliček a kapradin. Metodické zhodnocení: Prezentace byla odpilotována v 7.C. Časová dotace materiálu je 1 vyučovací hodina a je vhodný i pro žáky s SVP. Formu zápisu lze v prezentaci vyznačit změnou řezu písma.

3 KAPRAĎOROSTY

4 OSNOVA  ÚVOD  PLAVUNĚ  PŘESLIČKY  KAPRADINY  VÝSKYT A VÝZNAM KAPRADIN  ZÁSTUPCI KAPRADIN

5 ÚVOD  PLAVUNĚ, PŘESLIČKY A KAPRADINY JSOU VÝTRUSNÉ ROSTLINY S PRAVÝM VODIVÝM PLETIVEM  MAJÍ PODOBNÝ ŽIVOTNÍ CYKLUS: - ROSTLINA --- VÝTRUS (VE VLHKU VYKLÍČÍ)--- PROKEL (2,5 CM, VLÁKNITÝ, LUPENITĚ SRDČITÝ)- --POHLAVNÍ ORGÁNY ( PELATKY, ZÁRODEČNÍKY ) S POHLAVNÍMI BUŇKAMI--- OPLOZENÉ VAJÍČKO---ROSTLINA  LOŽISKA ČERNÉHO UHLÍ – PLAVUNĚ A PŘESLIČKY

6 PLAVUNĚ  NEJVĚTŠÍ ROZVOJ DOSÁHLY V PRVOHORÁCH TZV. STROMOVITÉ PLAVUNĚ  SOUČASNÍ ZÁSTUPCI – DROBNÉ BYLINY S VIDLIČNATĚ VĚTVENÝM PLAZIVÝM STONKEM A ŠUPINATÝMI LISTY – 2 TYPY LISTŮ – ZELENÉ (FOTOSYNTÉZA) A ŽLUTOHNĚDÉ (VÝTRUSNICE S VÝTRUSY)  NEJBĚŽNĚJŠÍ DRUHY – PLAVUŇ VIDLAČKA - PLAVUŇ PUČIVÁ

7 PŘESLIČKY  VYTRVALÉ BYLINY  DUTÝ RÝHOVANÝ A ČLÁNKOVANÝ STONEK – V BUNĚČNÝCH STĚNÁCH STONKU JE KŘEMÍK – DRSNOST PŘESLIČEK  STONEK JE UKONČEN VÝTRUSNICOVÝM KLASEM (DROBNÉ ŠUPINOVITÉ VÝTRUSNÉ LISTY)  V PŘESLENECH VYRŮSTAJÍ POSTRANNÍ STONKY

8  2 TYPY LODYH: 1) JARNÍ – HNĚDÁ, NESE VÝTRUSNICOVÝ KLAS, KTERÝ PO DOZRÁNÍ VÝTRUSŮ ZASCHNE 2) LETNÍ – ZELENÁ, HROMADÍ ZÁSOBNÍ LÁTKY  2 TYPY LODYH – PŘESLIČKA ROLNÍ, OBROVSKÁ  1 TYP LODYH – PŘESLIČKA LESNÍ, LUČNÍ – VÝTRUSNICOVÝ KLAS NA KONCI ZELENÉ LODYHY

9 KAPRADINY  VÝVOJOVĚ NEJDOKONALEJŠÍ SKUPINA VÝTRUSNÝCH ROSTLIN  VÝSKYT - MIMO POUŠTÍ A POLOPOUŠTÍ – VYTRVALÉ STÍNOBYTNÉ BYLINY  V ZEMI ODDENEK (PODZEMNÍ STONEK) S KOŘENY – UPEVNĚNÍ ROSTLINY A PŘÍJEM ŽIVIN  NAD ZEMÍ V TRSU VĚJÍŘOVITÉ LISTY (STOČNÉ Z JARA)

10  VODIVÁ PLETIVA – CÉVNÍ SVAZKY – NEDOSTATEČNĚ VYVINUTÁ 1) ČÁST DŘEVNÍ (MRTVÉ BUŇKY TZV. CÉVICE ) - VEDE VODU A ŽIVINY Z KOŘENE DO LISTŮ 2) ČÁST LÝKOVÁ (ŽIVÉ BUŇKY TZV. SÍTKOVICE ) - VEDOU PRODUKTY FOTOSYNTÉZY OPAČNĚ

11 VÝSKYT A VÝZNAM KAPRADIN  VÝSKYT - MIMO POUŠTÍ A POLOPOUŠTÍ – VYTRVALÉ STÍNOBYTNÉ BYLINY  STINNÁ A VLHKÁ MÍSTA  NA ZEMI- KAPRAĎ SAMEC, PAPRATKA SAMIČÍ  SKÁLY, ZDI – SLEZINÍK  KMENY – OSLADIČ OBECNÝ  TROPY - PAROŽNATKA

12  DEKORACE  URČOVÁNÍ STÁŘÍ ROSTLIN (HORNIN)

13

14 POUŽITÁ LITERATURA  ČABRADOVÁ, V. Přírodopis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Nakladatelství Fraus, ISBN s  DOBRORUKA J., L. a kol. Přírodopis II pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Scientia, ISBN s  Obrázky poskytl Microsoft


Stáhnout ppt "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146."

Podobné prezentace


Reklamy Google