Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie podvozku Klíčová slovaŘízení, řídící tyč, spojovací tyč, sbíhavost, odklon, seřízení PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Geometrie podvozku 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_284

2 Geometrie podvozku 2 Geometrie kol určuje, postavení kol k vozovce Proč je geometrie podvozku (kol) důležitá: jednoduše řečeno, aby se kola správně točila kontrolovat by se měla aspoň jednou za rok nebo vždy, když vozidlo projede velkou nerovností na vozovce a chová se jinak než před tím informaci o špatném postavení kol vždy sdělí nesprávně opotřebené pneumatiky má velký vliv na chování vozidla při jízdě (ovladatelnost, stabilita) má velký vliv na opotřebení dílů podvozku, zejména zavěšení kol má velký vliv na spotřebu paliva vozidla při jízdě, s nesprávně nastavenou geometrií kol, může spotřeba stoupnout až o 2,5% kontrola seřízení geometrie postavení kol, by se měla kontrolovat i při výměnách prvků řízení a podvozku

3 Geometrie podvozku 3 Jednotlivé prvky geometrie kol: 1.Sbíhavost / rozbíhavost kol – přední / zadní náprava 2.Odklon kola 3.Příklon rejdové osy (čepu) 4.Záklon a závlek rejdové osy (čepu) 5.Poloměr rejdu 6.Diferenční úhly 7.Souosost vozidla

4 Geometrie podvozku 4 Sbíhavost a rozbíhavost: Sbíhavost kol - je úhel mezi podélnou osou vozidla a střední rovinou kola do roviny vozovky. pokud je přední část kola přikloněna k podélné ose vozidla, je kolo sbíhavé pokud je přední část kola odkloněna od podélné osy vozidla, je kolo rozbíhavé vlivem sbíhavosti předních kol vznikají na kolech malé boční síly, které vyvolávají silové momenty vzhledem k rejdovým osám většina vozidel s předním i zadním náhonem jsou v postavení sbíhavosti kol některá vozidla se zadním náhonem mohou mít na přední nápravě nastavenou geometrii do mírné rozbíhavosti parametry pro seřízení stanovuje výrobce vozidla

5 Geometrie podvozku 5 Postavení kol přední nápravy

6 Geometrie podvozku 6 Odklon kola : je úhel kola ve vertikálním směru, pokud stojíme před nebo za vozem a horní část kola se naklání k podvozku jedná se o negativní odklon, v případě, že se odklání, jedná se o pozitivní odklon hodnota se udává ve stupních a úhlových minutách kola s kladným odklonem působí navzájem proti sobě a tím omezují tendenci ke kmitání řízení u přímé jízdy a vymezují vůli v ložiskách kol menší (-) odklon od osy kola zvyšuje opotřebení vnitřního okraje pneu, větší (+) odklon od osy naopak vnějšího okraje pneumatiky při průjezdu zatáčkou vzniká gyroskopický moment k ose rejdu, který působí na řízení, z toho důvodu, je konstrukce zavěšení kol navržena tak, aby se při pohybu kola odklon měnil co nejméně

7 Geometrie podvozku 7 Pozitivní odklonNegativní odklon Odvalování kola

8 Geometrie podvozku 8 Příklon rejdové osy: příklon rejdové osy způsobuje při natočení kol, že se karoserie zvedá/klesá při natočení kol musíme tyto síly překonat avšak při jízdě, při průjezdu zatáčkou a pustíme–li volant, budou se kola sami stáčet do přímého směru příklon rejdové osy pomáhá vracet kola do přímého směru

9 Geometrie podvozku 9 Záklon rejdové osy (čepu) a závlek kola: Závlek kola, je vzdálenost mezi průsečíky svislé osy kola s vozovkou a osy rejdového čepu s vozovkou při pohledu z boku je kladný v případě že, se průsečík osy rejdového čepu nachází před svislou osou z předchozího odstavce vyplývá, že je kolo vlečeno záklon rejdového čepu je v zásadě to samé, ale jedná se o úhel pozitivní závlek má snahu narovnávat kolo při jízdě rovně a tím udržovat původní směr náklon rejdové osy má velkou výhodu při průjezdu zatáčkou a)zatáčející vnější kolo získává negativní odklon b)vnitřní kolo pozitivní odklon Záklon rejdové osy (čepu) má velký význam pro nastavení kol vozidel.

10 Geometrie podvozku 10 U motocyklu je závlek kola nejdůležitějším prvkem geometrie spolu se souosostí kol.

11 Geometrie podvozku 11 Poloměr rejdu: řízená kola přední nápravy jsou upevněna na otočných čepech je vzdálenost mezi průsečíkem osy otočných čepů se zemí a osa středu kola pokud je průsečík osy rejdu před rovinou středu kola, je kladný, v opačném případě záporný z důvodu rovnováhy sil při jízdě se nastavuje záporný poloměr rejdu, který stabilizuje řízení

12 Geometrie podvozku 12 Diferenční úhly: platnost „Ackermannové podmínky“ a lichoběžníku řízení vnější kolo se natáčí méně než vnitřní kolo – opisují jinou dráhu tento prvek geometrie postavení kol je daný konstrukcí řízení, nelze seřizovat pouze výjimečně dle konstrukce

13 Geometrie podvozku 13 Souosost kol přední a zadní nápravy: osy náprav musí být vždy kolmé na podélnou osu vozidla osy kol v podélném směru nemusí vždy korespondovat, může být rozdílný rozchod kol na nápravách 90°

14 14 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s geometrií podvozku, který má vliv na stabilitu a ovladatelnost vozidel. Špatné postavení kol při jízdě, má negativní dopady na poškození některých dílů vozidla, zejména pneumatik. Geometrie podvozku musí být svými prvky, nedílnou součástí konstrukce vozidel. Cvičení: 1.Jaké jsou prvky geometrie postavení kol? 2.Který prvek geometrie umožňuje vracení kol do přímého směru? 3.Proč je důležitá souosost náprav? Děkuji za pozornost

15 15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů : http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/sbihavost.jpg http://www.autorubik.sk/wp-content/uploads/2013/04/odklon.jpg http://www.autoprofiteam.cz/podvozky/10/02.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/zavlek_a_zaklon_rejd_osy.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/polomer_rejdu.jpg http://marek.sk.sweb.cz/lokalizace/obrazek3_7.png


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie."

Podobné prezentace


Reklamy Google