Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.14 Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.14 Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.14 Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako upevňování znalostí o ekosystému park (rostlinách a živočiších našich parků) a seznámení s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

2 Ekosystém park Rostliny a ž ivo č ichové v parcích

3 Ekosystém park  Park je ekosystém uměle vytvořený člověkem.  Je to zelená plocha ve městech, která slouží k rekreaci lidí.  Parky také zkrášlují životní prostředí ve městech a vytvářejí podmínky vhodné pro růst rostlin a život různých živočichů.  Parky snižují hlučnost městského prostředí, zachycují prach a zvlhčují ovzduší.  V parcích často rostou okrasné - jehličnany, listnaté stromy, keře a byliny.  Žijí zde často původně lesní druhy živočichů.

4 Rostliny v parcích  Jehličnany (tisy, túje, smrky, jalovce…) v parcích jsou vysazovány pro různá zabarvení jehličí a tvar koruny. Mohou to být stromy i keře.  Listnaté stromy (javory, lípy, jírovce, jilmy…) a keře (zlatice, šeřík, rododendron, kalina…) jsou vysazovány pro rozličné tvary, zabarvení listů, květy a tvary korun.  Okrasné byliny (růže, denivka, narcis, jiřina…) se vysazují nejčastěji pro barevné květy a vůni.  Veškeré rostliny vysazované v parcích by měly být odolné vzhledem ke zvýšenému znečištění ovzduší ve městech.

5 Živočichové v parcích  Živočichové v parcích jsou původně lesní druhy, které se přizpůsobily soužití s lidmi. - hmyz např.: kobylka zelená, roháč obecný, motýli, mouchy, ruměnice pospolná … - ropucha obecná – nejhojnější obojživelník, živí se hmyzem, žížalami, pavouky, vyráží za soumraku

6 Živočichové v parcích  Ptáci - holub věžák – hnízdí na půdách a balkonech domů, žije v hejnech, živí se semeny a zbytky lidské potravy, jeho trus narušuje stavby, sochy… - hrdlička zahradní – podobá se holubovi, živí se semeny a zbytky lidské potravy, je krotká - strakapoud velký – hnízdí v dutinách, živí se hmyzem a semeny jehličnanů - straka obecná – má černobílé zbarvení a dlouhý ocas, je schopna živit se čímkoliv včetně odpadků (hmyz, měkkýši, drobnými obratlovci nebo většími mršinami, semeny a různými plody), vybírá z hnízd vejce a mláďata, bývá proto označována za škodnou, nelibozvučný zpěv - kos černý – nejznámější parkový pták, živí se žížalami, hmyzem a ovocem, patří mezi pěvce - dalšími pěvci parků jsou: brhlík lesní, drozd zpěvný, sýkora koňadra, sýkora modřinka, zvonek zelený, vrabec domácí…

7 Živočichové v parcích  Savci - netopýr hvízdavý – létající savec s křídly, létá za soumraku a v noci, ve dne spí, při letu se řídí sluchem, obývá ptačí budky, budovy, živí se hmyzem - ježek západní – hmyzožravec, přiživuje se slimáky, žížalami, hlodavci, ptáky, žábami, vejci a plody, potravu hledá čichem, tělo má chráněno bodlinami - veverka obecná – hlodavec, rovnováhu udržuje ocasem, žije v dutinách stromů, na zimu si dělá zásoby semen šišek, hub, ptačích vajec a různých plodů, např. oříšky, ale občas si pochutná i na čerstvé míze - potkan obecný – hlodavec, ocas má lysý a kratší než tělo, tvoří kolonie, všežravec (semena trav a obilovin či zeleniny, ptačí vejce nebo maso)

8 strakapoud šeřík kos túje veverkaafrikán 1. Poznáš následující rostliny a živočichy? Napiš k obrázkům názvy.

9 2. Doplň věty.  Park je ekosystém ______________ člověkem.  Je to zelená plocha ve městech, která slouží k ______________.  Parky také zkrášlují životní prostředí ve městech a vytvářejí podmínky vhodné pro __________________________.  Parky snižují hlučnost městského prostředí, zachycují ______ a zvlhčují ________.  V parcích často rostou okrasné - _____________________________.  Rostliny jsou do parků vysazovány pro jejich vůni, ______________ korun, listů a květů. uměle vytvořený rekreaci lidí růst rostlin a život různých živočichů prachovzduší jehličnany, listnaté stromy, keře a byliny tvary a barvy

10 3. Poznáš mě podle popisu? A.Jsem nejhojnějším obojživelníkem, živím se hmyzem, žížalami, pavouky, vyrážím za soumraku. B.Hnízdím na půdách a balkonech domů, žiji v hejnech, živím se semeny a zbytky lidské potravy, můj trus narušuje stavby, sochy… C.Mám černobílé zbarvení a dlouhý ocas, jsem schopna živit se čímkoliv včetně odpadků, vybírám z hnízd vejce a mláďata, bývám proto označována za škodnou, nehezky zpívám. D.Jsem nejznámějším parkovým ptákem, živím se žížalami, hmyzem a ovocem, patřím mezi pěvce. E.Jsem létající savec s křídly, létám za soumraku a v noci, ve dne spím, při letu se řídím sluchem, obývám ptačí budky, budovy, živím se hmyzem. F.Jsem hmyzožravec, přiživuji se slimáky, žížalami, hlodavci, ptáky, žábami, vejci a plody, potravu hledám čichem, tělo mám chráněno bodlinami. ropucha obecná holub věžák straka obecná kos černý ježek západní netopýr hvízdavý

11 Jehličnany v parcích jalovec smrk pichlavý modrý či stříbrný túje (zeravy) tis červený

12 Listnaté stromy a keře v parcích tavolašeřík rododendron

13 Okrasné byliny v parcích růže krokus narcis hyacin t tulipán denivka jiřinka afrikán listopadka měsíček

14 Ptáci v parcích straka obecná

15 Ptáci v parcích - pěvci brhlík lesní drozd zpěvný zvonek zelený vrabec domácí sýkora koňadra

16 veverka obecná Savci v parcích

17 Použité zdroje  ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, 2011. ISBN 978-80-7289-297-6.  ČÍŽKOVÁ, Věra, BRADÁČOVÁ, Lenka, HÍSEK, Květoslav. Přehledy živé přírody pro 3. – 5. ročník. Turnov: ALTER, 1995. ISBN 80-85775-25-7  STŘIHAVKOVÁ, Hana, SÍBRT, František. Přírodopis pro 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-24769-5  KARWATH, André. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Pyrrhocoris_apterus_%28a ka%29.jpg  KRÜGER, Mike. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Bufo_bufo_- _Erdkr%C3%B6te.jpg  SZCZEPANEK, Marek. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Carduelis_chloris_3_%28M arek_Szczepanek%29.jpg  GARG, J.M.. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/House_Sparrow_%28Pass er_domesticus%29-_Female_in_Kolkata_I_IMG_3787.jpg  RAY EYE. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Eichh%C3%B6rnchen_D% C3%BCsseldorf_Hofgarten_edit.jpg  Obrázky z galerie klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.14 Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google