Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RENESANCE? pojmy – dojmy - názory Armáda a druhý dech českého zbrojního průmyslu 181. Žofínské fórum 22. 6. 2015 Petr Novák.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RENESANCE? pojmy – dojmy - názory Armáda a druhý dech českého zbrojního průmyslu 181. Žofínské fórum 22. 6. 2015 Petr Novák."— Transkript prezentace:

1 RENESANCE? pojmy – dojmy - názory Armáda a druhý dech českého zbrojního průmyslu 181. Žofínské fórum 22. 6. 2015 Petr Novák

2 Můžeme být bohatí? Cena produktu: – Náklady opakované výroby – Náklady výzkumu a vývoje – Zisk Pokud je vlastník ze zahraničí, zisk odchází do zahraničí, výzkum a vývoj se realizuje v zahraničí a v ČR zůstává pouze opakovaná výroba, tak se ČR nemůže nikdy stát bohatou zemí ve smyslu bohatých občanů.

3 Produktivita? Produktivita vychází z finančního vyjádření, pracovníci stejné továrny, která produkuje funkčně tentýž výrobek ve variantě designové a značkové a vedle toho na jiné lince jako „no name“ budou mít významně různou produktivitu, přestože vykonávají stejný objem práce.

4 Přínosy pro stát? Nákup jaké produkce je pro stát nejvýhodnější – Nejlevnější, jedno odkud, jedno od koho? – Nejkvalitnější, jedno odkud, jedno od koho? Ne, je třeba sledovat skutečnou cenu pro ČR: – Cenu – Odvody dodavatele a celého řetězce – Zdanění dodavatele a celého řetězce – Odvody a zdanění pracovníků – DPH dodavatele a řetězce – DPH placené zaměstnanci – Spotřební daně – Dopady na vznik pracovních míst, úspory na podporách, sociálních dávkách – ……

5 Jak to je u sofistikované produkce? Lze se poměrně jednoduše dopočítat, že v případě produkce s vysokou přidanou hodnotou, kdy je výrobce přímo dodavatelem, je vlastněn majiteli, občany ČR, výzkum a vývoj probíhá v ČR a výroba probíhá v ČR, tak skutečná cena pro ČR je asi 50% toho co zaplatí nakupující resort. Zbrojní výrobky jsou bezpochyby produkty s vysokou přidanou hodnotou.

6 Co z toho plyne? Stát by neměl podporovat zahraniční investory, zejména pracující v oblasti malé přidané hodnoty Dodávky od domácích dodavatelů by měly být preferovány a to čím vyšší přidaná hodnota, tím více Tento postup je patrný po celém světě, ve fungujících státech Prakticky bez výhrady se týká zbrojních dodávek

7 Jak ČR „přispěla“ k „druhému dechu“? Nerealistickými projekty první půlky 90-tých let a financováním tzv. bankovním socialismem, to vedlo k: – Určité konzervaci stavu na místo restrukturalizace – Fatálnímu poškození názoru státní správy na český zbrojní průmysl – Odmítání výzkumu a vývoje ze strany státní správy Hrou na offsety Podceňováním schopností českého zbrojního průmyslu Řadou výroků, které produkci českého zbrojního průmyslu dehonestovaly Spoustou prohlášení o podpoře a spolupráci s minimální reálnou náplní Spoustou byrokratických a administrativních omezení, požadavků, nařízení, výkazů a formulářů

8 Proč tedy průmysl chytá „druhý dech“? Protože platí: „POMOZ SI SÁM a BUDE TI POMOŽENO!“

9 Jak opravdu podpořit zbrojní průmysl? Stabilní akviziční plán s víceletou perspektivou Vyčlenění zbrojních programů z běžného rozpočtu MO – zákonem PČR Kvalifikovaná pracoviště MO pro specifikace a zkoušky Jednoznačná preference domácích dodavatelů tak, aby MO neneslo rizika – Dlouhodobé programy na dodávky – Akceptace vývojových fází, které financuje dodavatel – Bankovní garance dodavatele pro MO – Převzetí na základě kvalifikovaných zkoušek SAT – Zohlednění skutečných nákladů pro ČR – Technická, taktická a operační spolupráce

10 Děkuji za pozornost. Dotazy?


Stáhnout ppt "RENESANCE? pojmy – dojmy - názory Armáda a druhý dech českého zbrojního průmyslu 181. Žofínské fórum 22. 6. 2015 Petr Novák."

Podobné prezentace


Reklamy Google