Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Dějiny kultury a umění TÉMA: Barokní architektura DOPORUČENO PRO: 8. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: prosinec 2012 METODICKÝ LIST: seznámení žáků se základními údaji o kultuře původně sloužící jako nástroj protireformace, objasnění základních stavebních znaků barokní architektury, charakteristických rysů barokních staveb, prezentace konkrétních staveb evropského baroka. Součástí prezentace opakovací otázky a poznávání staveb. VY_ 32_ INOVACE_ D _ BAROKNÍ ARCHITEKTURA_VÝKLAD A OPAKOVÁNÍ_PPT

2 Barokní architektura

3 Barokní kultura – vznik a trvání  vznik koncem 16. století  trvá do 18. století

4 Název BAROKO  Pravděpodobně z portugalského slova barocco = perla nepravidelného tvaru barocco = perla nepravidelného tvaru

5 Baroko – místo vzniku Itálie

6 Šíření baroka Baroko našlo uplatnění v zemích s přetrvávajícím vlivem katolické církve. Baroko = nástroj protireformace

7 Země, do kterých se baroko šířilo ŠŠpanělsko PPortugalsko HHabsburská monarchie (i české země) JJižní Nizozemí (Belgie) Jako první umělecký sloh se baroko šířilo i mimo evropský kontinent: MMexiko, Brazílie (kolonie Špaň. a Portug.)

8 Charakteristické rysy baroka působit nacity člověka. Baroko se snažilo ve všech oblastech působit na city člověka.  ohromovalo velkolepostí a  ohromovalo velkolepostí a mohutností okázalostnádheru  stavělo na odiv okázalost a nádheru silné citové rozrušení okouzleníprovokovatvyvolávat údiv.  u prostého věřícího mělo barokní dílo vyvolat silné citové rozrušení a okouzlení, mělo provokovat a vyvolávat údiv.  nerozhodného věřícího mělo baroko nalákat zpět do lůna katolické víry.

9 Barokní architektura Staví se:  chrámy a kostely (katolická církev)  paláce ve městech zámky na venkově (šlechta)  měšťanské domy

10 Znaky barokní architektury Odklon od jednoduchosti a přesných pravidel renesance. křivka  základní stavební linie křivka  nepravidelný půdorys  nepravidelný půdorys staveb bohatě zdobeny sochami malbami  stavby bohatě zdobeny sochami a malbami zlata drahých stavebních kamenů mramoru  užití zlata a drahých stavebních kamenů např. mramoru  hra světel a stínů

11 Náměstí před chrámem sv. Petra ve Vatikánu autor: architekt a sochař Gian Lorenzo BERNINI

12

13 Horní Belveder ve Vídni Stavěný v letech za vlády císaře Karla VI. (otec Marie Terezie)

14 Benediktinský klášter Melk budovaný od roku 1702 Dolní Rakousko

15 Palác Petrodvorec u Petrohradu

16 sídlo ruských carů budované od doby vlády cara Petra I.

17 Katedrála sv. Pavla v Londýně

18 Opakovací otázky 1) Kdy a kde vzniklo baroko ? 2) Do jakých zemí se baroko šířilo ? 3) Jaké jsou základní znaky barokní architektury ? 4) Jaké stavby se v době baroka stavěly ? 5) Jaký byl základní náboženský úkol baroka ? 6) Uveď umělce a dílo barokní architektury:

19 Poznej následující architektonická díla a nezapomeň uvést místo, kde je můžeme spatřit

20 Metodický list Anotace: seznámení žáků se základními údaji o kultuře původně sloužící jako nástroj protireformace, objasnění základních stavebních znaků barokní architektury, charakteristických rysů barokních staveb, prezentace konkrétních staveb evropského baroka. Opakovací otázky, poznávání staveb. Cílová skupina: žáci 8. ročníku základní školy Klíčová slova: stavební prvky, znaky baroka, stavby v barokním slohu, Gian Lorenzo Bernini.

21 SEZNAM LITERATURY: Čapek, Vratislav a kolektiv: Dějepis, novověk I. díl, SPN Praha 1991 Mandelová, Helena a kolektiv: Novověk II., dějepisné atlasy pro víceletá gymnázia Kartografie Praha a.s., 2001 ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 1) Obraz chrámu svatého Petra ve Vatikánu, strany 2,11,12 _Basilica_di_S._Pietro_in_Vaticano_%281870s%29.jpg 2) Horní Belveder ve Vídni, palác ve dne– fotografie, strana13 GRYFFINDOR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3) Horní Belveder ve Vídni, palác v noci – fotografie, strana 13 UPPER_BELVEDERE_LCD-TONEEDIT2.JPG: MURDOCKCRC. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: toneedit2_NR.jpg 4) Benediktýnský klášter v Melku- fotografie, strana 14 DE:BENUTZER:ALTERVISTA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5) Palác Petrodvorec v Petrohradu – fotografie, strany 2, 15, 16, 19 COTTBUS. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6) Katedrála svatého Pavla v Londýně, strany 13, 24

22 AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání. na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211."

Podobné prezentace


Reklamy Google