Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D.
DĚJINY HUDBY Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207
2
Podmínky k zápočtu A: Esej na téma „Dějiny hudby“. Myslí se především hudba vážná, respektive aspoň hudba stará a ještě starší (moc se mi nechce číst nic o současné populární hudbě). Může to být o nějakém skladateli, skladbě, ale spíš něco obecnějšího, o vývoji, co nějaká historická hudba znamená dnes, a tak. B: Úniková možnost – průzkum. Hudba v obchodních prostorech protokolů. Termín: K datu zápočtu v Portálu.
3
Seikilova píseň (1 – 2. st. př. n. l.)
4
Neumy
5
Neumy
6
Kvadratická notace
7
Mensurální notace
8
Ambrosiánský chorál (cca 4. st. n. l.) – Kyrie, Si quis sermonem
Mozarabský chorál (4. st.) – Gregoriánský chorál (od 6. st.) – Ad I. vesperam, Ad matutinum (Primo tempore) Perotinus Magnus (kol. 1200) – Sederunt principles Hildegard von Bingen (1098 – 1179) – O Ierusalem Buoh všemohúcí Avrix mi galanica (Sephardské písně) Heinrich von Meissen (1250 – 1318) – Ein bernde meit und eren Carmina Burana – Clauso Cronos Středověké vánoční písně – Přišli sme na čest zpievajíc, Dietky staré i mladé Guillaume de Machaut (1300 – 1377) - Mše
9
Renesance 14. (13) – 16. století, Itálie hledání inspirace v antice od Boha k člověku všední život národní umění rozvoj vědy, renesanční člověk malířství – perspektiva hudba – od kontrapunktu k harmonii
10
Ars nova most mezi středověkem a renesancí (poč. 14. století) Codex Montpellier (kolem roku 1300): Moteto „Chanconette/Ainc voir/A la cheminee/Par verité“ Jacopo da Bologna (1340 – 1386): Aquila altera Francesco Landini (1335 – 1397): Adiu, adiu dous dame
11
Česká renesance Kodex speciálník – raná renesanční polyfonie, konec 15. století, díla zahraničních i tuzemských autorů (z nichž je většina neznámá) zřejmě kancionál Jednoty literátského bratrstva De spiritu sancto Kodex Franus – (1505) O regina, lux divina Kodex speciálník – Jesus Christus, nostra salus
12
Mše na nápěv známé melodie
L´Homme armé Josquin Desprez (1140 – 1521) – Missa L´Homme armé – Kyrie Pierre de la Rue (1452 – 1518) – Missa L´Homme armé - Kyrie
13
Loutnové písně John Dowland (1563 – 1626) Behold a wonder here Me, me and none but me
14
Madrigaly, chansony, cansony
Antonio Zachara de Teramo: Cacciando per gustar Florentine Carnival Song: Canto de´ cardoni Heinrich Isaac: Donna di dentro/Dammene un pocho Anonymous: La tricotea Juan Ponce: Ave color vini clari Juan del Encina: Oy comamos y bebamos Anonymous: Que tem farelos Mathias Greiter: Von Eyren Anonymous: Trinkt und singt
15
Orlando di Lasso (1532 – 1594) Francouzské chansony Bonjour mon coeur Si je suis brun Beau le cristal La nuit froide Un jeune moine Carlo Gesualdo da Venosa (1566 – 1611) Deus refugium et virtus Tribulationem et dolorem Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) Stabat Mater
16
Baroko cca název dodatečně, portugalsky perles baroques – perly nepravidelného tvaru – něco nesprávného, překrucujícího pravidla, někdy se uvádí i odkaz k barokním parukám, přílišné zdobnosti zpět k Bohu poslední jednotný umělecký sloh celé Evropy hudba: delší komponované celky (dříve hlavně mše, nyní třeba opera, oratoria), scénické provádění srozumitelnost textu – od kontrapunktu k homorytmii a harmonii emocionalita, výraz
17
Claudio Monteverdi (1567 – 1643)
– madrigaly, opery - Banquet of the Senses L´Orfeo (opera)
18
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
– Varhanní skladby, kantáty, chorály Temperovaný klavír Umění fugy Jesu meine Freude (moteto) Toccata a fuga d moll
19
1 Jesu, meine Freude, Meines Herzens Weide, Jesu, meine Zier, Ach wie lang, ach lange Ist dem Herzen bange Und verlangt nach dir! Gottes Lamm, mein Bräutigam, Außer dir soll mir auf Erden Nichts sonst Liebers werden. Jesus, my joy, pasture of my heart, Jesus, my adornment ah how long, how long is my heart filled with anxiety and longing for you! Lamb of God, my bridegroom, apart from you on the earth there is nothing dearer to me. 2 Unter deinem Schirmen Bin ich vor den Stürmen Aller Feinde frei. Laß den Satan wittern, Laß den Feind erbittern, Mir steht Jesus bei. Ob es itzt gleich kracht und blitzt, Ob gleich Sünd und Hölle schrecken: Jesus will mich decken. Beneath your protection I am free from the attacks of all my enemies. Let Satan track me down, let my enemy be exasperated – Jesus stands by me. Even if there is thunder and lightning, even if sin and hell spread terror Jesus will protect me . 3 Trotz dem alten Drachen, Trotz des Todes Rachen, Trotz der Furcht darzu! Tobe, Welt, und springe, Ich steh hier und singe In gar sichrer Ruh. Gottes Macht hält mich in acht; Erd und Abgrund muss verstummen, Ob sie noch so brummen. I defy the old dragon, I defy the jaws of death, I defy fear as well! Rage, World, and spring to attack: I stand here and sing in secure peace. God’s might takes care of me; earth and abyss must fall silent, however much they rumble on. 4 Weg mit allen Schätzen! Du bist mein Ergötzen, Jesu, meine Lust ! Weg ihr eitlen Ehren, Ich mag euch nicht hören, Bleibt mir unbewusst! Elend, Not, Kreuz, Schmach und Tod Soll mich, ob ich viel muss leiden, Nicht von Jesu scheiden. Away with all treasures! You are my delight, Jesus, my joy! Away with empty honours, I’m not going to listen to you, remain unknown to me! Misery, distress, affliction, disgrace and death, even if I must endure much suffering, will not separate me from Jesus. 5 Gute Nacht, o Wesen, Das die Welt erlesen, Mir gefällst du nicht. Gute Nacht, ihr Sünden, Bleibet weit dahinten, Kommt nicht mehr ans Licht! Gute Nacht, du Stolz und Pracht! Dir sei ganz, du Lasterleben, Gute Nacht gegeben. Good night, existence chosen by the world, you do not please me. Good night , you sins, stay far behind me. Come no more to the light1 Good night , pride and splendour, once and for all, sinful existence, I bid you good night. 6 Weicht, ihr Trauergeister, Denn mein Freudenmeister, Jesus, tritt herein. Denen, die Gott lieben, Muß auch ihr Betrüben Lauter Zucker sein. Duld ich schon hier Spott und Hohn, Dennoch bleibst du auch im Leide, Jesu, meine Freude. Go away, mournful spirits, for my joyful master, Jesus, now enters in. For those who love God even their afflictions become pure sweetness. Even if here I must endure shame and disgrace, even in suffering you remain, Jesus, my joy
20
– hudba k Shakespearovým hrám opery Dido and Aeneas
Henry Purcell (1659 – 1695) – hudba k Shakespearovým hrám opery Dido and Aeneas Music for the Funeral of Queen Mary 1:52 1. Man that is born of a woman hath but a short time to live, and is full of misery. He cometh up, and is cut down like a flower; he fleeth as it were a shadow, and ne'er continueth in one stay. 2. In the midst of life we are in death: of whom may we seek for succour, but of thee, O Lord, who for our sins art justly displeased? Yet, O Lord, O Lord most mighty, O holy and most merciful Saviour, deliver us not into the bitter pains of eternal death. 3. Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts; shut not thy merciful ears unto our pray'rs; but spare us, Lord most holy, O God most mighty. O holy and most merciful Saviour, thou most worthy Judge eternal, suffer us not, at our last hour, for any pains of death, to fall from thee. Amen
21
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621)
České baroko Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621) Missa Quinis Vocibus Super Dolorosi Martyr Qui confidunt in Domino Adam Václav Michna z Otradovic (1600 – 1676) Loutna česká Mariánská muzika Bohuslav Matěj Černohorský (1684 – 1742) Laudetur Jesus Christus Fuga a moll
22
Barokní opera Farinelli Michael Maniaci
Michael Maniaci 6:50 Radu Marian Jean Philippe Rameau: Les Paladins Giuseppe Scarlatti (1723 – 1777): Dove e amore e gelosia (1768, Český Krumlov)
23
Klasicismus cca 1750 - 1820 racionální, důraz na formy
sonátová forma, symfonie, opera spíše jednodušší harmonie, doprovázená melodie, někdy zdobná Christoph Willibald Gluck Joseph Haydn W. A. Mozart Jan Václav Stamic Jiří Antonín Benda Ludwig van Beethoven
24
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
Opera Kouzelná flétna Oratorium, mše Requiem Symfonie Symfonie č. 41 „Jupiter“ v C dur Koncerty Koncert č. 21 C dur, K467 Komorní Malá noční hudba
25
Christoph Willibald Gluck (1714 - 1787)
Opera Orfeo ed Euridice
26
Český klasicismus Jan Václav Stamic (1717 – 1757) Varhanní koncert č. 2 C dur Jiří Antonín Benda (1722 – 1795) Koncert pro cemballo a orchestr g moll Jan Jakub Ryba (1765 – 1815) Česká mše vánoční (Hej, mistře!)
27
Romantismus cca 1800 - 1900 emocionalita, rozbití forem
umělec jako ten, kdo má „změnit svět“ inspirace národní hudbou – vznik národních škol programní hudba Ludwig van Beethoven Franz Schubert Richard Wagner Hector Berlioz Petr Iljič Čajkovskij Fryderyk Chopin Bedřich Smetana Antonín Dvořák Caspar David Friedrich: Poutník nad mořem mlhy
28
Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)
Opera Fidelio Oratorium Kristus na hoře Olivetské Symfonie Symfonie č. 5 Osudová Symfonie č. 9 Chorální Koncerty Houslový koncert D dur, op. 61 Komorní Smyčcový kvintet Bouře op. 29
29
Requiem – Dies Irae Requiem Aeternam Kyrie eleison Dies Irae Offertorium Hostias Sanctus Benedictus Agnus Dei Communio
30
Dies irae Gregoriánský chorál
Antoine Brumel (1460 – 1512) Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687) Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Luigi Cherubini (1760 – 1842) Hector Berlioz (1803 – 1869) Giuseppe Verdi (1813 – 1901) Antonín Dvořák (1841 – 1904) Benjamin Britten (1913 – 1976) Gyorgy Ligeti (1923 – 2006) Karl Jenkins (1944)
31
Opera etc. Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Kouzelná flétna Richard Wagner (1813 – 1883) Rýnské zlato Valkýra – Jízda Valkýr Modest Petrovič Musorgskij (1839 – 1881) Obrázky z výstavy
32
Impresionismus Claude Monet - Imprese, východ slunce
33
Impresionismus Claude Debussy (1862 – 1918) Předehra k Faunovu odpoledni Maurice Ravel (1875 – 1937) Bolero
34
Expresionismus Edvard Munch - Výkřik
35
Expresionismus Igor Stravinskij (1882 – 1971) Svěcení jara Leoš Janáček (1854 – 1928) Glagolská mše Carl Orff (1895 – 1982) Carmina Burana Alois Hába (1893 – 1973) Matka Sonáta pro čtvrttónový klavír op. 62
36
Expresionismus Arnold Schönberg (1874 – 1951) Pierrot Lunaire A Survivor from Warsaw György Ligeti (1923 – 2006) Atmospheres Iannis Xenakis (1922 – 2001) Medea Senecae Pierre Schaeffer (1910 – 1995) Apostrophe
37
Expresionismus Olivier Messiaen ( ) L´Ascension
38
Minimalismus Richard Serra - Fulcrum (objekt na Liverpool Street Station, Londýn)
39
Minimalismus Philip Glass (1937) Koyaanisquatsi Michael Nyman (1944) Smyčcový kvartet č. 3
40
Polská škola Witold Lutoslawski (1913 – 1994) Pět písní Krzysztof Penderecki (1933) Symfonie č. 7 Henryk Mikolaj Gorecki (1933 – 2010) Symfonie č. 3 Wojciech Kilar (1932 – 2013) Krzesany
41
Arvo Pärt (1935) Tabula rasa Für Alina Fratres Sarah was ninety years old
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.