Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Literární bludiště Nápověda Vstup do hry Odkazy
[1] Nápověda Vstup do hry Odkazy Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
je základní stavební jednotka básně.
Rým je základní stavební jednotka básně. stěna - opožděná skáčeme - pláčeme ryba - chyba maminka - vzpomínka ANO NE
3
ANO NE „Ostýchají se první dát do řeči,…“
VĚCI Jiří Wolker Miluji věci, mlčenlivé soudruhy, protože všichni nakládají s nimi, jako by nežily, a ony zatím žijí a dívají se na nás jak věrní psi pohledy soustředěnými a trpí, že žádný člověk k nim nepromluví. Ostýchají se první dát do řeči, mlčí, čekají, mlčí, a přeci tolik by chtěly trochu si porozprávět! Proto miluji věci a také miluji celý svět. (Host do domu) „Ostýchají se první dát do řeči,…“ je personifikace (zosobnění). [2] ANO NE
4
Limonádový Joe je parodie na klasické westerny. ANO NE Winifred
Dough Badman Horác alias Hogofogo Tornado Lou Kolaloka Ezra Goodman Limonádový Joe ANO NE
5
? Rým obkročný má schéma abba. ANO NE Dědova mísa (úryvek) …
V zelené trávě, v kvítí u studánky (úryvek) Giovanni Boccaccio V zelené trávě, v kvítí u studánky seděly jednou na louce tři víly a ty tři víly spolu hovořily – nejspíše o milých – a jejich spánky, … (přeložil Jan Vladislav) Dědova mísa (úryvek) Jan Neruda V kamnech praská, dědek každou chvíli zvadlé ruce sobě zahřívá, kolo vrčí, syn si s prací pílí, nádobu si z dřeva vyrývá. … ? [3] [4] ANO NE
6
Erbenova Kytice je sbírka bajek. ANO NE Hajej, dadej, mé děťátko,
… Hajej, dadej, mé děťátko, můj bezděčný synu! Ty se na mne usmíváš, já žalostí hynu. Ty radostně vypínáš ke mně ručky obě, a já bych se radš viděla tam na zemi v hrobě. (Vodník) je sbírka bajek. [6] [5] ANO NE
7
Dvojice W + V slavila úspěch s tzv. forbínami. „Vši vodní“ „Vši vodní“
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ (Jan Werich) „Vši vodní“ [7] ANO NE
8
Petr Bezruč hyperbolu. ANO NE Maryčka Magdónova …
Bez konce jsou lesy markýze Géra. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdónova? Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdónova? (Slezské písně) [9] Petr Bezruč zde použil hyperbolu. [8] ANO NE
9
? ? Apostrofa a anafora jsou synonyma. ANO NE
Milenčin, dopise, lampo, kniho kamarádova, věci zrozené z lásky, světla a víry, dnes při mně stůjte a třikrát mi věrnější buďte! J. Wolker, Těžká hodina) [11] … stíny modra nebe v očích krásné ženy stíny stínů hvězd v zrcadle vodní pěny stínů citů jež jsou beze jména (V. Nezval, Edison) ? [10] ANO NE
10
(autor stejnojmenné básně)
„Za trochu lásky“ šel by světa kraj Vítězslav Nezval. (autor stejnojmenné básně) [12] ANO NE
11
Dílo Josefa Václava Sládka
je určeno pouze dospělým čtenářům. Zvony a zvonky Zlatý máj Skřivánčí písně Na hrobech indiánských Americké obrázky Jiskry na moři České znělky Selské písně [13] ANO NE
12
Jediným naším nositelem Nobelovy ceny za literaturu je Jaroslav Seifert.
† 10.ledna 1986 [14] ANO NE
13
(Ivan Andrejevič Krylov)
Z bajek pro nás vyplývá mravní ponaučení. Vlk a beránek (Ivan Andrejevič Krylov) „Byl horký letní den. Beránek na výsluní dostal chuť pít a zaběhl si k tůni. Co čert však nechtěl, bloudil vlk v tom kraji, měl prázdný břich a hledal, kde se nají. … [16] Jean de La Fontaine [17] [15] Ezop ANO NE
14
Nejstarší naší (latinsky psanou) kronikou je Kronika tak řečeného
Dalimila. "Kněz Oldřich o Postoloprtiech lovieše. Sta sě, když skrzě jednu ves jědieše, uzřě, že sedlská dievka na potocě stáše bosa i bez rukávóv rúcho práše, a sedlka krásná velmi bieše, a k tomu ovšem stydlivé nravy jmieše.“ (úryvek) [19] [18] ANO NE
15
Karel Havlíček Borovský
psal epigramy. Na kříž reformátora, byla methoda stará, dnes však svět pověsí spíš, na reformátora kříž. Modli se Čechu, k svatému Vojtěchu by tě svobodné národy vzaly do cechu. [21] [20] ANO NE
16
Pokud autor použil při psaní ich formu,
vyprávěl děj ve 3. osobě jako nezaujatý pozorovatel. ? Ten den seděl starý Novák doma. Ten den seděla celá naše rodina doma. ANO NE
17
Konec testu!
18
S Další úkol
19
M Další úkol
20
E Další úkol
21
E Další úkol
22
D Další úkol
23
R Další úkol
24
M Další úkol
25
O Další úkol
26
M Další úkol
27
F Další úkol
28
A Další úkol
29
H Další úkol
30
L Další úkol
31
C Další úkol
32
Ý Další úkol
33
Ý Další úkol
34
C Další úkol
35
L Další úkol
36
H Další úkol
37
A Další úkol
38
F Další úkol
39
M Další úkol
40
O Další úkol
41
M Další úkol
42
R Další úkol
43
D Další úkol
44
E Další úkol
45
E Další úkol
46
M Další úkol
47
S Další úkol
48
Test tvoří 15 otázek z literární výchovy.
Návod : Luštit začni na startu (Vstup do hry). Kliknutím na příslušné tlačítko ANO, nebo NE vyjádři souhlas, či nesouhlas s napsaným tvrzením . Objeví se ti písmeno. To si zapiš (zapamatuj). Přes tlačítko Další úkol se vrať do testu. Takto postupuj, dokud nesplníš všechny úkoly. Pokud budeš úspěšný, sestavíš z písmenek správnou tajenku. Tajenka bludiště ti pak odhalí, že divadlo SEMAFOR je vlastně zkratkové slovo pro ______________________________ Druhá varianta luštění: Hledej špatné odpovědi, zapisuj (zapamatuj) si je. Pokud budeš úspěšný, sestavíš z písmenek správnou tajenku – musíš však číst písmenka pozpátku.
49
Bibliografie [1] Vlastní zdroj
[2] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK, J.; KŘIVÁNEK, V.; STEJSKALOVÁ, A. Poezie, 1. vydání – dotisk Praha : Scientia, ISBN s. 99. [3] SOUKAL, J. Čítanka vyd. Praha : SPN, ISBN s. 42. [4] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK, J.; KŘIVÁNEK, V.; STEJSKALOVÁ, A. Poezie. 1. vydání – dotisk Praha : Scientia, ISBN s.140. [5] VILÍMEK, J. volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < > [6] SOUKAL, J. Čítanka vyd. Praha : SPN, ISBN s. 64. [7] SOUKAL, J. Čítanka vyd. Praha : SPN, ISBN X s. 15. [8] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK J.; KŘIVÁNEK V.; STEJSKALOVÁ A. Poezie. 1.vydání – dotisk Praha : Scientia, ISBN s. 29- [9] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < [10] ZEMAN, M. Teorie literatury pro střední školy. 2. vyd. Praha : FORTUNA, ISBN s. 45. [11] ZEMAN, M. Teorie literatury pro střední školy. 2. vyd. Praha : FORTUNA, ISBN s. 47. [12] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < > [13] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < > [14] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < [15] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: [16] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < [17] KRYLOV, I. A. Člověk a stín (Výbor z díla) 1. vydání, Praha: Svoboda, s. 12. [18] MAŇAS M. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný z WWW: [19] NEZKUSIL, V. Čítanka pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: Fortuna, ISBN s. 104. [20] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: < [21] Wikipedie: Otevřená encyklopedie : Karel Havlíček Borovský [online]. c2009 [citováno 1. 7. 2009]. Dostupný z WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.