Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník."— Transkript prezentace:

1 Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník ZŠ Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tématický celek:Vesmír Registrační číslo projektu:CZ. 1. 07/1. 4. 00/21. 3233 Název projektu:VY_12_INOVACE_Min_F9_4_2 zs zacler Název příjemce podpory:Základní škola, Žacléř, okres Trutnov Anotace: → Vnitřní část Sluneční soustavy.

2 VNITŘNÍ ČÁST S LUNEČNÍ SOUSTAVY

3 Slunce = centrální těleso celé Sluneční soustavy = 1 z hvězd naší Galaxie (1 ze 150 000 000 000 „Sluncí“) - průměr Galaxie = 100 000 l.y. Naše Slunce je od jádra Galaxie asi 30 000 l.y. 1 000 x těžší než Jupiter (největší planeta ) = 330 000 × m Země  všechna tělesa Sluneční soustavy obíhají kolem Slunce (společného gravitačního centra v nitru této hvězdy) = malá hvězda, žlutý trpaslík -termonukleární reakce - jádra H se slučuji na jádra He, uvolňuje se energie -silné magnetické pole = sluneční skvrny = erupce

4 terestrické planety

5 Merkur -nejmenší -skalnatá planeta, mnoho kráterů -pomalá rotace kolem vlastní osy -osa je téměř kolmá k rovině oběhu  na dně velkých kráterů je led – Slunce tam nikdy nezasvítí -1 den na Merkuru = 176 dní -vysoká hustota – železo, nikl -silné magnetické pole -téměř bez atmosféry --180  C až 430  C -ze Země obtížně fotografování (je blízko Slunci)

6 Venuše -velikost a skladba velice podobná Zemi -obrovské krátery, sopky -zpětná extrémně pomalá rotace -1 den na Venuši = 243 dní -nemá magnetické pole -kyselina sírová, mnoho CO2, skleníkový efekt -drsné podmínky, hustá atmosféra, povrch se nemění -tlak je 90x větší (asi jako na Zemi 1 km pod hladinou moře) -max 480  C -dobře odráží sluneční světlo – Večernice (Jitřenka)

7 Země -70% povrchu Země voda, 30 % kontinenty -jádro (železo, nikl…), plášť, kůra (tektonické desky), troposféra, stratosféra, mezosféra, termosféra -atmosféra 78% dusík, 21 % kyslík -kůra „plave“ na polotekutém plášti (5 100  C) Měsíc 1.část Země, která se oddělila po gigantické kolizi s dalším tělesem 2.pozůstatek obřího vesmírného tělesa, které narazilo do Země

8 Mars -velmi řídká atmosféra (95% CO2) -nemá magnetické pole -již zde není voda v tekutém stavu (  není desková tektonika) -polární čepičky -lze pozorovat ze Země -„rudá“ planeta - zoxidovaná půda na povrchu (oxid železitý) -pevný různorodý povrch - pláně zalité lávou, krátery, sopky, kaňony, nejvyšší hora sopka Olympus Mons (24km) -2 měsíce nepravidelného tvaru - Phobos a Deimos

9 hmotnost kg průměr km gravitační zrychlení m/s 2 Hustota kg/m 3 povrchová teplota doba otočení kolem osy doba oběhu kolem Slunce vzdálenost od Slunce km počet měsíců Merkur0,33×10 24 4 8703,695 430−180 °C až 430 °C 58,65 dne88 poz. dní 58 000 0000 Venuše4,87×10 24 12 1008,875 250max. 480°C 243 dní224,7 poz. dní 108 000 0000 Země5,9×10 24 12 7009,785 52013 °C1 den 365,26 dne 149 000 0001 Měsíc0,07x 10 24 3 4761,623 344−240 °C až 123 °C 27,3 dne (Země) 29,5 dne (Země) 384 403 Mars 0,64×10 24 6 800 3,69 3 930–140 °C až 20 °C 24h 39min687 poz. dní 228 000 0002

10 Hlavní pás planetek -oblast Sluneční soustavy mezi drahami Marsu a Jupitera -planetky se vytvořily -z protoplanetárního disku (důsledek gravitace Jupiteru) -při srážkách již vzniklých těles Ceres - planeta – planetka – trpasličí planeta

11 Zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/5_Terrestrial_planets_ size_comparison.png/800px-5_Terrestrial_planets_size_comparison.png http://hvr.cz/obr-812/ http://var.astro.cz/astro_cz/slunce_vybuch.jpg http://objekty.astro.cz/obr/objekty/nase/ngc2997lab.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/MESSENGER_first_p hoto_of_unseen_side_of_mercury.jpg/600px- MESSENGER_first_photo_of_unseen_side_of_mercury.jpg http://www.avgoe.de/StarChild/IMAGES/STARCH00/SOLARS01/MERCURY.GIF http://www.planetsforkids.org/upload/-Venus-a.jpg http://img.blesk.cz/img/1/full/236126-img-zeme-zemekoule-planeta-vesmir.jpg http://nd01.jxs.cz/368/789/3c97283fd1_30243303_o2.jpg http://www.bbc.co.uk/spanish/specials/images/1557_anuarioslide/5165756_enero enmarte.jpg http://talkingship.com/wp/wp-content/uploads/2011/10/Mars-And-Its-Moons- Phobos-And-Deimos.jpg http://i.idnes.cz/09/104/gal/JW2ecb82_mars.jpg http://img.abicko.cz/img/5/gallery/416695_kang-a-kodos-simpsonovi- mimozemstan-martan.jpg http://www.aldebaran.cz/bulletin/2006_23/orbit_plot_inner1.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/1_ceres_hst_2005.jpg

12 Živ ot na Marsu -cesta asi půl roku -Mars – menší, lehčí než Země  menší gravitace (38% zemské) -menší stabilita, vlasy vlají -krev není tak tlačena do nohou  větší hlava -více krve, erytrocyty mění svůj tvar  srdce bije pomaleji  objem krve by se snížil -úbytek svalů (nemusí překonávat gravitaci), oslabení kostí, člověk je „větší“ -zvýšené dávky radiace -člověk na Marsučlověk na Marsu


Stáhnout ppt "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google