Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_38_09 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura novověku Téma Architektura novověku (do konce 19. Století) Tematická oblast architektura 19. stol., I. Název Autor Ing. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročník září 2013, stavebnictví , 3. ročník anotace architektura 19. stol. , empír, novorenesance, naturalismus Přínos/cílové kompetence seznámit žáky s architekturou 19. století
2
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. CÍLE KAPITOLY
osvěžíte si stručnou historii baroka seznámíte se, se základy kreslení dle předlohy
3
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. RYCHLÝ NÁHLED DO KAPITOLY
RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY Empír, zvaný také císařským slohem, byl druhou fází klasicismu, resp. neoklasicismu. Název pochází z francouzského slova empire (impérium). Stavělo se v něm převážně v době, kdy se Napoleon Bonaparte prohlásil císařem. Sloh se uplatnil především v architektuře, v módě a v designu nábytku.
4
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. KLÍČOVÁ SLOVA A ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU
ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU na tuto kapitolu si rezervujte jednu vyučovací hodinu KLÍČOVÁ SLOVA empír
5
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. EMPÍR
6
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. SOCHAŘSTVÍ A ARCHITEKTURA
Sochařství a architektura: důraz byl kladen na antické a egyptské vzory. Příkladem této architektury může být zámek Kačina, nebo přestavba barokního kláštera na celnici (Dům U Hybernů). V nábytkářství byla dávána přednost černozlaté barvě. Nohy u nábytku byly podle orientálních vzorů často zakončovány napodobeninami zvířecích tlap (např. lvích). Také kultura odívání byla ovlivněna antickým uměním (uvolněnost a splývavost ženského oděvu s velkou dekoltáží zahalenou šátkem). Byly dováženy první kožešinové pláště a kašmírové šály z Egypta. Nová módní vlna zachvátila nejen ženskou módu, ale celkově ovlivnila i ostatní druhy umění a způsob života.
7
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. ZÁMEK KAČINA – ČESKÁ REPUBLIKA
8
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. ZÁMEK ORLÍK
9
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. DŮM U HYBERNŮ - PRAHA
10
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. ZÁMEK ORLÍK
NOVORENESANCE
11
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NOVORENESANCE
Novorenesance (neorenesance) je historizující umělecký sloh vycházející z renesance a spojený s národním uvědoměním. Byla uplatňována na velkých veřejných stavbách (divadla, muzea, národní domy, sokolovny, banky, nádraží, školy apod.). Později se na jejich fasádách i v interiérech začínaly objevovat secesní prvky.
12
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NOVORENESANCE
Architektura: V novorenesančním slohu byla postavena řada nejvýznamnějších staveb v Praze i v dalších městech. Patří k nim např. Národní muzeum, Národní divadlo, Rudolfinum, Muzeum hlavního města Prahy, Národní dům na Vinohradech, Kostel sv. Václava na Smíchově, Vinohradská vodárenská věž, Gröbeho vila, Západočeské muzeum v Plzni, Měšťanská beseda v Plzni, Mlýnská kolonáda Karlovy Vary, Hotel Nové Lázně v Mariánských Lázních, Katedrála Božského Spasitele v Ostravě, Liberecká radnice, Bílská radnice. K nejvýznačnějším architektům patřili Antonín Barvitius, Josef Schulz, Ignác Ullmann, Antonín Wiehl a Josef Zítek.
13
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NÁRODNÍ DIVADLO - PRAHA
14
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NÁRODNÍ MUZEUM - PRAHA
15
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NÁRODNÍ DIVADLO - PRAHA
16
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. RUDOLFINUM - PRAHA
17
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. MĚŠŤANSKÁ BESEDA V PLZNI
18
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NATURALISMUS
19
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NATURALISMUS
Hlavní znaky: Naturalismus (lat. natura = příroda) byl filosofickou koncepcí uznávající přírodu za jediné jsoucno a vylučující vše nadpřirozené a transcendentní. Za základní princip výkladu všech přírodních jevů považoval zkušenost. Jeho odvozenými součástmi byly jevy duchovní povahy a především člověk se svými vlastnostmi a schopnostmi. Filosofie:K základním formám filosofického naturalismu patřil metafyzický (ontologický) a metodologický naturalismus a naturalizovaná epistemologie.
20
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NATURALISMUS
Literatura: Literární směr naturalismus vzniklý ve Francii se uplatňoval nejvíce v západní Evropě. Vycházel z pozitivistické estetiky a při zobrazování člověka a společnosti se opíral o poznatky tehdejší přírodovědy. Zdůrazňoval dokumentární stránku a vnesl do literatury některá nová témata (např. prostředí sociálních vrstev). Předním teoretikem a spisovatelem byl romanopisec Émile Zola. Mezi jeho stoupence patřili bratři Goncourtové, Huysmans, Burget a v českých zemích Čapek-Chod a Šlejhar.
21
ARCHITEKTURA 19. STOLETÍ I. NATURALISMUS
Výtvarné umění: bylo ovlivňováno literaturou. Výtvarní umělci se snažili věrně zobrazovat přírodní předlohy podle skutečnosti bez idealizace s výrazným zachováním syrových rysů zobrazované skutečnosti.
22
ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ 19.STOLETÍ SAMOSTATNÝ ÚKOL
vyjmenujte a stručně popište nejvýznamnější novorenesanční stavby v Praze včetně jejich autorů
23
ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ 19.STOLETÍ SHRNUTÍ KAPITOLY
osvěžili jste si stručnou historii stavitelství 19. století seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství 19.století !
24
ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ 19.STOLETÍ PRAMENY A INFORMAČNÍ ZDROJE
KRESBY A FOTOGRAFIE: fotografie z volně přístupných zdrojů internetu , , , , , ,
25
ARCHITEKTURA A STAVITELSTVÍ 19.STOLETÍ PRAMENY A INFORMAČNÍ ZDROJE
KRESBY A FOTOGRAFIE: , , , , ,
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.