Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné osobnosti fyziky 4 AutorMgr. Petr Lintner Tematická oblastSeminář z fyziky Tematický okruhDějiny fyziky Ročník3 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Významné osobnosti fyziky 4

3 Charles-Augustin de Coulomb (1736 – 1806) [1] francouzský fyzik a inženýr zakladatel elektrostatiky na začátku kariéry pracoval jako specialista na vojenské stavby zabýval se torzní deformací a navrhl torzní váhy pomocí torzních vah objevil vztah pro silové působení elektrických nábojů (Coulombův zákon)

4 Alessandro Volta (1745 – 1827) [2] italský fyzik r sestrojil první zdroj elektrického proudu, který pojmenoval galvanický článek zdokonalil kondenzátor zkonstruoval elektrometr (předchůdce voltmetru) vyslovil hypotézu o souvislosti elektřiny a magnetismu

5 Thomas Young (1773 – 1829) [3] anglický fyzik, lékař a egyptolog pomocí pokusu se dvěma štěrbinami experimentálně dokázal, že světlo je vlnění vysvětlil akomodaci oka změnou zakřivení oční čočky vyslovil domněnku, že barevné vidění je zprostředkováno třemi druhy receptorů které vnímají červenou, zelenou a modrou barvu (experimentálně dokázáno až po 150 letech)

6 Augustin-Jean Fresnel (1788 – 1827) [4] francouzský fyzik dokázal, že světlo je příčné vlnění vypracoval vlnovou teorii světla vynalezl plochou čočku (Fresnelova čočka)

7 André-Marie Ampère (1775 – 1836) [5] francouzský matematik a fyzik zakladatel elektrodynamiky zjistil, že v okolí vodiče s proudem vzniká magnetické pole objevil vztah mezi směrem proudu ve vodiči a magnetických siločar v jeho okolí (Ampérovo pravidlo pravé ruky) popsal silové působení mezi dvěma vodiči s proudem vynalezl galvanometr a komutátor

8 Michael Faraday (1791 – 1867) [6] anglický fyzik a chemik objevil, že rotací magnetu lze vyrobit elektřinu objevil elektromagnetickou indukci zformuloval zákony pro elektrolýzu objevil polarizaci dielektrika a definoval relativní permitivitu položil základy teorie elektromagnetického pole objevil magnetické stáčení polarizační roviny (Faradayův efekt)

9 James Clerk Maxwell (1831 – 1879) [7] skotský fyzik zformuloval dynamickou teorii elektromagnetického pole (Maxwellovy rovnice) teoreticky odvodil existenci elektromagnetických vln vypočítal velmi přesně rychlost světla odvodil zákon rozdělení rychlostí molekul plynu vysvětlil, proč Měsíc nemůže mít svou vlastní atmosféru položil fyzikální základy barevné fotografie

10 Gustav Robert Kirchhoff (1824 – 1887) [8] německý fyzik formuloval dva zákony pro stacionární elektrické proudy (Kirchhoffovy zákony) studoval emisní a absorpční spektra společně s Robertem Bunsenem rozvinuli metodu spektrální analýzy z Maxwellových rovnic dokázal platnost Huygensova principu definoval pojem černého tělesa a věnoval se popisu jeho tepelného záření

11 Heinrich Rudolf Hertz (1857 – 1894) [9] německý fyzik experimentálně dokázal existenci elektromagnetických vln a prokázal, že mají stejný charakter jako světlo objevil fotoelektrický jev objevil katodové záření

12 Nikola Tesla (1856 – 1943) [10] srbsko-americký inženýr a fyzik prosadil střídavý proud při přenosu elektrické energie na velké vzdálenosti a navrhl třífázovou soustavu vyvinul motory na střídavý proud vynalezl bezdrátovou komunikaci (několik let před Marconim) zabýval se také radary, robotikou, prvními počítači, balistikou, jadernou a teoretickou fyzikou

13 Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie. [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupný na Použité obrázky: [1] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [2] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [3] Adlard, H. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [4] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [5] Tardieu, A. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [6] Phillips, T. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [7] Stodart, G. J. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [8] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [9] Krewaldt, R. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [10] Sarony, N. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné."

Podobné prezentace


Reklamy Google