Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování."— Transkript prezentace:

1 © 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování

2 7. Sportovní trénink 8 h. Základní pojmy Tělesná zátěž Reakce - superkompenzace Adaptace - kumulativní efekt Oblasti zátěže a výkonnosti Kondice - zdatnost a schopnosti Zdatnost a motorické schopnosti - oblasti, definice, faktory Cvičení dětí, žen a seniorů Motorické schopnosti a testy Technika - pohybové dovednosti Model motorického učení, závěry pro praxi

3 zatížení zotavení životospráva sportovní výkon genetika Základní pojmy kondice technika psychika taktika Sportovní trénink

4 Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny

5 Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon) Sekundová zátěž vyvolá superkompenzaci v minutách (např. sprint 20 s. po 20 minutách), minutová zátěž v hodinách (např. běh 15 min. po 12-ti hodinách) a hodinová zátěž ve dnech (např. běh 2 hod. po 4 až 5-ti dnech) SUPER kompenzace

6 ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Ukazatele hodnocení zátěže (podnětu): Druh * Síla * Doba trvání * Frekvence opakování

7 Nárazové Kondiční Výkonnostní Vrcholové Základní typy zatížení a účinku (KE) Bez EFEKTU Pravidelné EFEKT Velikost zatížení: * Doba trvání cvičení * Intenzita cvičení * Počet opakování * Interval a způsob odpočinku CHOUTKA,DOVALIL (1991)

8 Autonomní chráněné rezervy organizmu (až 30 %) Upraveno podle KAPRAS (1995) Oblasti zátěže a výkonnosti

9 European tests of physical fitness (1993) Výkonověorientovanázdatnost Performance related Fitness Kondice - zdatnost a výkonnost Zdravotněorientovanázdatnost Health related Fitness

10 Upraveno podle KOVÁŘ (2001) Motorické schopnosti - charakteristika

11 Upraveno podle MEINEL und SCHNABEL (1987) Model motorických schopnosti a sportovní výkon Sportovní výkon Motorické (tělesné) schopnosti Kondiční schopnosti Koordinační schopnosti Energetické procesy Řídící a regulační procesy Pohyblivost Rychlost kondiční i koordinační nároky se prolínají hybridní schopnost

12 Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990) Síla (S)-rychlost (R)-vytrvalost (V)-obratnost (O)-pohyblivost (P) a vzájemné propojení motorických schopností Motorické schopnosti - přehled

13 Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k překonání, vyrovnání odporu sil (vnějších i vnitřních) větších než 30 % maxima podle zadaného pohybového úkolu: přemístit, udržet tělo, jeho část, břemeno větší hmotnosti Silové schopnosti

14 Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k provedení změny polohy těla, její části nebo objektu v co nejkratším čase podle zadaného pohybového úkolu: přemístit tělo, část, objekt nejrychleji, nejvyšší frekvencí Rychlostní schopnosti

15 Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k udržení intenzity a efektivity pohybů (při odolávání únavě) co nejdéle dle zadaného pohybového úkolu: opakovaně, souvisle, přerušovaně proti stálému odporu Vytrvalostní schopnosti

16 Podle HARRE (1971), PFEIFER (1977) Vztah intenzity a délky trvání činnosti je dán časem (do 2 min., do 12 min. a déle) vzdáleností, počtem opakování za danou dobu nebo do odepření úkolu

17 systém organizmu k optimálnímu časo-prostorovému a dynamickému provedení pohybů (efekt, kreativita) dle zadaného pohybového úkolu: úsporně složité, vratké a rytmické pohyby v prostoru Koordinační schopnosti MEINEL und SCHNABEL (1987) Schopnost řízení Schopnost adaptace Schopnost učení Schopnost „souhry“ Schopnost rozlišovací Schopnost rovnovážná Schopnost orientační Schopnost rytmická Schopnost reakční Schopnost „úpravy“

18 systém organizmu (odvozený z vlastností pohybového aparátu) k vykonávání pohybů v náležitém rozsahu dle zadaného pohybového úkolu: v maximálním rozsahu, v ohebnosti a svalové pružnosti POHYBLIVOST ohebnost pružnost pružnost kloubní Schopnost pohyblivosti

19 Podle KUČERA (1996) Věk - 10 let % Každý rok má klesat o 10 % všestrannost 10 % a naopak může o 10 % stoupat speciální rozvoj Jak „cvičit“ s mládeží ?

20 „Pořadí“ rozvoje:KOORDINACEPOHYBLIVOSTRYCHLOSTVYTRVALOSTSÍLA Tréninkový efekt ( tzv. senzibilní období rozvoje)

21 Rozdíly somatické postava (menší cca o 12 cm) stavba těla (rozdílná - méně svalstva až o 10 kg, více tuku) fyziologické fyziologická kapacita (svalů, kardio - respirace, anaerobní i aerobní výkon ( cca o 15 % ) psycho-sociální sociální role jiná / zvláště od puberty (rozdílné sportovní zájmy, méně času na sport apod.) Upraveno podle: KUČERA aj. (1996) Jak „cvičit“ se ženami ? Podle STRAKOVÁ (1967), BARTŮŇEK (1976) Motorická výkonnost ženy v % výkonu muže

22 Pokles a úpadek motoriky Podle KUČERA (1996) Jak „cvičit“ ve stáří ? Zhoršené vnímání (zrak, sluch) Úbytek svaloviny Oslabení kostí, kloub ů Ztráta výkonnosti Značně nižší zátěž a rozsah pohybů Potíže koordinace při složitých pohybech nacvičit dovednosti nacvičit velmi pečlivě rozcvičit + důkladně se vždy rozcvičit (i „docvičit“) regenerovat + dostatečně dlouho regenerovat

23 Testy tělesné zdatnosti a výkonnosti MĚKOTA aj. UNIFIT-TEST (2005)

24 Motorické schopnosti a testy - sjezdové lyžování KEMMLER (1996) IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) Komplexní Komplexní schopnosti schopnostisjezdaře BEDŘICH IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) Člunkový běh Skok z místa Shyby / Výdrž 5ti-skok / 10ti-skok Obratnost Přeskoky lavičky Běh 50 m Skokový běh Cooper-test 800 (500) m TESTY:

25 Motorické schopnosti a testy – běžecké lyžování Komplexní Komplexní schopnosti schopnostiběžce ILAVSKÝ a kol., učební texty BD - SLČR (2005) všeobecné: Běžecký test Hod míčem 2 kg Skok z místa Hloubka předklonu Shyby / Výdrž Sed-leh 2 min Speciální: Běh v terénu Běh na dráze Výběhy do kopce Jízda soupaž na kolečkových lyžích POTMĚŠIL (1972) km (2 h) km (1 h) km (30 min) 50 sprint (2 min) aerobněanaerobnědisciplína způsob uvolňování energie (%) CHOVANEC a kol. (1983) TESTY:

26 Upraveno podle KOVÁŘ (2001) Technika - pohybové dovednosti

27 Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie zde příklad: Pohybové dovednosti - průběh osvojení

28

29

30 K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.


Stáhnout ppt "© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování."

Podobné prezentace


Reklamy Google