Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMDrahomír Havlíček Název DUMRomeo, Julie a tma Kód DUMVY_32_INOVACE_ 5.3.5 Datum vytvoření 3. 6. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Literatura po roce 1945 Výstup ŠVP Žák interpretuje vybraná literární díla. Anotace DUMPrezentace určená k interpretaci díla Romeo, Julie a tma. Obsahuje základní informace o díle a jeho autorovi. Metodický popisPrezentace určená k výkladu v hodině. Vhodná i pro samostatnou přípravu žáků ke státní maturitní zkoušce. HodnoceníPrezentace se osvědčila. Žáci na základě vlastní četby interpretovali dílo a zasadili ho do literárně-historického kontextu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Romeo, Julie a tma Jan Otčenášek

3 Okolnosti vzniku novela vydaná roku 1958 v nakladatelství Československý spisovatel novodobá variace na shakespearovskou tragédii (milencům brání v naplnění lásky rozdíl rasový, doba) baladický příběh z 2. světové války symbolický název – tma = období stanného práva po heydrichiádě

4 Kompozice díla motto: citát z Shakespearova Romea a Julie prolog: představení hlavního hrdiny Pavla 13 číslovaných kapitol koncipováno jako psychologická analýza hlavních hrdinů o psychologii postav se dozvídáme díky vnitřním monologům koncepce nedodržována důsledně – místy objektivní vypravěčský realismus příběh vystavěn na kontrastu mladické lásky a období 2. světové války

5 Prostor a čas díla příběh se odehrává v Praze, zřejmě poblíž místa, kde se ukrývají atentátníci heydrichiády místo většinou omezeno na pokojík, ve kterém se Ester ukrývá čas: Ester a Pavel se potkávají den před atentátem na R. Heydricha, Ester umírá na počátku útoku na ukryté parašutisty

6 Postavy schematicky rozvržené v duchu dobové ideové normy:  kolaborantství - Rejsek  opatrné jednání starších – Pavlův otec  odpor k fašismu – tovaryš Čepek  náboženské cítění jako útěk ze životní reality – Pavlova matka

7 Přijetí novely úspěšně pronikla do zahraničí (fr., it., něm., jap. atd.) nacházeny tematické paralely se světovými díly (Petr a Lucie, Deník Anny Frankové, Náměstí svaté Alžběty) řazena do tzv. druhé vlny české válečné prózy prózy opřené o osobní autorský prožitek doby

8 Adaptace knihy r. 1959 Jiří Weiss natočil černobílý film Romeo, Julie a tma r. 1997 Karel Smyczek natočil televizní inscenaci Romeo, Julie a tma

9 Heydrichiáda souhrnný název represí, které byly zavedeny nacisty na celém území Protektorátu Čechy a Morava během 2. sv. války po příchodu Reinharda Heydricha (zastupující říšský protektor) do Prahy 27. září 1941 – 19. ledna 1942 v užším slova smyslu (též tzv. druhá heydrichiáda) represe po smrti R. Heydricha (smrt 4. června 1942)

10 Jan Otčenášek (1924 – 1979) spisovatel a scenárista vystudoval obchodní akademii nedokončená vysokoškolská studia během 2. sv. války krátce totálně nasazen účastník ilegálního odboje během 2. sv. války (skupina Předvoj) od roku 1970 spisovatel z povolání od roku 1973 dramaturg Filmového studia Barrandov

11 Dílo společenský román o poúnorovém převratu Občan Brych ústřední postavou intelektuál usilující o zachování vlastní nezávislosti vydán v roce 1955 autorova snaha o dějově bohatou a zároveň psychologickou prózu snaha o nalezení řešení kladených otázek hlavního hrdiny (jak se zachovat a na čí stranu se dát)

12 Dílo román o válečných zážitcích generace totálně nasazených Kulhavý Orfeus vydán roku 1964 autobiografická výpověď (totálně nasazen ročník 1924), označován za generační román objevuje se i postava Pavla (z novely Romeo, Julie a tma), zde umírá místy až didaktické poselství a obhajoba počínání této generace po 2. sv. válce osobní zaujetí vede místy k patetičnosti

13 Dílo románové torzo Pokušení Katarina (vydáno až 1984) autobiografické prvky (nápadné časové shody, hlavní hrdina filmový režisér) próza životního bilancování vydáno 300 stran (konečné dílo mělo mít téměř 1000 stran) dílo má vazby k televiznímu seriálu Byl jednou jeden dům (1974)

14 Seznam použitých zdrojů: DOKOUPIL, Blahoslav a Miroslav ZELINSKÝ. Slovník české prózy 1945-1994. Vyd. 1. Ostrava: Sfinga, 1994, 490 p. ISBN 80-854-9184-2. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 1., dotisk. Editor Iveta Havlíčková. Brno: Didaktis, 2004, 176 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8583-9. PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. 1. vydání. Sokolov: O.K.Soft, 2011. OTČENÁŠEK, Jan. Romeo, Julie a tma. Vydání páté. Praha: Československý spisovatel, 1963.


Stáhnout ppt "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."

Podobné prezentace


Reklamy Google