Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

- Výběry VY_32_INOVACE_GR_782. VÝBĚRY Vytvořením výběru rozdělíme obrázek na dvě části: aktivní = výběr = ta část, na které budeme provádět úpravy neaktivní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "- Výběry VY_32_INOVACE_GR_782. VÝBĚRY Vytvořením výběru rozdělíme obrázek na dvě části: aktivní = výběr = ta část, na které budeme provádět úpravy neaktivní."— Transkript prezentace:

1 - Výběry VY_32_INOVACE_GR_782

2 VÝBĚRY Vytvořením výběru rozdělíme obrázek na dvě části: aktivní = výběr = ta část, na které budeme provádět úpravy neaktivní = zbytek obrázku = část, s kterou nebudeme pracovat Vytvoříme-li výběr, pak použitý nástroj nebo funkce ovlivní jen vybranou oblast Výběr můžeme - vyplnit barvou nebo vzorkem - transformovat - vymazat Výběr obrátíme příkazem Vybrat  Invertovat (to znamená, že aktivní oblast se stane neaktivní a naopak) Celý obrázek vybereme příkazem Vybrat  Vše (to znamená, že aktivní pak bude celý obrázek) Výběr zrušíme příkazem Vybrat  Nic

3 VÝBĚROVÉ NÁSTROJE 1.Výběr obdélníku - klepneme do obrázku a se stisknutou myší vytvoříme tažením po diagonále obdélník požadované velikosti. Čtverec - vytvoříme stejným způsobem, ale s označenou volbou Pevné (nebo se stisknutou klávesou Shift, kterou držíme až do uvolnění tlačítka myši). Výběr se provede po uvolnění tlačítka myši. Po dokončení se výběr zobrazí jako pohybující se pomlčky (tzv. pochodující mravenci). 2. Výběr eliptických oblastí - postup viz obdélník. Kružnice - viz čtverec.

4 Ukázka:

5 3. Volný výběr (Laso) - pro volný výběr od ruky. Používá se hlavně k hrubému obtažení objektu a potom se výběr upřesňuje dalšími nástroji, především funkcí Rychlá maska. Postup: stiskneme levé tlačítko myši a táhneme v požadovaném tvaru, postupně se vracíme zpět k počátečnímu bodu. Nebo: klepneme myší, uvolníme ji a klepneme v dalším bodě  oba body se spojí přímkou  postupně se vrátíme do počátečního bodu.

6 4. Přibližný výběr = výběr spojitých oblastí (zvaný též Magická hůlka) Umožňuje vytvořit oblast výběru s podobnou nebo stejnou barvou - to platí jen pro spojité oblasti. Postup: 1. Aktivujeme Přibližný výběr 2. Klepneme do oblasti obrázku, kde uděláme výběr - např. pravá noha (modrá) 3. Nástroj zde vytvoří plochu, která obsahuje pixely s podobnou barvou 4. Pomocí hodnoty Práh nastavíme odlišnost barev - při vyšší hodnotě zahrne pixely s větším barevným rozdílem  oblast výběru se zvětší - a naopak.

7 Porovnání: práh 15 práh 95

8 5. Výběr podle barvy - vytvoří výběr s podobnou nebo stejnou barvou - i pro nespojité oblasti. Porovnání: práh 15 práh 95 Postup - viz Přibližný výběr

9 6. Výběr nůžkami - vybírá tvary pomocí inteligentního hledání hran. Vhodný pro objekty s výraznými hranami. Postup: a) Aktivujeme Výběr nůžkami b) Klepneme na hranu v obrázku, vytvoří se první bod; postupně vytvoříme další. c) Výběr uzavřeme stiskem Ctrl a klepnutím do prvního bodu. d) Křivku můžeme upravovat - tažením kterékoliv bodu. Přidávat další body můžeme, stiskneme-li Ctrl. (Čím více bodů vytvoříme, tím bude tvar přesnější). Pozor - před dokončením práce neklepněte omylem dovnitř výběru - tím se totiž výběr potvrzuje !

10 Přidání dalšího bodu: Posunutí bodů:

11 7. Cesty (Bezierův výběr) - nejpropracovanější nástroj, vybírá tvary pomocí inteligentního hledání hran. Postup: a) Aktivujeme Cesty (nastaví se výchozí volba Návrh) b) Klepnutím do obrázku vytvoříme první kotevní bod a postupně tvoříme další c) Výběr uzavřeme stiskem Ctrl a klepnutím do prvního bodu d) Křivku upravíme tažením kotevních bodů (mají kruhový tvar) pomocí myši pomocí editačních bodů (čtverečky) - ty se vytvoří po klepnutí na křivku v místě kotevního bodu křivku můžeme tvarovat i mimo kotevní body tak, že ji přetáhneme myší kotevní bod odstraníme, když stiskneme Ctrl + Shift a klepneme myší na bod

12 e) Máme -li výběr hotový, potvrdíme ho klepnutím na tlačítko Výběr z cesty Pokud nejsme s výběrem spokojeni, stiskneme tlačítko Úpravy a tvar křivky opravíme. f) Chceme-li výběr např. vložit do nového souboru, zvolíme Upravit  Kopírovat Soubor  Nový Upravit  Vložit. Potom ukotvíme plovoucí výběr: Vrstva  Ukotvit vrstvu:

13 Výběr vložený do nového souboru

14 PRACOVNÍ LIST - úkoly 1.V novém souboru vyzkoušejte vytvořit výběr: obdélník, elipsu, čtverec, kružnici, volný výběr. 2.Otevřete soubor Listovnice a s použitím nástroje Přibližný výběr proveďte výběr téže oblasti ve dvou variantách: a) práh = 15 b) práh = 95 Obě varianty porovnejte. 3. V obrázku Listovnice proveďte Výběr podle barvy ve dvou variantách: a) práh = 15 b) práh = 95 Porovnejte obě varianty. 4.V obrázku Piloun proveďte Výběr nůžkami, výběr zkopírujte a vložte do nového souboru (postup vložení viz odst. 7) 5.V obrázku Pitt oddělte postavu herce pomocí Bezierova výběru, zkopírujte, vložte do nového souboru a pošlete spolu s předchozím výběrem (piloun) mailem na adresu semrad@sostp.cz.

15 Literatura: VYBÍRAL Josef: GIMP uživatelská příručka, Computer Press, Brno, 2004 MODR Vlastimil: 333 tipů a triků pro GIMP, Computer Press, a. s., Brno, 2010 Fotografie: vlastní http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Images


Stáhnout ppt "- Výběry VY_32_INOVACE_GR_782. VÝBĚRY Vytvořením výběru rozdělíme obrázek na dvě části: aktivní = výběr = ta část, na které budeme provádět úpravy neaktivní."

Podobné prezentace


Reklamy Google