Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 E-mail
Autor: Mgr. Aleš Kozák
2
Služba může být poskytnuta v rámci hostingu (většinou se pak jedná o firemní ) nebo prostřednictvím služeb ( .cz, seznam.cz, centrum.cz, gmail.com, …) Přístup k u můžeme realizovat pomocí poštovního klienta (MS Outlook, Mozilla ThunderBird, …, klienti na mobilních telefonech, pocket PC, …) nebo prostřednictvím webového rozhraní tzv. web mailu (webmail Horde, Squirrelmail, … centrum.cz, seznam.cz, gmail.com prostřednictvím jejich webů).
3
Máme-li firemní (lze použít také pro soukromé y například na seznamu, gmailu, …), pak můžeme nastavit klienta (MS Outlook, ThuderBird, …). Spustíme program (přes nabídku start) a podle návodu poskytovatele mailové služby nastavíme program (POP3/IMAP, SMTP, uživatelské jméno, heslo, kódování). Tyto údaje získáme od našeho správce (až na uživatelské jméno a heslo, jsou to údaje veřejné a většinou jsou napsány na webu s nápovědou pro uživatele). POP3 nebo IMAP – máme-li možnost výběru (i při registraci mailové adresy) volme službu IMAP. IMAP – synchronizuje poštu mezi všemi připojenými PC a serverem POP3 – jen poštu vyzvedne (ze serveru smaže) – stáhnu jen do jednoho PC, nebo nastavíme ponechání pošty na serveru – stáhneme do více PC, ale musíme schránku složitěji udržovat
4
SMTP – je server, který se stará o odesílání pošty, tento server je na každé síti jiný a adresu tohoto serveru musíme zjistit od poskytovatele internetu (provider). Pro moji adresu bude jiný SMTP na půdě TUL a jiný u mě doma. Uživatelské jméno – je přiřazeno správcem (např. na TUL) nebo si jej volíme sami. Při volbě vlastního jména se snažíme použít jednoznačný název. U veřejných mailových služeb již může být naše jméno obsazeno. Heslo – by mělo mít délku větší než 8 znaků, se zastoupením malé i velké abecedy, číslic a symbolů. Pomůže nám mnemotechnická pomůcka: JKR_HP6-pdk (J.K. Rowlingová, Harry Potter 6. díl, Princ dvojí krve) Zabezpečení pomocí SSL, TLS, … je nastaveno ze strany poskytovatele mailové služby, naše nastavení musí být totožné, jinak přihlášení nebude fungovat. Př. návodů:
5
Chceme-li si zvolit vlastní službu, pak máme na výběr z řady poskytovatelů, mezi nejznámější patří Centrum, Seznam a Gmail (Google). U těchto (a dalších poskytovatelů) si můžeme založit ovou schránku zdarma. Spustíme si internetový prohlížeč (FireFox, Explorer, Opera, …) Zadáme adresu služby – např. gmail.com Klikneme na tlačítko „Vytvořit účet“. Vyplníme registrační formulář. Uživatelské jméno si volíme (ověřuje se dostupnost jména, to je vždy unikátní). Po úspěšné registraci již máme vytvořený účet, ke kterému máme přístup pomocí našeho jména a hesla (to zadáváme vždy po zobrazení stránky nebo mail.google.com). Pozn. Adresa bude automaticky přesměrována na Tohoto přesměrování se nezalekněte, vše je v pořádku.
6
Doručená pošta Doručená pošta se nám zobrazí jako první otevřená složka ihned po přihlášení. Poštu si můžeme třídit pomocí filtrů, jedním ze základních filtrů je nastaven jako ochrana proti spamu. Tato pošta je buď označena pozměněným nápisem v předmětu zprávy (vyznačeno slovy ***SPAM***), nebo je tato pošta zařazena do samotné složky. Ve složce s poštou vždy bude zobrazen výpis, ve kterém vidíme jméno odesílatele, (název) předmět zprávy, případně část obsahu. Kliknutím na se nám zobrazí jeho obsah Po levé straně vidíme složky, které jsou v naší schránce (doručená pošta, odeslaná pošta, koncepty, spam, …), další si můžeme vytvořit podle potřeby.
7
Píšeme Chceme-li napsat , použijeme tlačítko „nová zpráva“ nebo „Napsat “. Komu: (adresát) Kopie: další adresy, jedná-li se o hromadný mail. Při doručení vidí uživatelé adresy ostatních, kterým byl také doručen. Skrytá kopie: adresy se nezobrazují ostatním (př. komunikace s klientem přeposlaná vedoucímu). Předmět: věcný a stručný (doporučuje se psát bez diakritiky). Samotný text zprávy, píšeme podle tradičních zvyklostí (oslovení, …)
8
Další akce s y Chceme-li zareagovat na příchozí , využíváme možnosti odpovědět případně odpovědět všem. Pomocí výše zmíněných voleb se nám otevře editor pro psaní nové zprávy, u kterého bude přiřazen předchozí (citovaný text). Při odpovědi bude reakce zaslána pouze odesílateli. Při odpovědi všem bude zaslán i ostatním příjemcům, kteří byli uvedeni v kopii u (obdrželi původní mail se mnou). Přeposlat – otevře okno pro psaní nové zprávy s textem přeposlaného mailu, ten můžeme okomentovat a poslat adresátovi, který tento mail ještě neviděl.
9
Gmail na Googlu seskupuje jednotlivé dopisy ve skupiny (tzv. vlákna) na základě předmětu u. Př.: Adresát mi napíše reakci na můj , tato se mi nezobrazí jako samostatná zpráva, ale jako přidružená zpráva ke zprávě první (napsané mnou). Toto se děje i s reakcí dalších lidí, kterým byl dopis určen. Při otevření této „mailové diskuse“ se mi zobrazí poslední reakce. Chci-li si přečíst předchozí - kliknu na hlavičku daného mailu a tento se mi zobrazí. S ohledem na tento způsob seskupování pošty se skrývá část u s citovaným textem, který je automaticky přeposílán s odpovědí.
10
Složky/štítky Většina emailů používá systém složek.
Dopisy můžeme do složek třídit. Jeden však může být jen v jedné složce, chceme-li jej zařadit do více složek musíme pak vytvářet jeho kopie (příkazem kopírovat do složky) Gmail používá systém tzv. štítků pomocí štítků označujeme jednotlivé maily. Jeden může mít i více štítků (nejedná se potom o kopii, jen o označení). Na první pohled se zdá být systém štítků velice podobný systému složek. V levém panelu nalezneme pod výpisem složek/štítků příkaz pro správu složek/štítků Zde můžeme vytvářet nové štítky/složky, mazat je přejmenovávat je, apod.
11
Složky/štítky Máme-li otevřen email, můžeme mu přiřadit štítek.
Jednomu mailu můžeme přiřadit více štítků, přičemž se stále jedná jen o jeden . (U složek se takto vytváří kopie mailů, ty pak zaberou více místa ve schránce.) Při přesouvání mezi štítky dojde k odstranění štítku původního a označení štítkem novým. Pomocí nastavení Gmailu lze zapnout štítek Prioritní pošty, která se třídí podle několika různých kritérií, tyto můžeme sami ovlivnit postupným upřednostňováním nových mailů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.