Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.2.R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.2.R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

2  Prezentace navazuje na učivo o poměru v matematice a na téma o mapách v zeměpise. Seznamuje žáky s měřítkem plánu a mapy.  Odkaz na webovou stránku využívá znalosti práce s mapami na internetu.  Po definici a řešeném příkladu následuje tabulka, kde se po kliknutí objevují správná řešení.  Na závěr je úloha z praxe, pro kterou je nutné mít připravené mapy( 5-10 map, mohou být turistické mapy i zeměpisné).

3 Měřítko plánu a mapy.

4  Měřítko mapy udává poměr zmenšení délky měřené na mapě k délce ve skutečnosti. Umožňuje tak vytvořit si přibližnou představu o podrobnosti mapy.  Typy měřítek: číselné  grafické Co je to měřítko.

5  Příklad grafického měřítka najdete např. zde:  &d=muni_4208_1&t=s &d=muni_4208_1&t=s Váš úkol: Zkuste mapu zmenšovat a zvětšovat. Sledujte měřítko. Grafické měřítko.

6  Číselné měřítko udává, kolikrát je délka změřená na mapě zmenšena. Udává se poměrem 1 : M, kde M je měřítkové číslo. Pokud vynásobíme délku na mapě měřítkovým číslem, získáváme délku ve skutečnosti. Pokud vynásobíme délku ve skutečnosti měřítkem, dostáváme délku na mapě.) Číselné měřítko.

7  Příklad číselného měřítka  1 :  znamená, že 1 cm na mapě je cm ve skutečnosti. Protože nás nejčastěji zajímá skutečná vzdálenost v kilometrech, stačí oddělit pět posledních nul a dostaneme vzdálenost v kilometrech.  1 cm na mapě je 15 km. Příklad číselného měřítka

8 Mapové měřítko 1 cm na mapě se rovná ve skutečnosti v terénu 1 km v terénu se rovná na mapě 1 : m8 cm 1 : m4 cm 1 : m2 cm 1 : m1,33 cm 1 : km1 cm 1 : km2 mm 1 : km1 mm Nejčastěji používaná měřítka:

9  Školní hřiště má rozměry 80m a 66m. Určete jeho rozměry na plánu v měřítku 1:500.  Řešení:  1cm na mapě odpovídá ve skutečnosti 500 cm= 5m  80 :5=16  66:5=13,2  Hřiště má na plánu rozměry 16cm a 13,2 cm. Příklady.

10  Doplňte tabulku: Příklady. příkladměřítkoSkutečný rozměr Rozměr na mapě 11: km6cm 21: km 10cm 31: km 10,4cm 41: km 8cm

11  Rozdělte se do skupin po 3 až 4.  Do každé skupiny dostanete přidělenou mapu.  Zjistěte měřítko mapy.  Vyberte na mapě 2 místa a zapište jejich názvy.  Změřte co nejpřesněji vzdálenost těchto míst v cm.  Vypočtěte jejich vzdálenost ve skutečnosti. Samostatná práce. Návod: Kolika km odpovídá 1 cm? Změřenou vzdálenost vynásobte tímto číslem v km

12  Měřítko mapy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ko_mapy   Sbírka úloh z matematiky. Praha: SPN, ISBN Citace:


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.2.R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google