Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0528 NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_82 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0528 NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_82 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ."— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0528 NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_82 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ TEMATICKÝ OKRUH:Úvod do makroekonomiky TÉMA:Hospodářský cyklus AUTOR:Ing. Kateřina Vandegrift VYTVOŘENO DNE:13.12.2012 ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 3. ročníku SŠ. Prezentace je určena k výuce, procvičení, opakování, pochopení a upevnění vědomostí na dané téma.

2 Hospodářský cyklus

3 Ekonomické dění se stále pohybuje, často nastávají změny a ekonomika kolísá „nahoru“ a „dolů“. Hlavním cílem je dosažení ekonomické rovnováhy pomocí tzv. cyklického vývoje hospodářství.ekonomické rovnováhy Tato cykličnost se většinou dotýká i světové ekonomiky jako celeku. Hospodářský cyklus má čtyři fáze: expanze (rozvoj, rozmach poptávky i nabídky) expanze vrchol (převis nabídky nad poptávkou) vrchol krize (recese, pokles nabídky i poptávky) krize sedlo (dno, vyrovnání a oživení poptávky i nabídky) sedlo

4

5 Expanze Expanze (rozvoj, rozmach poptávky i nabídky) domácnostem i firmám se daří, rostou zisky i platy, roste spotřeba statků a služeb, rostou příjmy a lidé více utrácejí stát dostává více daní, takže může také více investovat.

6 Vrchol Vrchol (převis nabídky nad poptávkou) firmy pořád ještě produkují vysokým tempem nové statky a služby, ovšem poptávka už začíná váznout Ekonomika jako celek se zde již většinou nachází za hranicemi svých produkčních možností, výrobní faktory získává ze zahraniční, čímž se zvyšuje riziko přehřátí a následné hospodářské krize, deprese

7 Krize Krize (recese, pokles nabídky i poptávky) poptávka se zcela zabrzdila, firmy mají problémy s prodejem a často krachují, zvyšuje se nezaměstnanost, lidé mají existenční problémy, ti co mají práci raději spoří a neutrácí, což krizi ještě prohlubuje. Vzniká řetězová reakce bankrotů. Někteří zastánci určitých teorií doporučují aktivní zásahy státu na straně poptávky - podporovat ekonomiku, aby pokles výroby s následnými sociálními otřesy nebyl tak dramatický. Stát však v období krize má nižší příjmy (firmy odvádí malé daně), proto vyšší výdaje je stát schopen krýt jedině na základě schodku (zadlužení) státního rozpočtu.

8 Sedlo Sedlo (dno, vyrovnání a oživení poptávky i nabídky) Žít a nakupovat se musí, takže poptávka nikdy neklesne na nulu Firmy které „přežily“ minimalizovaly náklady a ceny. Časem se jejich nabídka dostane do souladu s poptávkou. Firmy pomalu začínají zaměstnávat nové pracovníky, domácnosti mají vyšší příjmy a mohou více utrácet, znovu se rozbíhá expanze.expanze Pozitivem je, že ceny jsou většinou stlačeny na minimum, krize zničila firmy, které pracovaly neefektivně - to je dobrý odrazový můstek pro zahájení nové expanze ekonomiky.

9 Úkol: Do grafu zakreslete hospodářský cyklus, popište ho a vysvětlete, jak se chovají domácnosti, firmy a stát v jednotlivých fázích.

10 Citace: Obr. Str. 4 - JAMES A. DANIEL. theadvisoryfirm.net [online]. [cit. 21.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.theadvisoryfirm.net/newsltr/advisoryfirmnews_05-11.html


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0528 NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_82 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google