Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Duševní hygiena Autor: Mgr. Jana Votavová VY_32_INOVACE_4_2_4

2 Duševní hygiena VY_32_INOVACE_4_2 _4 Mgr. Jana Votavová

3 Únava Varovný signál těla Vyčerpání zdrojů energie Chemické změny v tkáních Projevy  zhoršené vnímání,  snížená pozornost,  změny nálady aj. Obr.1

4 Boj proti únavě – skupinová práce Vypracujte pravidla boje proti únavě Např. Spánek Aktivní odpočinek Střídání činností během dne Vyvarování se stresu

5 Spánek Potřeba spánku je různá  malé děti 10 – 12 hodin  13 – 15 let - 9 hodin  dospělí 7- 9 hodin Spánek nám zabere přibližně třetinu života. Rušení nebo neumožnění spánku vede k psychickým potížím. Obr.2

6 Kvalita spánku Kvalitnímu spánku napomáhá  Pravidelný pohyb přes den  Rozumné stravovací návyky  Pravidelný režim celý týden  Nepít večer čaj, kávu, alkohol  Spát ve vyvětrané místnosti  Hodinu před spaním nekonat náročné aktivity

7 Aktivní odpočinek Věnovat se ve volném čase činnosti, která nám poskytuje zábavu, uvolnění Střídat fyzickou a duševní práci Např. sport, pobyt v přírodě, práce na zahradě, tanec apod.  Uveďte další příklady aktivního odpočinku  Znáte, nebo navštěvujete nějaké volnočasové organizace?

8 anketa Jaké máte koníčky? Kolik hodin denně věnujete PC a TV? Kolik času trávíte venku?  ve všední den  o víkendu

9 Stres Vystavení organismu mimořádným podmínkám – stresorům Reakce na stres  Vyplavení stresových hormonů – adrenalin, - příprava na boj nebo útěk  Deprese, úzkost při dlouhodobém stresu – infarkt myokardu, žaludeční vřed, cukrovka, astma

10 stresory fyzikální faktory: prudké světlo, nadměrný hluk, teplota psychické faktory: zodpovědnost, práce nebo škola, nesplněná očekávání, sociální faktory: osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání), životní styl (přejídání, nezdravé složení stravy, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku) traumatické faktory: události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, setkání, sňatek, rozvod, stěhování, chronické onemocnění, ztráta zaměstnání, ztráta životní role)

11 Nevhodné způsoby boje s únavou a stresem Užití stimulačních drog  drogy, které tlumí příznaky únavy  kokain, pervitin Nedostatek aktivního odpočinku – TV, PC Únik od problémů – alkohol, gambling

12 zdroje Obr. 1 - Piotr Wojtkowski: Únava. Publicdomainpictures.net [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domain Obr. 2 - Alessandro Zangrilli: A child sleeping.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domain Spánek. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z: Stres. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z: Únava. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z:

13 VY_32_INOVACE_4_2 _4 Téma sady: Výchova ke zdraví Vzdělávací obor:Biologie Autor:Jana Votavová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: duševní hygiena Jazyk:čeština Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:základní – 2. stupeň, nižší stupeň víceletá gymnázia Typická věková skupina: let Klíčová slova:duševní hygiena, spánek, aktivní odpočinek, únava Očekávaný výstup: žák vysvětlí co je to únava, jaké jsou její příčiny, ovládá způsoby boje s únavou, dokáže eliminovat zdroje únavy Anotace Prezentace je určená k výkladu problematiky duševní hygieny. Zpracovává příčiny únavy a možnosti jak s ní bojovat. Pokyny pro práci s materiálem Prezentace je zaměřena především na uvědomení si možných příčin únavy a seznámení žáků s možnostmi jak únavě předcházet. K tomuto je vhodné zaměřit se především na téma – aktivní odpočinek, aby žáci pochopili jeho význam a jaké mají možnosti trávení volného času. K přehledu je možno využít anketu o trávení volného času.


Stáhnout ppt "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google