Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MPO Kaderabb@fsv.cvut.cz Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Požadavky ke zkoušce: Zápočet Povinná účast na vybraných přednáškách externistů Závěrečný test : z 30 bodů minimálně 20
2
I.Př. Základy managementu
1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu 1.3 Postavení managera v organizaci 1.4 Úrovně managementu 1.5 Prostředí managementu 1.6 Management a podnikání 1.7.Podnikání 1.8 vývoj managementu ve 20. století 1.9. Corporate governance
3
1.1 Základní pojmy Management Manažer vrcholový střední Liniový
Pojem: manum agere
4
1.2 Pojetí managementu specifická aktivita skupina řídících pracovníků
vědní disciplína
5
Specifická aktivita důraz na náplň managerské profese
důraz na dosažení cílů důraz na činnosti spojené s rizikem
6
1.3 Postavení manažera v organizaci
vlastník manažer Zaměstnanec Stakeholders
7
1.4. Úrovně managementu manažeři 1. linie střední manažeři
vrcholoví manažeři
8
Obr. 1.1 typické činnosti managerů na jednotlivých úrovních řízení
9
1.5 Prostředí managementu
vnitřní prostředí managementu tvrdé prvky měkké prvky vnější prostředí managementu PEST politické Ekonomické Sociální technické
10
Obr. 1.2 typické faktory vnějšího prostředí
11
1.6 management a podnikání
Organizace podnikatelské neziskové Úkoly managementu : určit předmět podnikání : co získat zdroje (s čím podnikat) : s čím vymezit pravidla (jak podnikat): jak
12
1.7 Podnikání Obr. 1.3 schéma produktivní činnosti
13
podnikavost disponibilní zdroje
14
vztah efektu a rizika
15
Obr typy podnikatelů
16
informace
17
Obr. 1.5 vztah informovanosti ke zdrojům informací
18
Úkoly: Drucker, P. F., Pražské poselství P.F.Druckera, in: Moderní řízení, 1997,č.12
19
1.8 Vývoj managementu ve 20. století
klasické období managementu management 40. – 70. let 20. století management konce 20. století management na počátku 21. století
20
Klasické období americký proud evropský proud F.Taylor H. Ford •
H.Gantt • evropský proud H. Fayol M. Weber T.Baťa
21
Management 40. – 70. let 20. století
sociální přístupy procesní přístupy systémové přístupy kvantitativní metody empirické přístupy
22
sociální přístupy V.-Pareto E. Mayo D. McGregor A. Maslow F. Herzberg
D.Carnegie
23
procesní přístupy l. Urwick L. Gullick.- POSDCORB
24
Systémové přístupy v managementu
Ch. Barnard
25
Kvantitativní metody rozhodování
matematické programování strukturální analýza teorie her analýza projektů teorie hromadné obsluhy teorie zásob teorie obnovy
26
empirické přístupy A. Sloan P.Drucker
27
Management konce 20. století
rysy japonského managementu: tzv. obrácené řízení Systém personální práce Důraz na požadavky zákazníků Technologie
28
Management počátku 21. století
časoprostorová komprese globalizace znalosti fluktuace
29
1.9.Corporate governance A) správa společností
B) stakeholders – zájmové skupiny C) hodnocení corporate governance: vnější nástroje vnitřní nástroje další formy - kodexy
30
Ukazatele pro stát např
Ukazatele pro stát např. závazky ke státu po lhůtě splatnosti x počet dnů po splatnosti/ celková hodnota závazků ke státu Ukazatele pro zaměstnance např.prům. plat v organizaci/ prům. plat v ČR Ukazatele pro top management např.limit financí, o kterém rozhodují Ukazatele pro akcionáře např.růst ceny akcie Ukazatele pro zákazníky např. tržby, podíl na trhu
31
Ukazatele pro dodavatele např
Ukazatele pro dodavatele např. celková oběžná aktiva/ celková oběžná pasiva Ukazatele pro věřitele např. cizí zdrje/ aktiva Ukazatele pro společnost nap. Počet zaměstnanců
32
Nové teorie managementu
Change management Quality management Outsourcing Benchmarking Reengineering Balanced scorecard
33
Okruhy k tématu Pojetí managementu Hlavní úkoly managementu
Faktory vnějšího prostředí Charakteristika vývoje managementu Charakteristika nových pojmů v managementu Vysvětlete pojem a obsah corporate governance Uveďte příklady hodnocení pro jednotlivé skupiny stakeholderů
Podobné prezentace
© 2025 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.