Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFrantišek Vítek
1
Česká agentura pro podporu obchodu: „Příležitosti pro české exportéry na španělském trhu a nabídka služeb CzechTrade” MPO, Praha 24/04/2008
2
2 2 Základní údaje Počet obyvatel: 44 milionů Rozloha: 505 tis. Km2 HDP 2007 (t.c.): 1050 mld. € (ČR 142 mld. €) Růst real. HDP 2006/2007 (p.a): 3,8 % (ČR 6,6 %) Skladba HDP: zemědělství a rybolov 2,6 %, energetika 2,7 %, průmysl 13,5 %, stavebnictví 10,8 %, služby 59,5 %. Zaměstnanost podle odvětví: zemědělství a rybolov 5,3 %, průmysl a stavebnictví 29,7 %, služby 65 %. Oficiální jazyky: Španělština, Katalánština, Baskičtina,Galícijština. Přední obory ekonomických aktivit: energetika, stavebnictví, strojírenský průmysl, automobilový průmysl, chemický průmysl, potravinářství.
3
3 3 Charakteristika ekonomického rozvoje Objem produkce v 2006 v t.c. (nárůst 2006/2005 v s.c.) Energetika 26,7 mld. EUR (1,4 %) Stavebnictví 106,3 mld. EUR (5 %) Průmysl 132,4 mld. EUR (2,9 %) Zemědělství 25 mld. EUR (2,4 %) Přední průmyslová odvětví Strojírenství Automobilový průmysl Potravinářský průmysl Biotechnologie Zdroj: INE
4
4 4 Ekonomicky nejvýznamnější AO (HDP 2007) 1. Cataluña (Katalánsko) 2. Comunidad de Madrid (Madrid) 3. Andalucía (Andalusie) 4. Valencia (Valencie) 5. País Vasco (Baskicko) Následují (v pořadí podle ekonomické váhy): Castílla y León,Galícia, Islas Canarias, Castilla - La Mancha, Aragón, Les Illes Balears, Asturias, Extremadura, Murcia, Navarra, Cantabria, La Rioja, Ceuta y Melilla. Pořadí (HDP per capita): Madrid, Navarra, Baskicko, Katalánsko, Baleárské ostrovy, Rioja, Aragón,…, Murcie, Galície, Kastilie La Mancha, Andalusie, Extremadura.
5
5 5 Katalánsko Počet obyvatel: : 7,1 mil. HDP (růst % p.a.) 184 mld. EUR (3,8 %) Hlavní průmyslová odvětví: Automobilový průmysl: výroba Seat, Nissan, Irisbus (Iveco); vývojová centra: Volkswagen, Nissan, Renault, Volvo, Subaru, Yamaha Motor. Chemický průmysl: Dow Chemical, BASF, 3M. Farmaceutický průmysl: Esteve, Almirall Prodesfarma, Uriach, Ferrer. Biotechnologie: technologické parky s participací firem Amgen, Invitrogen, Innogenetics, Cytyc, Actelion. Textilní průmysl: 50 % celkové výroby odvětví Elektrotechnický průmysl Potravinářský průmysl Logistická centra: Barcelona, Lérida.
6
6 6 Madrid Počet obyvatel: 6,1 mil. HDP (růst % p.a.): 172 mld. EUR (4 %) Hlavní průmyslová odvětví: Letecký a kosmický průmysl: EADS,Airbus SP, Eurcopter, Thales, Alcatel-Alenia Space. Vývojová centra: Boeing R&T Europe, ESA, NASA. Farmaceutický průmysl a výroba zdravotní techniky: Výzkumná centra: Pfizer, Bristol Myers Squibb, Merck, Novartis, Roche, Wyeth, Schwarz Pharma. Výrobní základny: Glaxo Smith Kline,Merck, Sharp & Dohme, Sanofis-Aventis. Technologie pro alternativní zdroje energie: Firmy: ABB Power Technology, Acciona Solar, BP Solar, Enertron, Foster Wheeler, Gamesa, Isofotón. Výroba optických přístrojů Logistická a distribuční centra: UPS, DHL, Schenker, Kühne Nagel, TNT, NipponExpress, Salvesen, Geodis.
7
7 7 Andalusie Počet obyvatel: 7,9 mil. HDP (růst % p.a.): 136 mld. EUR (3,9 %) Hlavní ekonomická odvětví: Turistický ruch Zemědělství (rostlinná výroba) a rybolov Potravinářství (konzervárenství) Letecký a kosmický průmysl (technologický park Aerópolis Sevilla, centrum technologického rozvoje Hélice) Lodní průmysl (rybářské lodě, jachty) Automobilový průmysl (Santana Motor S.A.) Telekomunikační technologie Genetické inženýrství Výroba a zpracování drahých kovů Stavební výroba
8
8 8 Valencie Počet obyvatel: 4,8 mil. HDP (růst % p.a.): 95 mld. EUR (3,9 %) Hlavní průmyslová odvětví: Automobilový průmysl (Iveco, Seat, Renault Trucks, GM) (asociace www.avia.com.es, www.anfac.com)www.avia.com.eswww.anfac.com Potravinářský průmysl Keramický průmysl (průmyslová i bytová keramika) Obuvnický průmysl (přes 55 % celkové výroby odvětví) Textilní průmysl (20 % celkové textilní výroby) Výroba nábytku Výroba hraček Filmový průmysl
9
9 9 Baskicko Počet obyvatel: 2,1 mil. HDP (růst % p.a.): 60 mld. EUR (4,1 %) Hlavní průmyslová odvětví: Automobilový průmysl (Vitoria, Pamplona – Seat, Daimler Benz, D.K.W ) Metalurgie (výroba oceli) Strojírenství (výroba obráběcích strojů) Výroba elektrospotřebičů (Bosch Siemens, Whirpool Int.) Výroba dopravních prostředků (Bombardier, Alstom) Petrochemický průmysl Lodní průmysl (bagrovací lodě, lodě na dopravu metanu, trajektové lodě, opravy nákladních lodí: Astander, Altair, Zamakona, etc.) Oborová asociace: www.adimde.es (* 5 % populace, 1,5 % rozlohy, 11 % průmyslové výroby Španělska)
10
10 Podmínky pro rozvoj obchodu Dopravní infrastruktura 47 letišť (30 mezinárodních) 53 námořních přístavů 14 tis. km železničních tratí (do roku 2010 předpokládané dokončení výstavby 2200 km rychlotratí) 665 tis. km silnic (10.000 km dálnic)
11
11 Podmínky pro rozvoj obchodu Pracovní trh Typy pracovních smluv: na dobu určitou (5 zákonem vymezených typů smluv), na dobu neurčitou Zkušební doba max. 2 měsíce, u vysokoškolských pracovních míst max. 6 měsíců Pracovní týden: 40 h Pracovní doba: začátek 8:30-9:30, konec 17:30-19:30 Dovolená: minimálně 30 kalendářních dní Svátky: celostátní (10 dní), regionální, municipální. Minimální plat: 8400 €/rok Obvyklý roční plat: generální ředitel (100.000 €), obchodní ředitel (85.000 €), výrobní ředitel (58.000 €), sekretáriát (25.000 €)
12
12 Podmínky pro rozvoj obchodu Daňový systém Tři typy fiskálních poplatků: Impuestos (daně), Tasas, Contribuciones Especiales. Výběr na úrovni státu, autonomie a na úrovni místní samosprávy. Přímé daně: Impuesto sobre Sociedades (IS) 30 %, MSP zvýhodněná sazba, min. 25 % Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas (IRPF) progresivně 24–43 % Majetkové daně: Impuesto sobre el Patrimonio; Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones (IP a ISD) + Seguridad Social (důchodové + zdravotní pojištění). Všeobecný režim a speciální režim pro zemědělce, živnostníky, studenty,..). Zaměstnavatel 29,9 %, zaměstnanec 6,35 % z upraveného základu mzdy (max. 3.074,10 €) Nepřímé daně: Impuesto sobre el Valor Añadido (I.V.A.) 16 %, 7%, 5% Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales (ITP)
13
13 Makroekonomický pohled 8. největší ekonomika světa (5. v rámci EU), trh se 44 mil. spotřebitelů. V rámci velkých států EU nejdynamičtější ekonomika (HDP 3,6 % p.a.). Brána do Středomoří (260 mil. spotřebitelů) a do Latinské Ameriky (560 mil. spotřebitelů). Stabilní ekonomický vývoj s perspektivou růstu soukromých i veřejných investic (přebytky státního rozpočtu). Otevřená ekonomika (55 % HDP prochází ZO). 9., resp. 8. místo v absorbci, resp. vývozu FDI (Španělsko je 2. největší investor v zemích Latinské Ameriky). 7. největší výrobce automobilů na světě (třetí v EU). Výsadní postavení ve výrobě technologií pro využití solární a větrné energie, v oblasti úpravy a odsolování vody a v oblasti výstavby dopravní infrastruktury. Z pohledu České republiky 13. nejvýznamnější obchodní partner v exportu zboží a služeb. Vzájemná obchodní výměna 2,3 mld. EUR (vývoz ČR) a 1,6 mld. EUR (dovoz ČR).
14
14 Nejrozvinutější odvětví Obnovitelné zdroje energie: využití eolických zdrojů, fototermická a fotovoltaická zařízení, výroba, bioplynu a bioetanolu. Příklady firem z oboru: Gamesa Eólica (větrné turbíny), Abengoa Bioenergy (biopaliva), Iberdrola, ACS.. Vodohospodářství: technologie pro odsolování mořské vody používány od 70. let, některá města (např. Alicante) pokrývají více než 40 % spotřeby vody prostřednictvím desalinačních zařízení. Firmy z oboru: Befesa, Mtorres,.. Stavebnictví: dopravní stavitelství. Firmy z oboru: ACS, Acciona, FCC, Ferrovial, OHL, Sacyr. Strojírenství: stavební stroje, kovoobráběcí stroje, stroje na dělení materiálů, plnící a balící stroje a linky pro farmaceutický a potravinářský průmysl. Příklady firem: Danobat, Mespack, Comansa,.. Biotechnologie: Obor reprezentuje cca 500 firem fakturujících v souhrnu přes 20 mld. EUR ročně. Španělsko zaznamenává po Irsku nejdynamičtější růst tohoto oboru v EU. Obor zahrnuje farmacii, biogenetiku, biozemědělství,.. Potravinářský průmysl: 1. světový producent olivového oleje, největší rozloha vinic na světě. Významný vývozce zeleniny a subtropického ovoce. Turistický ruch: 2 nejoblíběnější turistická destinace na světě, moderní hotelová zařízení (více než 300 hotelů v nejvyšší kategorii *****), přes 8.000 km pobřeží, přes 300 golfových hřišť (největší počet v rámci zemí EU), bohatý kulturní a společenský život.
15
15 Firemní sektor Největší španělské firmy (rating AAA) El Corte Inglés Grupo Inditex Telefónica Repsol YPF BBVA Grupo Santander La Caixa Iberdrola Endesa Grupo Ferrovial (* průzkum MERCO 2007,Universidad Complutense de Madrid)
16
16 Nejznámější španělské obchodní značky Dopravní infrastruktura a energetika Potraviny a nápoje Móda a bydlení a volný čas (* ICEX, www.brainsofspain.com)
17
17 Obchodní jednání Specifika: Tradiční hodnoty Katolická víra (80 % občanů věřící, dodržování svátků a tradic, rodina je klíčovou hodnotou.) Velké sociální rozdíly Syndrom bývalé koloniální mocnosti (zvláštní pýcha hrdost na svou historii skloubené s pocitem, že Španělsko v historii přišlo o svou superioritu a zchudlo. Vysoký počet AO s širokými kompetencemi je důsledkem faktu, že země neprošla sjednocením a vytvořením národního státu. Naopak jednotlivá království si udržela část svých výsad a současné provincie často kopírují hranice feudálních okrsků. Sociální statut bývá okázale demonstrován, očekává se respekt ke starším a výše postaveným osobám. Tituly jsou méně důležité než postavení. Středomořský temperament: Španělé jsou lidští, vnímaví, citliví. Potrpí si na kvalitu, módu, eleganci, vkus. Uctivé jednání se předpokládá za všech okolností. Důležitá je neverbální komunikace a fyzický kontakt (poplácání po ramenou). Vstupování do rozhovoru se nepovažuje za nezdvořilé. Skromnost a zdrženlivost jsou při jednání ceněny více než asertivita. U cizinců není vítana nadřazenost. Práce a podnikání: Velká loajalita k firmě. Maximální efektivnost v rámci pracovní doby, zbylý čas věnován rodině a přátelům.
18
18 Obchodní jednání Doporučení: Jasná stavba prodejních argumentů Kompletní příprava podkladů před jednáním (ověření náležitostí povinných registrací, homologací, apod. před obchodním jednáním) Pružná reakce na předané poptávky - zaslání kvalitně vypracované nabídky (způsob balení, dodací a platební podmínky, množstevní rabaty) ve španělském jazyce. Akcent na průmyslový design a nová řešení (španělský trh je náročný na design a nová technická řešení. Naopak cena často nebývá hlavním kritériem při nákupním rozhodnutí). Jednání o ceně jsou obvykle náročná, reakce Španělů mohou být velmi emotivní. Při zpracování nabídky je vhodné počítat s určitou rezervou při kalkulaci prodejní ceny. Při následném obchodním jednání bývá obvyklý vysoký tlak na zvýhodnění cenových podmínek. Požadavek platby předem bývá vnímán negativně (obvyklá platební lhůta v obchodním styku je 90 dní).
19
19 Příležitosti pro české exportéry Stavebnictví - bytová výstavba: izolace, sanitární technika, příslušenství pro rozvody vody a plynu - průmyslové objekty: klimatizace, vytápění, vzduchotechnika. - dopravní infrastruktura: výstavba vysokorychlostních železničních koridorů, zvýšení bezpečnosti dálnic; inženýrské sítě (telekomunikační sítě s optickými vlákny) Elektrotechnika - elektromotory - transformátory - elektromateriál pro nízké napětí Technologie pro využití biomasy (olivový olej, rýže). Technologie pro sběr, zpracování a recyklaci pevného odpadu Technologie pro úpravu, čištění a rozvody vody (umělé zavlažování v zemědělství)
20
20 Vize a poslání agentury CzechTrade Vládní proexportní organizace Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky Česká agentura na podporu obchodu působí na českém trhu od roku 1997. VIZE Být první volbou českých firem při jejich pronikání a rozvoji na mezinárodních trzích POSLÁNÍ Profesionálními službami přispívat k růstu exportu našich klientů
21
21 Strategické cíle CzechTrade 2006 - 2010 Vysoká přidaná hodnota počet úspěšných případů objem exportu klientů Inspirace „Trade promotion Organisations“ Každoroční průzkum přidané hodnoty služeb Rozvoj služeb - podle připravenosti firem Příprava na export Zhodnocení a výběr trhu Vstup na trh Rozvoj a růst
22
22 Klientská agentura Kvalitní uspokojení potřeb odlišných klientů prostřednictvím segmentace na základě tří kritérií: zkušenost s exportem velikost firmy plánované exportní aktivity
23
23 Praktické informace pro rozhodnutí firmy o vstupu na zahraniční trh základní charakteristiky trhu spotřebitelské zvyklosti na trhu a charakter poptávky základní informace o konkurenci distribuční kanály cenový průzkum – dle dostupných informací monitoring veletrhů a výstav, možnosti propagace v teritoriu technické překážky a bariéry vstupu na trh bonita zahraničního partnera
24
24 Aktivní podpora rozvoje firmy na zahraničních trzích vyhledání potenciálních obchodních partnerů oslovení vybraných firem a představení nabízených výrobků a služeb zjištění zájmu o spolupráci příprava osobních setkání potenciálních obchodních partnerů asistence při prvních obchodních jednáních podpora navázaných obchodních vztahů asistence při zakládání zahraničního zastoupení firmy asistence při rozšíření výroby a investic do zahraničí zprostředkování konkrétních exportních příležitostí z teritoria
25
25 Prezentační akce v zahraničí katalogové prezentace firem na stánku CzechTrade na veletrzích a výstavách aktivní podpora firmy před její osobní účastí na veletrzích a výstavách (představení nabídky firmy vybraným potenciálním obchodním partnerům, pozvání na veletrh, sjednání schůzek) Seznam akcí byl vytvořen ve spolupráci s MPO, obchodně ekonomickými úseky v zahraničí, Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a dopravy. Aktuální nabídka na www.czechtrade.cz/akce
26
26 Exportní příležitosti a informace Cíl: zvýšit export a snižovat náklady klientů on-line databáze (poptávky, tendry, nabídky, novinky, investiční příležitosti a další) Mapa oborových příležitostí CzechTrade denně
27
27 Agentura v číslech - 2007 Úspěšné případy (počet; hodnota)339, CZK 3.06 bil. Počet placených zakázek ZK1 225 Počet klientů služeb ZK718 Spokojenost klientů – služby ZK1,22 Počet seminářů (Praha + regiony)55 + 54 Počet zveřejněných exportních příležitostí poptávky2 909 tendry4 185 Návštěvnost www.czechtrade.cz265 988 Počet firem v Adresáři exportérů2 005 Počet uživatelů CzechTrade denně605
28
28 Certifikát kvality CzechTrade je držitelem certifikátu kvality řízení podle ISO 9001:2000 získání certifikátu je signálem pro klienty, že agentura kvalitně a efektivně řídí své služby závazek k neustálému zvyšování přidané hodnoty pro české exportéry
29
CzechTrade C/Apolonio Morales n°6, 305-A 28036 Madrid Tel.: 91 571 86 15 Fax: 91 572 29 50 E-mail: madrid@czechtrade.cz www.czechtrade.org.es Petr Pavlík Děkuji Vám za pozornost. Česká agentura na podporu obchodu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.