Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Pospíšilová
1
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Duševní hygiena Autor: Mgr. Jana Votavová VY_32_INOVACE_4_2_4
2
Duševní hygiena VY_32_INOVACE_4_2 _4 Mgr. Jana Votavová
3
Únava Varovný signál těla Vyčerpání zdrojů energie Chemické změny v tkáních Projevy zhoršené vnímání, snížená pozornost, změny nálady aj. Obr.1
4
Boj proti únavě – skupinová práce Vypracujte pravidla boje proti únavě Např. Spánek Aktivní odpočinek Střídání činností během dne Vyvarování se stresu
5
Spánek Potřeba spánku je různá malé děti 10 – 12 hodin 13 – 15 let - 9 hodin dospělí 7- 9 hodin Spánek nám zabere přibližně třetinu života. Rušení nebo neumožnění spánku vede k psychickým potížím. Obr.2
6
Kvalita spánku Kvalitnímu spánku napomáhá Pravidelný pohyb přes den Rozumné stravovací návyky Pravidelný režim celý týden Nepít večer čaj, kávu, alkohol Spát ve vyvětrané místnosti Hodinu před spaním nekonat náročné aktivity
7
Aktivní odpočinek Věnovat se ve volném čase činnosti, která nám poskytuje zábavu, uvolnění Střídat fyzickou a duševní práci Např. sport, pobyt v přírodě, práce na zahradě, tanec apod. Uveďte další příklady aktivního odpočinku Znáte, nebo navštěvujete nějaké volnočasové organizace?
8
anketa Jaké máte koníčky? Kolik hodin denně věnujete PC a TV? Kolik času trávíte venku? ve všední den o víkendu
9
Stres Vystavení organismu mimořádným podmínkám – stresorům Reakce na stres Vyplavení stresových hormonů – adrenalin, - příprava na boj nebo útěk Deprese, úzkost při dlouhodobém stresu – infarkt myokardu, žaludeční vřed, cukrovka, astma
10
stresory fyzikální faktory: prudké světlo, nadměrný hluk, teplota psychické faktory: zodpovědnost, práce nebo škola, nesplněná očekávání, sociální faktory: osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání), životní styl (přejídání, nezdravé složení stravy, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku) traumatické faktory: události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, setkání, sňatek, rozvod, stěhování, chronické onemocnění, ztráta zaměstnání, ztráta životní role)
11
Nevhodné způsoby boje s únavou a stresem Užití stimulačních drog drogy, které tlumí příznaky únavy kokain, pervitin Nedostatek aktivního odpočinku – TV, PC Únik od problémů – alkohol, gambling
12
zdroje Obr. 1 - Piotr Wojtkowski: Únava. Publicdomainpictures.net [online]. 2012 [cit. 2012-03-30]. Dostupné z: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=5884&picture=unava&large=1 jako public domain http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=5884&picture=unava&large=1 Obr. 2 - Alessandro Zangrilli: A child sleeping.jpg. Wikimedia commons [online]. 2012 [cit. 2012-03-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_child_sleeping.jpg jako public domain http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_child_sleeping.jpg Spánek. Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-03-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A1nekhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A1nek Stres. Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-03-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres Únava. Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-03-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Anavahttp://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Anava
13
VY_32_INOVACE_4_2 _4 Téma sady: Výchova ke zdraví Vzdělávací obor:Biologie Autor:Jana Votavová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: duševní hygiena Jazyk:čeština Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:základní – 2. stupeň, nižší stupeň víceletá gymnázia Typická věková skupina:12 -16 let Klíčová slova:duševní hygiena, spánek, aktivní odpočinek, únava Očekávaný výstup: žák vysvětlí co je to únava, jaké jsou její příčiny, ovládá způsoby boje s únavou, dokáže eliminovat zdroje únavy Anotace Prezentace je určená k výkladu problematiky duševní hygieny. Zpracovává příčiny únavy a možnosti jak s ní bojovat. Pokyny pro práci s materiálem Prezentace je zaměřena především na uvědomení si možných příčin únavy a seznámení žáků s možnostmi jak únavě předcházet. K tomuto je vhodné zaměřit se především na téma – aktivní odpočinek, aby žáci pochopili jeho význam a jaké mají možnosti trávení volného času. K přehledu je možno využít anketu o trávení volného času.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.