Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Česká agentura pro podporu obchodu: „Příležitosti pro české exportéry na španělském trhu a nabídka služeb CzechTrade” MPO, Praha 24/04/2008.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Česká agentura pro podporu obchodu: „Příležitosti pro české exportéry na španělském trhu a nabídka služeb CzechTrade” MPO, Praha 24/04/2008."— Transkript prezentace:

1 Česká agentura pro podporu obchodu: „Příležitosti pro české exportéry na španělském trhu a nabídka služeb CzechTrade” MPO, Praha 24/04/2008

2 2 2 Základní údaje  Počet obyvatel: 44 milionů  Rozloha: 505 tis. Km2  HDP 2007 (t.c.): 1050 mld. € (ČR 142 mld. €)  Růst real. HDP 2006/2007 (p.a): 3,8 % (ČR 6,6 %)  Skladba HDP: zemědělství a rybolov 2,6 %,  energetika 2,7 %, průmysl 13,5 %,  stavebnictví 10,8 %, služby 59,5 %.  Zaměstnanost podle odvětví:  zemědělství a rybolov 5,3 %,  průmysl a stavebnictví 29,7 %, služby 65 %.  Oficiální jazyky: Španělština, Katalánština,  Baskičtina,Galícijština.  Přední obory ekonomických aktivit: energetika,  stavebnictví, strojírenský průmysl, automobilový  průmysl, chemický průmysl, potravinářství.

3 3 3 Charakteristika ekonomického rozvoje Objem produkce v 2006 v t.c. (nárůst 2006/2005 v s.c.)  Energetika 26,7 mld. EUR (1,4 %)  Stavebnictví 106,3 mld. EUR (5 %)  Průmysl 132,4 mld. EUR (2,9 %)  Zemědělství 25 mld. EUR (2,4 %) Přední průmyslová odvětví  Strojírenství  Automobilový průmysl  Potravinářský průmysl  Biotechnologie Zdroj: INE 

4 4 4 Ekonomicky nejvýznamnější AO (HDP 2007) 1. Cataluña (Katalánsko) 2. Comunidad de Madrid (Madrid) 3. Andalucía (Andalusie) 4. Valencia (Valencie) 5. País Vasco (Baskicko) Následují (v pořadí podle ekonomické váhy): Castílla y León,Galícia, Islas Canarias, Castilla - La Mancha, Aragón, Les Illes Balears, Asturias, Extremadura, Murcia, Navarra, Cantabria, La Rioja, Ceuta y Melilla. Pořadí (HDP per capita): Madrid, Navarra, Baskicko, Katalánsko, Baleárské ostrovy, Rioja, Aragón,…, Murcie, Galície, Kastilie La Mancha, Andalusie, Extremadura. 

5 5 5 Katalánsko  Počet obyvatel: : 7,1 mil.  HDP (růst % p.a.) 184 mld. EUR (3,8 %)  Hlavní průmyslová odvětví:  Automobilový průmysl: výroba Seat, Nissan,  Irisbus (Iveco); vývojová centra: Volkswagen,  Nissan, Renault, Volvo, Subaru, Yamaha Motor.  Chemický průmysl: Dow Chemical, BASF, 3M.  Farmaceutický průmysl: Esteve, Almirall  Prodesfarma, Uriach, Ferrer.  Biotechnologie: technologické parky s participací  firem Amgen, Invitrogen, Innogenetics, Cytyc, Actelion.  Textilní průmysl: 50 % celkové výroby odvětví  Elektrotechnický průmysl  Potravinářský průmysl  Logistická centra: Barcelona, Lérida. 

6 6 6 Madrid Počet obyvatel: 6,1 mil.  HDP (růst % p.a.): 172 mld. EUR (4 %)  Hlavní průmyslová odvětví:  Letecký a kosmický průmysl: EADS,Airbus SP,  Eurcopter, Thales, Alcatel-Alenia Space.  Vývojová centra: Boeing R&T Europe, ESA, NASA.  Farmaceutický průmysl a výroba zdravotní techniky:  Výzkumná centra: Pfizer, Bristol Myers Squibb, Merck, Novartis, Roche,  Wyeth, Schwarz Pharma. Výrobní základny: Glaxo Smith Kline,Merck, Sharp  & Dohme, Sanofis-Aventis. Technologie pro alternativní zdroje energie:  Firmy: ABB Power Technology, Acciona Solar, BP Solar, Enertron, Foster  Wheeler, Gamesa, Isofotón. Výroba optických přístrojů Logistická a distribuční centra: UPS, DHL, Schenker, Kühne Nagel, TNT, NipponExpress, Salvesen, Geodis. 

7 7 7 Andalusie Počet obyvatel: 7,9 mil. HDP (růst % p.a.): 136 mld. EUR (3,9 %) Hlavní ekonomická odvětví: Turistický ruch Zemědělství (rostlinná výroba) a rybolov Potravinářství (konzervárenství) Letecký a kosmický průmysl (technologický park Aerópolis Sevilla, centrum technologického rozvoje Hélice) Lodní průmysl (rybářské lodě, jachty) Automobilový průmysl (Santana Motor S.A.) Telekomunikační technologie Genetické inženýrství Výroba a zpracování drahých kovů Stavební výroba 

8 8 8 Valencie  Počet obyvatel: 4,8 mil.  HDP (růst % p.a.): 95 mld. EUR (3,9 %)  Hlavní průmyslová odvětví:  Automobilový průmysl (Iveco, Seat, Renault Trucks, GM)  (asociace  Potravinářský průmysl  Keramický průmysl (průmyslová i bytová keramika)  Obuvnický průmysl (přes 55 % celkové výroby odvětví)  Textilní průmysl (20 % celkové textilní výroby)  Výroba nábytku  Výroba hraček  Filmový průmysl 

9 9 9 Baskicko  Počet obyvatel: 2,1 mil.  HDP (růst % p.a.): 60 mld. EUR (4,1 %)  Hlavní průmyslová odvětví:  Automobilový průmysl (Vitoria, Pamplona –  Seat, Daimler Benz, D.K.W )  Metalurgie (výroba oceli)  Strojírenství (výroba obráběcích strojů)  Výroba elektrospotřebičů (Bosch Siemens, Whirpool Int.)  Výroba dopravních prostředků (Bombardier, Alstom)  Petrochemický průmysl  Lodní průmysl (bagrovací lodě, lodě na dopravu metanu,  trajektové lodě, opravy nákladních lodí: Astander, Altair,  Zamakona, etc.) Oborová asociace: (* 5 % populace, 1,5 % rozlohy, 11 % průmyslové výroby Španělska) 

10 10 Podmínky pro rozvoj obchodu Dopravní infrastruktura  47 letišť (30 mezinárodních)  53 námořních přístavů  14 tis. km železničních tratí (do roku 2010 předpokládané dokončení výstavby 2200 km rychlotratí)  665 tis. km silnic ( km dálnic) 

11 11 Podmínky pro rozvoj obchodu Pracovní trh  Typy pracovních smluv: na dobu určitou (5 zákonem vymezených typů  smluv), na dobu neurčitou  Zkušební doba max. 2 měsíce, u vysokoškolských pracovních míst max.  6 měsíců  Pracovní týden: 40 h  Pracovní doba: začátek 8:30-9:30, konec 17:30-19:30  Dovolená: minimálně 30 kalendářních dní  Svátky: celostátní (10 dní), regionální, municipální.  Minimální plat: 8400 €/rok  Obvyklý roční plat: generální ředitel ( €), obchodní ředitel  ( €), výrobní ředitel ( €), sekretáriát ( €) 

12 12 Podmínky pro rozvoj obchodu Daňový systém Tři typy fiskálních poplatků: Impuestos (daně), Tasas, Contribuciones Especiales. Výběr na úrovni státu, autonomie a na úrovni místní samosprávy. Přímé daně: Impuesto sobre Sociedades (IS) 30 %, MSP zvýhodněná sazba, min. 25 % Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas (IRPF) progresivně 24–43 % Majetkové daně: Impuesto sobre el Patrimonio; Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones (IP a ISD) + Seguridad Social (důchodové + zdravotní pojištění). Všeobecný režim a speciální režim pro zemědělce, živnostníky, studenty,..). Zaměstnavatel 29,9 %, zaměstnanec 6,35 % z upraveného základu mzdy (max ,10 €) Nepřímé daně: Impuesto sobre el Valor Añadido (I.V.A.) 16 %, 7%, 5% Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales (ITP)

13 13 Makroekonomický pohled  8. největší ekonomika světa (5. v rámci EU), trh se 44 mil. spotřebitelů. V rámci velkých států EU nejdynamičtější ekonomika (HDP 3,6 % p.a.).  Brána do Středomoří (260 mil. spotřebitelů) a do Latinské Ameriky (560 mil. spotřebitelů).  Stabilní ekonomický vývoj s perspektivou růstu soukromých i veřejných investic (přebytky státního rozpočtu).  Otevřená ekonomika (55 % HDP prochází ZO).  9., resp. 8. místo v absorbci, resp. vývozu FDI (Španělsko je 2. největší investor v zemích Latinské Ameriky).  7. největší výrobce automobilů na světě (třetí v EU). Výsadní postavení ve výrobě technologií pro využití solární a větrné energie, v oblasti úpravy a odsolování vody a v oblasti výstavby dopravní infrastruktury.  Z pohledu České republiky 13. nejvýznamnější obchodní partner v exportu zboží a služeb. Vzájemná obchodní výměna 2,3 mld. EUR (vývoz ČR) a 1,6 mld. EUR (dovoz ČR).

14 14 Nejrozvinutější odvětví Obnovitelné zdroje energie: využití eolických zdrojů, fototermická a fotovoltaická zařízení, výroba, bioplynu a bioetanolu. Příklady firem z oboru: Gamesa Eólica (větrné turbíny), Abengoa Bioenergy (biopaliva), Iberdrola, ACS.. Vodohospodářství: technologie pro odsolování mořské vody používány od 70. let, některá města (např. Alicante) pokrývají více než 40 % spotřeby vody prostřednictvím desalinačních zařízení. Firmy z oboru: Befesa, Mtorres,.. Stavebnictví: dopravní stavitelství. Firmy z oboru: ACS, Acciona, FCC, Ferrovial, OHL, Sacyr. Strojírenství: stavební stroje, kovoobráběcí stroje, stroje na dělení materiálů, plnící a balící stroje a linky pro farmaceutický a potravinářský průmysl. Příklady firem: Danobat, Mespack, Comansa,.. Biotechnologie: Obor reprezentuje cca 500 firem fakturujících v souhrnu přes 20 mld. EUR ročně. Španělsko zaznamenává po Irsku nejdynamičtější růst tohoto oboru v EU. Obor zahrnuje farmacii, biogenetiku, biozemědělství,.. Potravinářský průmysl: 1. světový producent olivového oleje, největší rozloha vinic na světě. Významný vývozce zeleniny a subtropického ovoce. Turistický ruch: 2 nejoblíběnější turistická destinace na světě, moderní hotelová zařízení (více než 300 hotelů v nejvyšší kategorii *****), přes km pobřeží, přes 300 golfových hřišť (největší počet v rámci zemí EU), bohatý kulturní a společenský život.

15 15 Firemní sektor  Největší španělské firmy (rating AAA)  El Corte Inglés  Grupo Inditex  Telefónica  Repsol YPF  BBVA  Grupo Santander  La Caixa  Iberdrola  Endesa  Grupo Ferrovial  (* průzkum MERCO 2007,Universidad Complutense de Madrid)

16 16 Nejznámější španělské obchodní značky  Dopravní infrastruktura a energetika  Potraviny a nápoje  Móda a bydlení a volný čas  (* ICEX,

17 17 Obchodní jednání  Specifika:  Tradiční hodnoty  Katolická víra (80 % občanů věřící, dodržování svátků a tradic, rodina je klíčovou hodnotou.)  Velké sociální rozdíly  Syndrom bývalé koloniální mocnosti (zvláštní pýcha hrdost na svou historii skloubené s pocitem, že Španělsko v historii přišlo o svou superioritu a zchudlo. Vysoký počet AO s širokými kompetencemi je důsledkem faktu, že země neprošla sjednocením a vytvořením národního státu. Naopak jednotlivá království si udržela část svých výsad a současné provincie často kopírují hranice feudálních okrsků.  Sociální statut bývá okázale demonstrován, očekává se respekt ke starším a výše postaveným osobám. Tituly jsou méně důležité než postavení.  Středomořský temperament: Španělé jsou lidští, vnímaví, citliví. Potrpí si na kvalitu, módu, eleganci, vkus. Uctivé jednání se předpokládá za všech okolností. Důležitá je neverbální komunikace a fyzický kontakt (poplácání po ramenou). Vstupování do rozhovoru se nepovažuje za nezdvořilé. Skromnost a zdrženlivost jsou při jednání ceněny více než asertivita. U cizinců není vítana nadřazenost.  Práce a podnikání: Velká loajalita k firmě. Maximální efektivnost v rámci pracovní doby, zbylý čas věnován rodině a přátelům.

18 18 Obchodní jednání Doporučení:  Jasná stavba prodejních argumentů  Kompletní příprava podkladů před jednáním (ověření náležitostí povinných registrací, homologací, apod. před obchodním jednáním)  Pružná reakce na předané poptávky - zaslání kvalitně vypracované nabídky (způsob balení, dodací a platební podmínky, množstevní rabaty) ve španělském jazyce.  Akcent na průmyslový design a nová řešení (španělský trh je náročný na design a nová technická řešení. Naopak cena často nebývá hlavním kritériem při nákupním rozhodnutí).  Jednání o ceně jsou obvykle náročná, reakce Španělů mohou být velmi emotivní. Při zpracování nabídky je vhodné počítat s určitou rezervou při kalkulaci prodejní ceny. Při následném obchodním jednání bývá obvyklý vysoký tlak na zvýhodnění cenových podmínek. Požadavek platby předem bývá vnímán negativně (obvyklá platební lhůta v obchodním styku je 90 dní).

19 19 Příležitosti pro české exportéry  Stavebnictví  - bytová výstavba: izolace, sanitární technika, příslušenství pro  rozvody vody a plynu  - průmyslové objekty: klimatizace, vytápění, vzduchotechnika.  - dopravní infrastruktura: výstavba vysokorychlostních železničních  koridorů, zvýšení bezpečnosti dálnic; inženýrské sítě (telekomunikační  sítě s optickými vlákny)  Elektrotechnika  - elektromotory  - transformátory  - elektromateriál pro nízké napětí  Technologie pro využití biomasy (olivový olej, rýže).  Technologie pro sběr, zpracování a recyklaci pevného odpadu  Technologie pro úpravu, čištění a rozvody vody (umělé zavlažování v zemědělství)

20 20 Vize a poslání agentury CzechTrade Vládní proexportní organizace Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky Česká agentura na podporu obchodu působí na českém trhu od roku  VIZE Být první volbou českých firem při jejich pronikání a rozvoji na mezinárodních trzích  POSLÁNÍ Profesionálními službami přispívat k růstu exportu našich klientů

21 21 Strategické cíle CzechTrade  Vysoká přidaná hodnota  počet úspěšných případů  objem exportu klientů Inspirace „Trade promotion Organisations“ Každoroční průzkum přidané hodnoty služeb Rozvoj služeb - podle připravenosti firem  Příprava na export  Zhodnocení a výběr trhu  Vstup na trh  Rozvoj a růst

22 22 Klientská agentura Kvalitní uspokojení potřeb odlišných klientů prostřednictvím segmentace na základě tří kritérií:  zkušenost s exportem  velikost firmy  plánované exportní aktivity

23 23 Praktické informace pro rozhodnutí firmy o vstupu na zahraniční trh  základní charakteristiky trhu  spotřebitelské zvyklosti na trhu a charakter poptávky  základní informace o konkurenci  distribuční kanály  cenový průzkum – dle dostupných informací  monitoring veletrhů a výstav, možnosti propagace v teritoriu  technické překážky a bariéry vstupu na trh  bonita zahraničního partnera

24 24 Aktivní podpora rozvoje firmy na zahraničních trzích  vyhledání potenciálních obchodních partnerů  oslovení vybraných firem a představení nabízených výrobků a služeb  zjištění zájmu o spolupráci  příprava osobních setkání potenciálních obchodních partnerů  asistence při prvních obchodních jednáních  podpora navázaných obchodních vztahů  asistence při zakládání zahraničního zastoupení firmy  asistence při rozšíření výroby a investic do zahraničí  zprostředkování konkrétních exportních příležitostí z teritoria

25 25 Prezentační akce v zahraničí  katalogové prezentace firem na stánku CzechTrade na veletrzích a výstavách  aktivní podpora firmy před její osobní účastí na veletrzích a výstavách (představení nabídky firmy vybraným potenciálním obchodním partnerům, pozvání na veletrh, sjednání schůzek)  Seznam akcí byl vytvořen ve spolupráci s MPO, obchodně ekonomickými úseky v zahraničí, Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a dopravy.  Aktuální nabídka na

26 26 Exportní příležitosti a informace Cíl: zvýšit export a snižovat náklady klientů  on-line databáze (poptávky, tendry, nabídky, novinky, investiční příležitosti a další)  Mapa oborových příležitostí  CzechTrade denně

27 27 Agentura v číslech Úspěšné případy (počet; hodnota)339, CZK 3.06 bil. Počet placených zakázek ZK1 225 Počet klientů služeb ZK718 Spokojenost klientů – služby ZK1,22 Počet seminářů (Praha + regiony) Počet zveřejněných exportních příležitostí poptávky2 909 tendry4 185 Návštěvnost 988 Počet firem v Adresáři exportérů2 005 Počet uživatelů CzechTrade denně605

28 28 Certifikát kvality  CzechTrade je držitelem certifikátu kvality řízení podle ISO 9001:2000  získání certifikátu je signálem pro klienty, že agentura kvalitně a efektivně řídí své služby  závazek k neustálému zvyšování přidané hodnoty pro české exportéry

29 CzechTrade C/Apolonio Morales n°6, 305-A Madrid Tel.: Fax: Petr Pavlík Děkuji Vám za pozornost. Česká agentura na podporu obchodu


Stáhnout ppt "Česká agentura pro podporu obchodu: „Příležitosti pro české exportéry na španělském trhu a nabídka služeb CzechTrade” MPO, Praha 24/04/2008."

Podobné prezentace


Reklamy Google