Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled a využití obnovitelných zdrojů energie Klíčová slovaVoda, vítr, slunce, biomasa, elektrárna PředmětEkologie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Obnovitelné zdroje energie 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_23_463

2 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Energie vody  v českých zemích dlouholetá tradice  přímý mechanický pohon zařízení mlýnů, pil a hamrů Vodní mlýn – dolní náhon Vodní mlýn horní náhon

3 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Buškův hamr u Trhových Svinů Hamr  je středověká strojní kovárna, kde vodní kolo přes soustavu převodů zdvihalo obrovské kladivo (hamr), kovající rozměrné výkovky  Hamry v Česku fungovaly až do poloviny 20. století. Vodní kolo  často se používalo k pohonu pil, zejména k podélnému řezání klád na prkna  ve středověkém hornictví k čerpání vody z dolů či k zdvihání rudy

4 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vodní elektrárny Řez akumulační vodní elektrárnou  voda přitéká přívodním kanálem  roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie  dohromady tvoří tzv. turbogenerátor  mechanická energie proudící vody se mění na základě elektromagnetické indukce na energii elektrickou  Výběr turbín závisí na účelu a podmínkách celého vodného díla: -Francisova -Kaplanova -Peltonova (vysoký spád)

5 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Turbíny: Dlouhé Stráně Orlík

6 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Větrné elektrárny  Energie větru se využívá se od dávnověku  Pohon: -plachetnice -větrné mlýny -vodní čerpadla Větrný mlýn je zařízení, jehož hlavní součástí je větrná turbína, která dokáže přeměňovat větrnou energii na kinetickou energii. -mletí mouky -pumpování vody Větrný mlýn v Nizozemsku Větrné čerpadlo v USA

7 7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Princip větrné elektrárny -Vítr vzniká v atmosféře na základě rozdílu atmosférických tlaků jako důsledek nerovnoměrného ohřívání zemského povrchu. -Působením aerodynamických sil na listy rotoru převádí turbína na stožáru energii větru na rotační energii mechanickou. -Ta je poté prostřednictvím generátoru zdrojem elektrické energie.

8 8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Větrná elektrárna: -neprodukuje tuhé či plynné emise -neprodukuje odpadní teplo -nezatěžuje odpady -možný vliv akustických emisí na okolí

9 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sluneční energie  Sluneční energie (sluneční záření, solární radiace) představuje drtivou většinu energie, která se na Zemi nachází a využívá.  Vzniká jadernými přeměnami v nitru Slunce.  Vzhledem k tomu, že vyčerpání zásob vodíku na Slunci je očekáváno až v řádu miliard let, je tento zdroj energie označován jako obnovitelný.

10 10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

11 11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Využití sluneční energie  Solární panely: -vytápění -ohřev vody  Fotovoltaické články: -výroba elektřiny Nevýhoda: náročnost na plochu slunečních kolektorů

12 12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Energie biomasy  Uvolňována spalováním organické hmoty Biomasa: -Dřevo -Sláma -Zemědělské zbytky -Exkrementy užitkových zvířat -Energeticky využitelný tříděný komunální odpad -Plynné produkty z provozu ČOV -Energeticky využitelné byliny (konopí seté, šťovík krmný apod.) -Rychle rostoucí dřeviny (topoly, vrby apod.)

13 13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

14 14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby získání energie z biomasy: 1.Spalování - dřevo, dřevní odpad, sláma atd. 2. Zpracování na kvalitnější paliva - pelety - brikety - bioplyn - ethanol - bionafta

15 15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vodní  Uhelné  Teplárny jaderné větrné o Fotovoltaické Bioplynová stanice (Číčov) hnědouhelné doly

16 16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování 1.Vyjmenuj obnovitelné zdroje energie. 2.Způsob využití větrné energie? 3.Co je to biomasa? 4.Druhy biomasy? 5.Jak využíváme sluneční energii? 6.Způsob využití energie vody?

17 17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JEAN-POL GRANDMONT. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Braine-le-Ch%C3%A2teau_JPG02.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Braine-le-Ch%C3%A2teau_JPG02.jpg DANIEL DUSSART. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Moulin_dussart_01.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Moulin_dussart_01.jpg MGR. ZDENĚK KUBEŠ. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bu%C5%A1k%C5%AFv-hamr-u-Trhov%C3%BDch-Svin.jpg ANDRE ENGELS.. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bredevoort_003.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bredevoort_003.jpg NASA GODDARD LABORATORY FOR ATMOSPHERES. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sun_in_X-Ray.png

18 18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje SOLARGIS © 2011 GEOMODEL SOLAR S.R.O.. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SolarGIS-Solar-map-Czech-Republic-cz.pnghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SolarGIS-Solar-map-Czech-Republic-cz.png ANTONÍN SLEJŠKA. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Biomasa.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Biomasa.jpg CHMEE2. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%A0palek_na_%C5%A1t%C3%ADp%C3%A1n%C3%AD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%A0palek_na_%C5%A1t%C3%ADp%C3%A1n%C3%AD.jpg TOM BRUTON. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pellets_hand.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pellets_hand.jpg NEZNÁMÝ. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plaquettes_de_bois.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plaquettes_de_bois.jpg WWW.AGROBRIK.CZ. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Straw-hay-briquettes.jpg

19 19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje BEN FRANSKE. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water_Pumping_Windmill.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water_Pumping_Windmill.jpg EN:USER:SEASEE. Wikupedie [online]. [cit. 13.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ladyport.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ladyport.jpg Materiály Skupiny ČEZ


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled."

Podobné prezentace


Reklamy Google