Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTereza Valentová
1
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Obr. 2 – Tužka – fyzikální těleso
Vysvětlení pojmů Těleso (též fyzikální těleso) hmotný předmět, který je složen z látek a můžeme jej kolem sebe pozorovat př.: židle, tiskárna, Měsíc, strom Látka různorodý „materiál“, z něhož jsou tvořena tělesa př.: dřevo, sklo, papír, hliník, kyslík Obr. 2 – Tužka – fyzikální těleso Obr. 3 – Zlato Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
Úkol 1 V tabulce zabarvěte modře tělesa a červeně látky: Počítač Okno
Plast Rádio Nůžky Dřevo Slunce Zlato Židle Květina Železo Kyslík Brýle Mosaz Sklo Květináč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
Čím se liší látky? Látky se liší svými vlastnostmi
Obr. 4 – Barvičky Látky se liší svými vlastnostmi barvou, tvarem nebo leskem skupenstvím vůní nebo zápachem hustotou nebo rozpustností teplotou varu nebo tání apod. Obr. 5 – Zápach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Úkol 2 Roztřiď zmíněné látky dle skupenství: Voda Dřevo Cukr Rtuť Líh
Pevné látky Kapalné látky Plynné látky Voda Dřevo Cukr Rtuť Líh Plast Kyslík Olej Dusík Sklo Oxid uhličitý Železo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Skupenské změny Pevná látka Kapalná látka Plynná látka Kapalná látka
tání Pevná látka Kapalná látka Plynná látka Kapalná látka Plynná látka Pevná látka sublimace tuhnutí vypařování desublimace zkapalnění Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
Úkol 3/1 Označ správné odpovědi:
1) O jakou skupenskou změnu jde, když se mění voda v led? sublimace tání tuhnutí zkapalnění 2) O jakou skupenskou změnu jde, když se mění voda ve vodní páru? vypařování tání tuhnutí zkapalnění Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
Úkol 3/2 Označ správné odpovědi:
3) O jakou skupenskou změnu jde, když se pevný naftalen mění v plynný? desublimace tuhnutí sublimace zkapalnění 4) O jakou skupenskou změnu jde, když se vodní pára mění ve vodu? desublimace tuhnutí sublimace zkapalnění Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9
Úkol 3/3 Označ správné odpovědi:
5) O jakou skupenskou změnu jde, když se led mění ve vodu? desublimace tání tuhnutí zkapalnění 6) O jakou skupenskou změnu jde, když se z plynné látky stane látka pevná? desublimace tuhnutí sublimace zkapalnění Správné odpovědi: 1c, 2a, 3c, 4d, 5b, 6a Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
Teplota tání a tuhnutí Teplota tání: Teplota tuhnutí:
teplota, při které se látka v pevném skupenství mění v látku kapalnou značíme ji Tt př.: teplota tání ledu za normálních podmínek = 0 oC Teplota tuhnutí: teplota, při které se kapalná látka mění v látku pevnou př.: teplota tuhnutí vody za normálních podmínek = 0 oC Obr. 6 – Voda a led Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11
Pozorování a pokus Pozorování Pokus
Vlastnosti látek zjišťujeme především pozorováním nebo pokusem. Pozorování základní postup, kterým poznáváme svět kolem sebe využíváme smyslů (zrak, sluch, čich aj.) Pokus cílevědomé zjišťování chování látek za předem stanovených podmínek Obr. 7 – Zrak (pozorování) Obr. 8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
12
Použité zdroje informací
Obr. 1 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 5 – Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 6 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < Obr. 8 – [cit. 2010–09–27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.