Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPatrik Netrval
1
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Autor: Mgr. Michal Mynář
2
básník napíše báseň skladatel ji zhudební – vznikne píseň kde má své místo melodram – recitovaná báseň doprovázená hudbou? melodram vznikl tak trochu omylem francouzský spisovatel J. J. Rousseau se domníval, že francouzština není vhodná pro zpěv – prosazoval tedy recitaci doprovázenou hudbou Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 2
3
prvních uměleckých úspěchů dosáhl však až český skladatel J. A. Benda koncem 18. století další etapa vývoje melodramu je na konci 19. století – neobvyklá forma přitahovala umělce Z. Fibich vytvořil řadu koncertních melodramů na texty Erbenovy Kytice – Vodník, Polednice, Štědrý den Z. Fibich a básník J. Vrchlický vytvořili celou trilogii scénických melodramů Smrt Hippodamie J.B.Foerster použil báseň J. Nerudy v melodramu Romance štědrovečerní Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 3
4
objevuje se i ve světové hudbě A. Schoenberg – Pierot Lunaire své místo má až do současnosti i u nás O. Jeremiáš – Romance o Karlu IV. Josef Baštýř - Lech Nierostek: Tak i tak melodram zůstane specialitou a lahůdkou pro milovníky vážné hudby i poezie – určitě se vyplatí to s melodramem „zkusit” Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 4
5
koncertní melodram – je určen k poslechu a není ztvárněn divadelními prostředky můžeme se s ním setkat v koncertních sálech, ale i v televizním a rozhlasovém zpracování scénický melodram – vzniká jako divadelní představení s kulisami i kostýmy – je to velmi náročný útvar (úryvek ze Smíru Tantalova zde)zde melodram coby součást jiného hudebního útvaru – nejčastěji opery Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 5
6
i mezi rockovými kapelami se objevili experimentátoři, kteří melodram vyzkoušeli skupina Jethro Tull ve svém projektu The Passions Play má jednu bláznivou snovou skladbu o zajíci, který ztratil brýle poslechnout si ji na závěr můžeme zdezde Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 6
7
1. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN 80-86385- 21-3 7 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.