Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy měna, valuty, devizy, kurzy nákup, prodej a střed; zhodnocení a znehodnocení měny, revalvace a devalvace měny Na základě získaných poznatků plní úkoly 1-3 zadané na snímcích 6-8. Snímek 7 obsahuje i správné řešení Cílem je pochopení principu směny národních měn, kompetence ke správnému rozhodnutí při nákupu, prodeji či vedení účtu v cizích měnách a získání vědomostí o možnostech centrální banky ovlivňovat zhodnocení či znehodnocení měny, popřípadě provádět devalvaci či revalvaci měny kvůli inflaci či hospodářskému růstu Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

3 Základní pojmy Měna Měna Valuty Valuty Devizy Devizy Kurz nákup, prodej, střed Kurz nákup, prodej, střed Kurzovní lístek Kurzovní lístek Zhodnocení a znehodnocení měny Zhodnocení a znehodnocení měny Revalvace a devalvace měny Revalvace a devalvace měny

4 Měna, valuty a devizy Měna Soustava bankovek a mincí používaných na území státu. Valuty Cizí měny v hotovosti Devizy Cizí měny v bezhotovostní formě (na účtu v bance) Valuty a devizy můžeme získat výměnou za české koruny. Poměr, za který je můžeme vyměnit, se nazývá kurz.

5 Kurzovní lístek obchodní banky Kurzovní lístek nalezneme v každé bance či směnárně, nebo na internetu. Kurzovní lístek nalezneme v každé bance či směnárně, nebo na internetu. Rozlišuje se kurz pro valuty, devizy a kurz „střed“. Rozlišuje se kurz pro valuty, devizy a kurz „střed“. Kurz „nákup“ označuje poměr, za který banka nakupuje cizí měnu. Kurz „prodej“ označuje poměr, za který banka prodává cizí měnu. Kurz nákup je vždy nižší, než kurz prodej (rozdíl je zdrojem zisku banky). Kurz „střed“ – určen pro zúčtování některých plateb (platební karty), stanoven výší směnného kurzu ČNB.

6 Kurzovní lístky komerčních bank Úkol č. 1 : Na výše uvedených stránkách porovnejte kurzovní lístky jednotlivých komerčních bank a rozhodněte: 1.U které z bank byste nejvýhodněji nakoupili 1000,- EUR v hotovosti a kolik byste za tuto transakci zaplatili českých korun. 2.U které z bank byste nejvýhodněji uložili na účet 1000,- EUR a kolika českým korunám by tato částka byla ekvivalentem. 3.U které z bank byste nejvýhodněji vyměnili svých 1000,- EUR v hotovosti za české koruny a kolik českých korun byste za tuto částku obdrželi.

7 Kurzovní lístky II Směnit měnu lze kromě komerčních bank i ve směnárnách (ne však mince) Směnit měnu lze kromě komerčních bank i ve směnárnách (ne však mince) Směnárny i banky si často za tuto transakci účtují poplatky vyjádřené procentem z celkové částky Směnárny i banky si často za tuto transakci účtují poplatky vyjádřené procentem z celkové částky Úkol č. 2 Vypočítejte, kde bude výhodnější nakoupit a kde prodat 700 USD, jestliže: Vypočítejte, kde bude výhodnější nakoupit a kde prodat 700 USD, jestliže: Banka 1: kurz prodej 16,88, nákup 16,10; poplatky 2% Banka 2: kurz prodej 16,52, nákup 15,71; poplatky 2,5% Řešení: nákup valut je výhodnější u banky 2; prodej u banky 1

8 Kurzovní lístek ČNB I ČNB vydává kurzovní lístek, i když za jiným účelem I ČNB vydává kurzovní lístek, i když za jiným účelem Používají ho firmy pro účetnictví, celníci či ČSÚ Používají ho firmy pro účetnictví, celníci či ČSÚ Obsahuje jen jeden, tzv. směnný (úřední) kurz Obsahuje jen jeden, tzv. směnný (úřední) kurz Ten je základem pro stanovení kurzů měn komerčních bank Ten je základem pro stanovení kurzů měn komerčních bank Úkol č. 3 : Prostudujte na níže uvedených webových stránkách kurzovní lístek ČNB a komerčních bank a rozhodněte, zda je kurz „střed“ komerčních bank stejný, jako u ČNB. Pokud tomu tak není, zdůvodněte proč.

9 Pohyby kurzů měn Velikost kurzu v tržní ekonomice je dána poptávkou a nabídkou po národních měnách na finančním trhu Velikost kurzu v tržní ekonomice je dána poptávkou a nabídkou po národních měnách na finančním trhu Centrální banka ovlivňuje tyto veličiny nákupem či prodejem národní měny či měn jiných států Centrální banka ovlivňuje tyto veličiny nákupem či prodejem národní měny či měn jiných států Pokles kurzu znamená znehodnocení měny Pokles kurzu znamená znehodnocení měny Zvýšení kurzu znamená zhodnocení měny Zvýšení kurzu znamená zhodnocení měny „umělé“ (centrální bankou dané) zhodnocení nazýváme revalvací „umělé“ (centrální bankou dané) zhodnocení nazýváme revalvací „umělé“ (centrální bankou dané) znehodnocení nazýváme devalvací „umělé“ (centrální bankou dané) znehodnocení nazýváme devalvací Centrální banka používá tento nástroj k ovlivnění inflace a hospodářského růstu Centrální banka používá tento nástroj k ovlivnění inflace a hospodářského růstu

10 Závěr Měna daného státu se směňuje za měnu jiného státu v poměru, který nazýváme kurz měny Měna daného státu se směňuje za měnu jiného státu v poměru, který nazýváme kurz měny Rozlišujeme valuty a devizy Rozlišujeme valuty a devizy Rozlišujeme kurzy nákupu a prodeje (vždy z pohledu banky!) Rozlišujeme kurzy nákupu a prodeje (vždy z pohledu banky!) Kurz střed je směnný kurz centrální banky Kurz střed je směnný kurz centrální banky Velikost kurzu dána poptávkou a nabídkou národní měny na trhu Velikost kurzu dána poptávkou a nabídkou národní měny na trhu Pohyby kurzu – zhodnocení a znehodnocení měny Pohyby kurzu – zhodnocení a znehodnocení měny Umělé ovlivnění kurzu – devalvace a revalvace Umělé ovlivnění kurzu – devalvace a revalvace

11 Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN , str. 39 – 42. Archiv autora Snímek č. 6 a 8 : Autor neznámý. Kurzovní lístek – kurzovní lístky všech bank [on line]. [cit ]. Dostupný na men/kurzovni-listek/


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO."

Podobné prezentace


Reklamy Google